کد خبر 106431
۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
از بازار بلیت پروازهای داخلی چه خبر!؟

پرشین خودرو: چند هفته پس از آنکه شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند با توجه به نرسیدن ارز لازم به ایرلاین‌ها از تعهد متقابلی که برای کنترل قیمت بلیت پروازهای داخلی به سازمان هواپیمایی کشوری داده بودند خارج می‌شوند، حالا به نظر می‌رسد بازار بلیت هواپیما به ثباتی نسبی رسیده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، در تابستان امسال و به دنبال بالارفتن قیمت ارز در اقتصاد ایران، قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافت.

پس از این اتفاق ایرلاین‌ها با کاهش قابل توجه تعداد مسافران در پروازهای داخلی مواجه شده‌اند و به دنبال این مساله نشستی مشترک میان نمایندگان آنها با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد که نتیجه آن رسیدن به نرخی مشخص برای پروازهای داخلی بود.

پس از این جلسه دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که برای مسیرهای پروازهای داخلی قیمت‌های مشخص تعریف شده که ابتدا این قیمت‌ها برای شهریورماه و سپس برای زمان بعد از آن اجرایی می‌شوند.

این تصمیم با تعهد دولت نسبت به ارائه‌ی ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی از طریق سامانه نیما اجرایی شد و پس از آنکه ایرلاین‌ها برای دریافت این ارز با مشکلات جدید مواجه شدند، اسعدی سامانی اعلام کرد که دیگر پایبند به نرخ‌های گذشته وجود نخواهد داشت و شرکت‌ها بسته به نوع ارزی که دریافت می‌کنند، قیمت‌های متفاوتی را ارائه خواهند کرد.

با وجود این اظهارنظر اما بررسی‌های ایسنا نشان می‌دهد که نرخ پرواز در مسیرهای داخلی حتی نسبت به نرخ مصوب شهریورماه نیز پایین‌تر ارائه می‌شود.

 

هواپیما

 


به عنوان مثال در نرخ‌های مصوب شهریورماه اعلام شده بود که قیمت بلیت پرواز تهران – شیراز ۳۸۰ هزار تومان خواهد بود، اما در حال حاضر در این بازار قیمت بلیت از حدود ۱۷۵ هزار تومان آغاز شده و حداکثر تا ۳۸۰ هزار تومان تعریف می‌شود و بخش قابل توجهی از پروازها بین ۲۰ تا ۵۰ درصد از نرخ‌های مصوب نیز ارزان‌تر هستند.

در مسیر تهران – مشهد نیز نرخ پرواز ۳۹۰ هزار تومان اعلام شده بود و این در حالی است که در این مسیر قیمت‌ها از ۱۷۵ هزار تومان آغاز می‌شود و تعداد قابل توجهی از پروازها با بلیت کمتر از ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

در مسیر تهران – کیش نیز که با نرخ‌گذاری ۵۱۰ هزار تومان به عنوان یکی از گران‌ترین مسیرهای هوایی در نظر گرفته شده بود، نرخ‌ها با میانگین ۲۵۰ هزار تومان عرضه شده و بسیاری از پروازها همچنان تا روز آخر ظرفیت کافی دارند.

به نظر می‌رسد با وجود آنکه ایرلاین‌ها در شرایط اخیر اقتصادی به وجود آمده با مشکلات جدی روبه‌رو هستند، به دلیل نبود کشش لازم در بازار مجبور شده‌اند که قیمت‌ها را پایین‌تر از سطح ابتدایی مدنظر خود تعریف کنند و باید دید که این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

کد خبر 106431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha