تعلل در تصمیم گیری و استخوان لای زخم!

پرشین خودرو: راهکاری برای اوضاع فعلی خودروسازان وجود ندارد جز اعمال سیاست هایی که باید توسط دولت تدوین شود در حالیکه دولت سیاست گذاری برای بازار خودرو ندارد و وزارت صمت(سازمان حمایت) نیز با تعلل در تصمیم گیری استخوان لای زخم شده و بنا ندارد که مشکلات را ریشه ای حل کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو کشورمان این روزها با حواشی زیادی روبه‌رو است حواشی که به نظر می رسد بخشی از آن حاصل بی‌توجهی خودروسازان به روند داخلی‌ سازی و ایجاد وابستگی در تامین قطعات وارداتی است. در این میان چالش بزرگتری که این روزها خودروسازان را در گیر کرده، قیمت ارز و مشکل نقدینگی حاصل از افزایش قیمت تمام شده تولید است که شرایط بحرانی را برای خودروسازان و قطعه سازان ایجاد کرده است.

این حواشی در حالی هر روز پررنگ تر می شود که به گفته کارشناسان، بخش زیادی از آن ناشی از نبود بهره وری است در سال‌هایی که خودروسازان می‌توانستند برای افزایش بهره وری اقدام کنند و به سمت داخلی‌سازی قطعات بروند، متاسفانه سهل‌انگاری‌های بسیاری صورت گرفته است به طوری که امروز این بی توجهی ها صنعت خودرو را با جمعی از مشکلات، چون قیمت تمام شده درگیر کرده که دیگر نمی‌توانند سرپا مانده و حتی برای افزایش بهره وری و یا داخلی‌سازی قطعات متمرکز شده و فکری اساسی کنند.


سهل انگاری هایی که منجر به چالش های بزرگ خودروسازان شده است

در همین حال یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به حواشی ایجاد شده در خصوص داخلی سازی و قیمت خودرو عنوان می کند: مسائل امروز صنعت خودرو و عدم سود آوری خودروسازان ارتباطی به جریان کنونی قیمت خودرو ندارد بلکه عمده مشکلات امروز ناشی از عدم کارایی و بهره وری در شرکتهای خودروسازی است.

 



امرالله امینی با ابزار تاسف از شرایط بوجود آمده در بازار خودرو و سیر صعودی قیمت ها معتقد است که دلالان عامل ایجاد حاشیه قیمت در بازار خودرو شده اند و امروز دلالان تعیین کننده قیمت خودرو در بازار شدند و متاسفانه بازار خودرو ایران در دست دلالان افتاده است.

وی همچنین با اشاره به ابهامات مطرح در خصوص تاثیر نوسانات ارزی و تحریم ها در قیمت و افت تولید خودروسازان اظهار کرد: این سوال در وضعیت فعلی مطرح است که چرا در شرایطی که دولت با افزایش قیمت خودرو موافقت نکرده بود تولید خودروسازان به دلیل مشکلات ارزی و تحریم ها کاهش می یابد آیا تنها مشکل تامین ارز و قطعات این شرایط را ایجاد کرده است؟ پس چرا با زمزمه های افزایش قیمت، فروش شرکتها آغاز می شود آیا این روند جزء سیاست از پیش تعیین شده توسط شرکتها برای مدیریت قیمت و بازار است؟


دور باطل سیاست هایی که موجب تدوام حاشیه قیمتی در بازار خودرو خواهد شد

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که دور باطل عدم بهره وری و اعمال سیاست های قیمتی و مدیریت بازاراز سوی شرکتها ادامه دارد با تصمیم گیری و اعمال نرخ جدید باز هم شاهد حاشیه جدید قیمتی در بازار خودرو و سیر صعودی قیمت ها خواهیم بود.

امینی با تاکید بر اینکه دولت باید سیاست گذاری دقیق و علمی را برای صنعت خودرو تدوین نماید، تصریح کرد: راهکاری برای اوضاع خودروسازان وجود ندارد جز اعمال سیاست هایی که باید توسط دولت تدوین شود که عملا چنین سیاست گذاری توسط دولت صورت نمی گیرد در همین حال به نظر می رسد وزارت صمت نیز با تعلل در تصمیم گیری استخوان لای زخم گذاشته و بنا ندارد که مشکلات را ریشه ای حل نماید.

وی در پایان با انتقاد نسبت به روند افزایش قیمت خودرو در کشور، خاطرنشان کرد: هر چند به خودروسازان در اوضاع کنونی در تامین هزینه تولید و قیمت ها حق داده می شود اما در همین حال نمی توان به این شرکتها به واسطه انحصار موجود انتقاد کرد چرا که شرکتها اختیار بازار را در دست گرفتند.

کد خبر 106532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha