کد خبر 106505
۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۷
با دام اینترنتی آشنا شوید

پرشین خودرو: وب سایتی در آلمان که برای شناسایی هویت تظاهرکنندگان دست راستی ایجاد شده بود، دامی برای شناسایی نئونازی‌ها از کار در آمد.

به گزارش پرشین خودرو به  نقل ازایرنا، چندی پیش گروهی از هنرمندان آلمانی که تحت عنوان مرکز زیباسازی سیاسی یا ZPS فعالیت می‌کنند، سایتی را برای شناسایی شرکت کنندگانی که در جریان راه‌پیمایی‌های گروه‌های راست افراطی در تابستان گذشته دست به خشونت زده بودند، ایجاد کردند.
این گروه ابتدا اعلام کرد که تصاویر 7 هزار نفر از شرکت کنندگان در آن راه‌پیمایی‌ها را روی وب سایت خود به آدرس soko-chemnitz.de بارگذاری کرده است. سپس از مردم دعوت کرد که اگر این افراد یا نزدیکان آن‌ها را می‌شناسند با بارگذاری تصویرشان، هویت این اشخاص را افشا کنند. بازدیدکنندگان حتی می‌توانستند با بارگذاری عکس خودشان بررسی کنند که آیا اسمشان درون این لیست وجود دارد یا نه.
گروه ZPS در وب سایت خود همچنین قول جوایز مادی بین 30 تا 120 یورو را به افشا کنندگان داد.
این نوع وب سایت‌ها را در تعریف کلاسیک دنیای سایبری داکسینگ (doxing) می نامند. یعنی وب سایت‌هایی که هدف آن ها جستجو، جمع آوری و افشای عمومی اطلاعات شخصی یا هویتی اشخاص یا گروه‌های خاصی از جامعه است.
شروع به کار این وب سایت با حواشی گسترده ای در سطح آلمان همراه شد. خصوصا که بسیاری نگران نقض حریم خصوصی بودند که در نتیجه بارگذاری بدون اجازه تصویر افراد روی این وب سایت اتفاق افتاده بود. این ماجرا تا آنجا پیش رفت که حتی در یک مورد عده‌ای از نئونازی‌ها که با نقاب چهره‌های خود را پوشانده بودند به دفتر این گروه در شهر کمنیتس (در ایالت زاکسن آلمان) حمله کردند. اتفاقی که به سرعت با واکنش پلیس تحت کنترل در می‌آید.
در این بین، چهارشنبه گذشته ZPS افشا کرد که کلا ماجرای راه اندازی وب سایت soko-chemnitz.de در حقیقت یک دام یا هانی‌پات سایبری بوده است. هانی‌پات (ظرف عسل) در دنیای سایبری به معنی عملیات طعمه گذاری است که طی آن با قرار دادن اطلاعاتی کاذب روی شبکه تلاش می‌شود تا گروه خاصی را به سوی این اطلاعات جذب کرده و آن‌ها را به دام اندازند.
ZPS تنها چند روز پس از راه اندازی این وب سایت پر‌سر و صدا با تغییر تصویر وب سایت خود به یک ظرف عسل، از نیت اصلی خود پرده برداشت. به این ترتیب در حقیقت هدف اصلی از راه اندازی وب سایت این بود که با جلب توجه نئونازی‌ها و همفکرانشان، آن‌ها را وادار کند که خود را درون بانک اطلاعاتی این وب سایت جستجو کنند. در نتیجه این افراد بدون اینکه متوجه شوند خود را به بانک اطلاعاتی گروه معرفی کرده و بخشی از اطلاعات هویتی خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دادند.
این وب سایت ظرف عسل ظرف تنها سه روز فعالیت بیش از دو و نیم میلیون بازدید کننده داشت و در طول آن موفق شد هویت 1552 نفر از تظاهرات کنندگان افراطی را شناسایی و افشا کند.
شایان ذکر است که در طول تابستان گذشته گروه‌های نئونازی و راست‌گرای افراطی در راه پیمایی ‌هایی که به گفته پلیس آلمان بیش از شش هزار نفر در آن‌ها شرکت داشتند، راه‌پیمایی‌های خشونت آمیزی را علیه پناه‌جویان خارجی سازمان دادند. هویت بسیاری از این شرکت کنندگان هنوز ناشناس باقی مانده است.

**هانی پات یا ظرف عسل
تعریف های زیادی می توان از هانی پات کرد. به واقع هیچ تعریف استانداردی درباره آن وجود ندارد . محققین امنیتی بر اساس برداشت خود تعاریف مختلفی از هانی پات ارایه کرده اند، برخی هانی پات را ابزاری برای فریب و دیگران آن را یک ابزار موثر برای به دام انداختن هکرها می شناسند. برخی آن را یک ابزار سیستم تشخیص نفوذ دیگر شناخته و برخی گمان می کنند که هانی پات آسیب پذیری ها را شبیه سازی می کند. برخی دیگر آن را دام سازمان ها برای کاربران و جمع آوری مستندات قانونی برای به زندان انداختن افراد می دانند.
لنس اپیتزنر lance spitzner بنیانگذار پروژه هانی پات این تعریف را در مورد آن دارد: هانی پات یک منبع امنیتی است که ارزش اصلی آن به کاوش شدن، مورد حمله قرارگرفتن و به کار گرفته شدن است.
در واقع هانی پات ایجاد شده تا به آن نفوذ شود.

کد خبر 106505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha