کد خبر 106711
۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
تردد نابینایان در خیابان ها ایمن نیست

پرشین خودرو: مدیرعامل شبکه نابینایان و انجمن باور گفت: نابینایان به علت عدم مناسب سازی خیابان ها و معابر با انواع خطرات روبه رو هستند و تردد آنان در خیابان ها ایمن نیست.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، سهیل معینی  افزود: ایمنی هنگام تردد در محیط های شهری و روستایی برای نابینایان بسیار حائز اهمیت است و دسترسی پذیری به محیط امن یکی از نیازهای اولیه شهروندان از جمله نابینایان است. دسترسی پذیری حرکتی محیط به معنای امکانپذیری حرکت در محیط است اما این دسترسی ها و ایمنی تردد برای نابینایان وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: نابینایان به علت فقدان مناسب سازی خیابان ها و معابر با انواع خطرات روبه رو هستند و لازم است تقاطع ها به چراغ گویا مجهز باشند. همچنین مسیر ویژه عبور نابینایان در اغلب خیابان های شهری ایجاد نشده یا اگر هم ایجاد شده فاقد استانداردهای لازم است.
معینی اظهار داشت: سامانه حمل و نقل ریلی (مترو) نیز برای نابینایان کارآیی ندارد و به طور کامل ایمن سازی نشده و موانع جدی برای تردد نابینایان ایجاد می کند.

* نابینایان نمی توانند در مدارس عادی تدریس کنند
مدیرعامل شبکه نابینایان با اشاره به مشکل اشتغال افراد دارای معلولیت گفت: نابینایان تحصیلکرده ترین گروه دارای معلولیت هستند بنابراین هنگامی که درباره معلولیت سخن به میان می آید باید به شاخص تحصیلات نابینایان توجه داشت که به رغم کسب مدارج عالی تحصیلی از پست ها و محل های شغلی محروم هستند.
معینی افزود: از جمله این محرومیت ها می توان به محرومیت تدریس این قشر در مدارس عادی اشاره کرد؛ بر اساس قانون سهمیه سه درصدی استخدام معلولان باید در تمام دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش اجرا شود. نابینایان متقاضی فرصت های شغلی در آموزش و پرورش می شوند اما آموزش و پرورش با استناد به مصوبه شورای توسعه سرمایه های انسانی طبق ضوابط اختصاصی پزشکی اقدام می کند و نابینا از تدریس در محیط عادی محروم است.

 

نابینایان

 


* بودجه تجهیزات کمک توانبخشی نابینایان کم است
مدیرعامل شبکه نابینایان و انجمن باور با تاکید بر اهمیت دسترسی نابینایان به تجهیزات کمک زیستی و توانبخشی گفت: امروز در جهان، فناوری های نوین کمکی برای تقلیل مشکلات نابینایان آمده است و به طور مثال نرم افزارهای ویژه یارانه ای و گوشی همراه این امکان را به فرد نابینا می دهد که همپای افراد فاقد آسیب بینایی از امکانات و منابع اطلاعاتی فضای مجازی استفاده کند.
معینی افزود: همچنین برخی از این فناوری ها به زندگی نابینا در منزل کمک می کند اما متاسفانه بهزیستی بودجه درخوری برای وسایل کمک توانبخشی اختصاص نداده است.
وی خاطرنشان کرد: تجهیزات نوین فضای مجازی برای نابینایان نسبتا گران هستند و نابینا قدرت خرید شخصی آنها را ندارد. به طور مثال نوت بوک مجهز به دستگاه بریل با ارز قبل از تحریم 9 میلیون تومان بود اما در حال حاضر قیمت آن حداقل دو برابر شده است و تامین و تهیه آن بدون مداخله و حمایت های دولت و بهزیستی برای نابینایان میسر نیست.
وی یادآور شد: 70 تشکل در حوزه نابینایان فعالیت دارند. همچنین براساس آمار بهزیستی 150 هزار نابینای مطلق در کشور به سر می برند و 350 هزار نفر نیز دارای آسیب بینایی و کم بینایی هستند و تقریبا می توان گفت نیم میلیون نفر دچار نابینایی مطلق تا درصدهای مختلف کم بینایی هستند.

کد خبر 106711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha