ابهام در مصوبه خودروهای دیزلی یورو4 و یورو5 برای اسقاط! +بخشنامه

پرشین خودرو: بخشنامه ای به خودروسازان تجاری ابلاغ شده است مبنی بر اینکه به ازای تولید هر 3دستگاه خودرو دیزلی با استاندارد یورو5 باید یک خودرو فرسوده را اسقاط کنند که البته ابهام در بخش هایی از این ابلاغیه تعجب فعالان حوزه خودروهای سنگین را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در بخشنامه ای که از معاونت فنی ومهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا به مدیران عامل شرکت های خودروسازی تجاری ارسال شده است، می خوانیم:

 

با استناد تبصره ماده 4 تصویب نامه هیئت محترم وزیران، شماره گذاری هر سه دستگاه خودرو دیزلی نو با استاندارد آلایندگی یور5 EEV منوط به اسقاط یک یا چند دستگاه خودروی دیزلی با مجموع ظرفیت گواهی اسقاط مشابه است.

در ادامه این بخشنامه در خواست شده است که برای جلوگیری از توقف شماره گذاری، با مراجعه به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نسبت به سیر مراحل اسقاط اقدام شود.

تا اینجای کار، ابلاغ این بخشنامه به دلیل اینکه موجب حذف خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل می شود بسیار خوب به نظر می رسد هر چند که باعث افزایش قیمت خودروهای دیزلی می شود که آن هم بالطبع از جیب خریداران می رود، اما وقتی می بینیم که این محدودیت و ارائه گواهی اسقاط فقط برای خودروهای دیزلی با استاندارد یورو5 است و نامی از خودروهای دیزلی های یورو4 در این تبصره برده نشده است، موجب تعجب می شود!

 



در مصوبه ای که از سوی پلس راهور ناجا به خودروسازان ابلاغ شده در حالی به نظر می رسد خودروهای دیزلی با استاندارد آلایندگی یورو4 از این الزام معاف شدند که تولید این خودروها در اروپا ممنوع شده است.

 



در همین راستا یک مقام مسئول در حوزه اسقاط، ضمن تایید ابهام موجود در خصوص خودروهای دیزلی با استاندارد یورو 4 در مصوبه هیات وزیران عنوان می کند که در جدول ذیل مصوبه قانون هوای پاک نام خودروهای دیزلی با استاندارد یورو4 نیز قید شده است.

اینجاست که با دیدن این بخشنامه و بخشنامه های این چنینی به یاد گفته یکی از فعالان صنعت خودرو می افتیم که ریشه تمام مشکلات این صنعت را در عدم شفاف سازی و تصمیمات خلق الساعه ای می داند که بدون فکر گرفته می شود.

کد خبر 106370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha