کد خبر 106710
۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳
امشب بارش شهابی جوزایی به اوج می رسد

پرشین خودرو: کارشناس نجوم با بیان اینکه امشب بارش شهابی جوزایی قابل رصد می شود، گفت: این بارش از پرشهابترین بارشهایی است که در سال رخ می دهد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، علی آزادگان  گفت: بارشهای شهابی نتیجه برخورد زمین با توده های ذرات برجای مانده از عبور دنباله دارها یا سیارک ها هستند که هرسال در تاریخ معین خود، تکرار می شوند.

این کارشناس نجوم ادامه داد: کانون هر بارش شهابی منطقه ای از آسمان است که از دید رصدگر شهاب ها از آن نقطه بیرون می آیند. برحسب اینکه این کانون در کدام صورت فلکی قرار داشته باشد، آن بارش شهابی نام آن صورت فلکی را به خود می گیرد.

به گفته وی، هر سال آذرماه بارش شهابی جوزایی به اوج می رسد که می توان آن را رصد و عکاسی کرد.

وی با بیان اینکه بارش شهابی جوزایی یکی از پرشهابترین بارشهای سال است، اظهار کرد: منشا آن سیارک ۳۲۰۰ فایتون است که در سال ۱۳۶۱ کشف شد. این بارش امسال در شامگاه پنجشنبه ۲۲ آذر و سحرگاه جمعه ۲۳ آذر به اوج می رسد. بارش جوزایی از ۱۵ تا ۲۶ آذر فعال است و شهابهای آن در آسمان رویت می شوند.

به گفته وی، پیش بینی می شود که در زمان اوج بارش بیش از ۱۰۰ شهاب در ساعت را رصد کنیم.

 

سیاره


محل کانون بارش جوزایی در میان صورتهای فلکی



وی با بیان اینکه حدود ساعت ۲ صبح جمعه کانون بارش (صورت فلکی جوزا) به حداکثر ارتفاع در آسمان می رسد که باعث می شود در این زمان انتظار شهابهای بیشتری داشته باشیم، گفت: در کل بیشترین شهاب ها را می توان پس از نیمه شب در آسمان مشاهده کرد.

وی تاکید کرد: در این تاریخ ماه نیز مزاحمتی برای رصدگران نخواهد داشت زیرا قبل از نیمه شب غروب خواهد کرد. البته شهابهای بارش را در همه جای آسمان می توان مشاهده کرد و نباید در صورت فلکی جوزا شهاب ها را انتظار کشید.

شامگاه جمعه رصدگران علاقمند به سیاره ها می توانند از ماه برای پیدا کردن سیاره نپتون استفاده کنند. ساعت ۱۸ جمعه نپتون در ۳.۷ درجه ای شمال ماه خواهد بود. برای دیدن نپتون به تلسکوپی کوچک یا دوربین دوچشمی مناسبی احتیاج دارید. البته مریخ هم حدودا با همین فاصله در شرق نپتون از قدر ۰.۲ قرار دارد.

کد خبر 106710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha