تغییر قیمت خودسرانه برخی شرکت‌ها!

پرشین خودرو: دولت در زمینه افزایش قیمت محصولات خودروساز داخل کشور ظاهرا سختگیرانه عمل می‌کند. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته خودروهای چینی به راحتی چند ده و در مواردی تا بیش از 100 میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

به گزارش پرشین خودرو، یکی از مهمترین دلایل این تفاوت عملکرد تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خودروهای چینی و خودروسازان داخل در زمینه قیمت‌گذاری را می‌توان در تصمیم‌گیری‌های دستوری در مورد قیمت خودروهای داخل دانست. علت رفتار متفاوت عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی و داخلی در قیمت‌گذاری موضوعی است که در این گزارش مورد پیگیری قرار گرفت.

* افزایش قیمت نامحسوس خودروهای چینی

به گفته برخی کارشناسان، تغییر قیمت خودروهای چینی در بازار، مرحله‌ای اتفاق افتاده است. بر این اساس قیمت بعضی از محصولات شرکت مدیران خودرو که برای مثال 50میلیون تومان بود به شکل نامحسوس و اصطلاحا چراغ خاموش، در یک مرحله به 70 میلیون تومان، در مرحله بعد تا 90 میلیون تومان و به همین ترتیب در مواردی به بیش از 100 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند.

وضعیت مشابه در مورد خودروهای شرکت‌های کرمان‌موتور، کارمانیا و چند شرکت دیگر نیز مصداق می‌یابد. این در شرایطی است که دولت، نهادهای نظارتی و حتی سازمان حمایت مصرف‌کننده واکنش خاصی نسبت به این موضوع نشان ندادند. این مساله باعث شد مشتریان نیز بی‌اطلاع از همه جا، ناچار محصولات را با آخرین قیمت عرضه، خریداری کنند. با این وجود وقتی قیمت فروش محصولات داخل با توجه به هزینه تمام شده بالا، اندکی افزایش می‌یابد، حواشی و واکنش‌های زیادی را به دنبال دارد. این در حالی است که حجم اشتغال‌زایی این بخش از صنعت خودرو بسیار قابل توجه است و افزایش نیافتن قیمت‌ها به ناتوانی خودروسازان در پرداخت حقوق نیروی انسانی و حتی عدم پرداخت مطالبات تامین‌کنندگان منجر می‌شود.

* 94درصد افزایش قیمت مواد اولیه

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو ایران با اشاره به اینکه یک حساب و کتاب ساده به سادگی نشان می‌دهد قیمت تمام شده تولید خودروهای داخل بالا رفته، در حالی که هنوز اجازه افزایش قیمت به آنها داده نشده است، تاکید کرد: «افزایش قیمت‌ها به دلایل مختلف رخ داده است. افزایش قیمت مواد اولیه داخلی مثل آهن، مس، محصولات پتروشیمی و... یک دلیل اصلی است که مبنای قیمت‌گذاری آنها در بورس کالا، نرخ ارز است. به این ترتیب اگر پیش از این مبنا، دلار 4200تومانی بود، امروز قیمت‌گذاری بر اساس ارز نیمایی انجام می‌شود.»

به گفته مازیار بیگلو، قیمت مواد اولیه از جمله فولاد 134درصد، قراضه (مواد اولیه ریخته‌گری) 210درصد، مس 110درصد، پلیمرهای پلاستیکی 160درصد و آلومینیوم 119درصد افزایش قیمت داشته است. به این ترتیب میانگین افزایش قیمت مواد اولیه داخلی تا پایان شهریور سال‌جاری، 147درصد محاسبه شده است.

 



وی همچنین اظهار کرد:‌ «با توجه به اینکه در سبد قیمت قطعه‌سازان معمولا از کل خرید 36درصد مصارف ارزی و 64درصد مصارف ریالی است، اگر 64درصد مصارف ریالی در 147درصد میانگین افزایش قیمت مواد اولیه ضرب شود، تاثیر آن روی کل قیمت 94درصد می‌شود که این فقط افزایش قیمت مواد اولیه داخلی است.»

* تغییر قیمت خودسرانه توسط برخی شرکت‌ها

در رابطه با افزایش قیمت زودهنگام و بی سر و صدای خودروهای چینی، یک فعال بازار خودرو با بیان اینکه محصولات عرضه‌کنندگان خودروهای چینی از ماه‌ها قبل روند افزایش قیمت را تجربه کرده است، به «دنیای خودرو» گفت: «این شرکت‌ها اکثرا خودروساز محسوب نمی‌شوند و در واقع سی‌کی‌دی کار به شمار می‌روند. به این ترتیب به نظر می‌رسد رشته کنترل قیمت خودروها از دست همه خارج شده است.»

حسین اردوخانی با اشاره به اینکه در حال حاضر واردات قطعات منفصله خودروهای چینی هم با مشکل مواجه است، اظهار کرد:‌ «این تغییر قیمت‌ها به نوعی خودسرانه انجام شده است. این در شرایطی است که به دلیل بالا بودن حجم نقدینگی در دست مردم، مصرف‌کننده نیز دچار سردرگمی شده و تصمیم می‌گیرد پول خود را صرف خرید این خودروها کند.»

به گفته وی، این شرکت‌ها که در جریان رفتار مشتری و وجود نقدینگی بالا در جامعه هستند، در نبود نظارت کافی، محصولات را به قیمت دلخواه عرضه می‌کنند که اتفاقا با استقبال مردم هم مواجه می‌شوند.

اردوخانی با بیان اینکه بازار خودرو شرایط مساعدی ندارد، تاکید کرد: «می‌توان گفت بازار خودرو اشباع شده است و کشش این وضعیت را ندارد.»

* استقبال مشتری از خودروی چینی کاهش می‌یابد

با وجود افزایش قیمت خودروهای چینی از چندین ماه قبل تا امروز، استقبال مشتری و مصرف‌کننده از طرح‌های فروش محصولات شرکت‌های عرضه‌کننده این گروه از خودروها موضوعی قابل توجه است. اگرچه به گفته کارشناسان بازار، اینکه شرکت‌های عرضه‌کننده مدتی است حاضر به ارائه تسهیلات به مشتری و فروش اقساطی و شرایطی نیستند، عاملی است که می‌تواند به کاهش استقبال متقاضیان محصولات چینی بیانجامد. این در حالی است که گفته می‌شود تحویل خودروهای چینی که با قیمت قطعی انجام شده، بسیار دیرتر از موعد صورت می‌گیرد. با این وجود خودروهایی که با قیمت غیرقطعی فروخته شده‌اند، با توجه به دریافت به‌روز قیمت خودرو، در موعد مقرر انجام می‌شود.

طی روزهای اخیر افزایش قیمت ۴ خودرو تولید داخل حواشی زیادی را به همراه داشت. تا جایی که معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این رابطه با بیان اینکه بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد، گفت که اگر این افزایش غیر نطقی و غیرقانونی باشد با عاملان آن برخورد می‌شود. این در حالی است که اخبار جدید نشان می‌دهد مسئولین مرتبط با این امر، لزوم افزایش قیمت خودروهای داخل را دریافته‌اند و به این ترتیب خودروسازان مجوز افزایش قیمت خودرو را دریافت کرده‌اند. اگرچه این موضوع هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. در عین حال بسیاری از کارشناسان معتقدند این افزایش قیمت باید به شرطی صورت گیرد که خودروسازان تعهد دهند از فردای افزایش قیمت، ضمن تمرکز بر ارتقای سطح کیفی و استاندارد خودروها، بازار را نیز به اندازه کافی تامین کنند.

کد خبر 106623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha