تعلل سازمان حمایت دلیل سردرگمی مشتریان و زیان خودروسازان است

پرشین خودرو: در روزها و هفته های اخیر که صنعت خودرو با چالش های اعتراضی بسیاری روبرو شده است، عوامل بسیاری دخیل بوده که مهمترین آن را می توان به کوتاهی سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار در انجام وظایف محوله مربوط دانست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در اندک زمانی که از آغاز تحریم صنعت خودرو و به تبع آن بروز مشکلاتی که تا پیش از این سرباز نکرده بود، می گذرد، صنعت خودرو با چالش هایی مواجه شده که هر کدام از آن ها برای زمینگیر کردن یک صنعت کافی بوده است.


از عجز و ناله قطعه سازان و انتشار نامه سرگشاده فعالان این صنعت به رئیس جمهوری و طلب 20 میلیاردی این صنف از خودروسازان تا زیان دهی شرکت های خودروسازی را می توان مربوط به عدم تصمیم گیری قاطع سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار دانست که هر چند دلایلی دارد، اما این دلایل هیچ کدام خودرویی نیست.


دلایلی که شاید بتوان نمونه ای از آن را در عدم اعلام قیمت بنزین مشاهده کرد. دلیلی که ممکن است به خاطر نگاه امنیتی تصمیم گیران به صنعت خودرو باشد که اعلام قیمت های جدید خودرو به خاطر واکنش های غیرقابل پیش بینی را تا کنون و بر خلاف درخواست های بی شمار صاحب نظران این صنعت بدون پاسخ گذاشته است.

این دلایل هر چه باشد و هر چند به نظر تصمیم گیران حاکم بر این سازمان ها متقن به نظر آید اما خروجی آن چیزی نخواهد بود که مدنظر آنان است چون صنایع مولد را نمی توان بدین نحو اداره کرد که اگر ممکن بود امروز شاهد این حجم عظیم از بدهی معوق خودروسازان به شرکت های قطعه سازی نبودیم.

تعلل امروز تصمیم گیران سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص قیمت های جدید خودرو جز نگه داشتن مشتریان و خودروسازان در میان زمین و آسمان و ادامه سردرگمی آنان هیج حاصلی نخواهد داشت.

 

تعلل سازمان حمایت


در شرایطی که با نوسانات نرخ ارز در چند وقت اخیر و به دنبال آن افزایش قیمت شدید مواد اولیه مورد استفاده صنعت خودرو و قطعه سازی آن هم در شرایطی که به عنوان مثال نرخ لبنیات به صورت لحظه ای افزایش می یابد، ثابت ماندن نرخ خودرو با هیچ منطق اقتصادی جور در نمی آید.

البته بسیاری در این خصوص می گویند که وقتی خودروهای داخلی از مواد اولیه تولید داخل استفاده می کنند، چرا باید افزایش قیمت داشته باشند که در جواب این دسته از منتقدان ذکر این نکته ضروری است که بنا بر نظر و اعلام فعالان صنعتی و اقتصادی، افزایش قیمت مواد اولیه تولید داخل به مراتب بیشتر از مواد اولیه وارداتی بوده است که اطلاع از این افزایش قیمت غیر منطقی کار سختی نیست.

در چنین شرایطی که صنعت خودرو با انواع آسیب ها و تحریم ها دست به گریبان است، درک تعلل سازمان حمایت در اعلام قیمت های جدید خودرو به هیچ عنوان قابل درک نیست و لازم است که این سازمان هر چه سریعتر نسبت به روشن کردن تکلیف قیمت خودرو همانطور که وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس جمهوری نیز موافقت خود را اعلام کردند، اقدام کند.

ادامه این روند در اعلام قیمت های جدید خودرو نه تنها باری از روی دوش مردم و خودروسازان بر نخواهد داشت بلکه به صورت غیر مستقیم و صد البته ناخواسته موجب یاری ترامپ و دولت آمریکا در تصمیم به نابود کردن این صنعت قدیمی اما نحیف کشور، خواهد شد.

آقایان تصمیم گیر سازمان حمایت؛ شاید مراجعه به مثل قدیمی "مرگ یک بار شیون یک بار" در این خصوص قابل رجوع باشد، چون وضعیت خودروسازان به جایی رسیده است که هر لحظه به سقوط از پرتگاه مشکلات نزدیکتر می شود، اکنون؛ اعلام قیمت های جدید خودرو از سوی شما، می تواند تبدیل به پلی برای عبور از پرتگاه برای خودروسازان و در پی آن قطعه سازان و خیل عظیم شاغلان و سرمایه گذاران این صنعت شود.

کد خبر 106742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha