کد خبر 106383
۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
هشدار خودروساز آلمانی درباره جنگ تعرفه

پرشین خودرو: شرکت خودروسازی بی‌ام‌و به تازگی اعلام کرده است که هزینه‌های آن در سال آینده میلادی در صورت تداوم جنگ تجاری آمریکا و چین به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا در ماه مارس سال جاری میلادی پس از آن افزایش یافت که ترامپ تعرفه‌های وارداتی و گمرکی کالاهای مختلفی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را به ۱۰ درصد افزایش داد و بعد از آن چین را به افزایش دوباره تعرفه های گمرکی به ۲۵ درصد تهدید کرد. از آن زمان واشنگتن و پکن چندین دور تعرفه‌های تلافی جویانه علیه یکدیگر وضع کردند تا اینکه بعد از ماه‌ها تنش و کشمکش تجاری و سیاسی، سران این دو کشور یعنی دونالد ترامپ با شی جین پینگ در جریان نشست گروه ۲۰ در بوئنس آیرس آرژاتین در ملاقات و دیداری دوجانبه در خصوص پایان جنگ تجاری و توقف افزایش تعرفه های گمرکی با یکدیگر به توافق دست یافتند.

بعد از آنکه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، به بهانه حمایت از محصولات آمریکایی و تولید داخلی این کشور، دستور قانون تعرفه واردات کالاهای خارجی اعم از محصولات چینی را داد، اندکی بعد از شروع این جنگ تجاری، چین نیز در واکنش به آن، قانون افزایش تعرفه محصولاتی را که در کارخانه های مستقر در خاک ایالات متحده آمریکا ساخته می شوند را وضع کرد که به تبع آن، صنایع خودروسازی بسیاری اعم از شرکت های اروپایی که در این کشمکش های تجاری میان این دو کشور نقشی ندارند، نیز متحمل خسارات متعددی شده‌اند.

حالا به تازگی شرکت خودروسازی بی‌ام‌و اعلام کرده است که در صورتی که جنگ تجاری میان آمریکا و چین پس از این مهلت ۹۰ روزه و آتش بس موقت ادامه پیدا کند، هزینه‌های این شرکت در سال ۲۰۱۹میلادی به ۱.۱ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

بلومبرگ نیز پیشتر در گزارشی مفصل نوشته بود که آتش جنگ تجاری میان آمریکا و چین اول از همه دامان شرکت های خودروسازی و تکنولوژی در این دو کشور و بسیاری از کشورهای ثالث را خواهد گرفت چرکه آنها مجبورند هزینه های اضافی و گزافی را برای واردات محصولات و تعرفه های گمرکی در مبادی ورودی کشورهایی نظیر چین بپردازند و این امر موجب می شود که قیمت مصرف کننده و نهایی محصولات آنها نیز افزایش یابد که در نهایت منجر به کاهش خرید و فروش و از دست رفتن بازار پر اهمیت خودرو در این کشور پهناور خواهد شد.

چین با توجه به جمعیت بالا و تنوع در سلیقه و قدرت خرید مردم، از اهمیت خاص و بسزایی برای همه شرکت های تکنولوژی، خودروسازی و غیره برخوردار است و کاهش میزان خرید و فروش در بازار این کشور تاثیرات منفی قابل ملاحظه ای را بر روی میزان فروش شرکت های مختلف می‌گذارد.

نیکولاس پیتر، مدیر امور مالی بی‌ام‌و طی سخنرانی خود در برابر سرمایه گذاران این شرکت گفت: هدف سودآوری استراتژیک ما بین ۸ تا ۱۰ درصد بدون تغییر باقی می‌ماند. رسیدن به یک هدف سودآور در سال ۲۰۱۹، بستگی به عوامل مختلفی دارد. تعرفه‌های گمرکی میان ایالات متحده آمریکا و چین موجب افزایش چند صد میلیون دلاری در مخارج و هزینه‌های اضافی بی‌ام‌و خواهد شد. همچنین انتظار می رود نوسانات نرخ ارز و قیمت کالاها هم در سال آینده به پیشرفت منفی خود ادامه داده و تاثیرات منفی گسترده ای را بر روی قیمت و بازار فروش ما بگذارد.

چندی پیش بود که نیکولاس پیتر، در گفتگویی با گزارشگر مجله اختصاصی خودروی Automobilwoche خاطرنشان کرده بود که در صورت تداوم جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین و همچنین قانون افزایش تعرفه واردات محصولات مختلف اعم از خودرو، شرکت خودروسازی بی ام و آلمان در سال آینده نیز به شدت تحت تاثیر این تحولات قرار خواهد گرفت به گونه ای که درآمدزایی آن نیم میلیارد یورو ( ۵۷۹ میلیون یورو) کاهش پیدا خواهد کرد.

مکس واربرتون بعنوان یکی از تحلیلگران فعال در حوزه بازار خودرو می گوید صنایع خودروسازی با توجه به اهمیت گسترده و بسزایی که دارند، معمولا نخستین قربانی تغییر و تحولات در قوانین زیست محیطی، تعرفه های وارداتی، گرمایش زمین، مسائل سیاسی و آلودگی هوا به شمار می روند.

البته لازم به ذکر است که یکی دیگر از دلایل افزایش هزینه‌ها، قوانین سختگیرانه‌ زیست‌محیطی است که آنها را ملزم کرده فناوری‌های بهتر و بیش‌تری در محصولات خود استفاده کنند تا آلایندگی کمتر و سوخت بهینه تری داشته باشند.

کد خبر 106383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha