جولان فروشندگان غیرمجاز بنزین در آزادراه قزوین - رشت

پرشین خودرو: وجود تنها یک جایگاه سوخت موقت در آزادراه قزوین - رشت موجب شده تا سوداگران برای فروش آزاد و غیرمجاز بنزین به رانندگان عبوری به این مسیر ارتباطی پرتردد سرازیر شوند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم و ضروری خدمات رفاهی در حاشیه راه ها یکی از بدیهی ترین مسایل در زمینه حمل و نقل است که به طور معمول هنگام احداث راه ها و جاده های اصلی و حتی فرعی برای آن از قبل جانمایی های لازم صورت می گیرد.
احداث آزادراه و بزرگراه ها طی سه دهه گذشته در کشور از رشد و پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده تا جایی که انجام این مهم در بسیاری از مناطق کشور باعث شده تا ضمن کاهش بار ترافیکی و ایمنی راه ها، دسترسی مسافران به مقصدهای مورد نظر با سهولت بیشتری انجام پذیرد.
بدون تردید بهره برداری از آزادراه قزوین - رشت در سال 88 که امروز نیز یکی از پرترافیک ترین راه های ارتباطی کشور محسوب می شود اگرچه توانست یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان های قزوین و گیلان را به تحقق برساند اما امروز مسافران عبورکننده از این مسیر با مشکلاتی دست به گریبان هستند که با گذشت یک دهه از افتتاح آزادراه همچنان پابرجاست.
در کنار باقی ماندن ادامه آزاد راه از منجیل به لوشان و همچنین نبودن سامانه های روشنایی مناسب باید به فقدان جایگاه سوخت در این آزادراه پرترافیک از اشاره کرد.
در حال حاضر وجود تنها یک جایگاه سوخت در کیلومتر 30 باند شمالی این آزادراه و نبودن جایگاه در باند جنوبی باعث شده تا در برخی نقاط آن فروش آزاد بنزین به صورت گالنی از سوی برخی سوءاستفاده کنندگان انجام شود که علاوه بر فروش ناعادلانه بنزین تا لیتری 80 هزار ریال در برخی از روزهای سال، این مساله خطراتی از جمله احتمال بروز تصادف را نیز متوجه این افراد و مسافران می کند.

**فروش بنزین به صورت گالنی در هیچ جا مرسوم نیست
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در این باره با اشاره به اینکه فروش بنزین به صورت آزاد و گالنی در هیچ آزادراهی از کشور مرسوم نبوده است، تاکید کرد: فروش این ماده به غیر از جایگاه های استاندارد عرضه سوخت خطرآفرین بوده و در صورت بروز حادثه می تواند فاجعه آمیز باشد.
قدرت الله مهدیخانی اضافه کرد: متاسفانه برخوردار نبودن آزادراه قزوین - رشت از جایگاه های متعدد عرضه سوخت باعث شده تا عده ای سودجو، به خصوص در لاین جنوبی آن اقدام به فروش آزاد و غیرمجاز سوخت کنند.
وی ادامه داد: مشکل اساسی در این رابطه از سوی دستگاه ها و مراجع ذیصلاح در جهت راه اندازی جایگاه های سوخت است که پیش بینی و جانمایی آن باید قبل از بهره برداری از آزادراه باید صورت می گرفت.
مهدیخانی یادآور شد: در این رابطه متاسفانه برخی افراد سودجوی دیگر نیز مبادرت به اخذ مجوز احداث مجتمع های خدماتی را نیز از سال ها پیش دریافت کرده اما پروژه های آنها حتی یک درصد هم پیشرفت فیزیکی نداشته است.
مدیرکل بحران استانداری قزوین با اشاره به اینکه تصمیمات اخذ شده در جلسات این مدیریت لازم الاجرا بوده، افزود: در آینده نزدیک جلسه اضطراری را به همین منظور در استانداری برگزار خواهیم کرد.

**تنها جایگاه های عرضه سوخت تحت نظر شرکت های توزیع فرآورده های نفتی هستند
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی استان قزوین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: نظارت بر عملکرد و توزیع مناسب و جلوگیری از هرگونه تخلف در جایگاه های عرضه سوخت استاندارد برعهده این شرکت بوده و هرگونه توزیع و فروش خارج از این شبکه از عهده ما خارج بوده و غیرمجاز است.
مسعود شرفی ادامه داد: با توجه به اینکه آزاد راه قزوین - رشت تنها در لاین شمالی خود دارای یک مجتمع خدمات رفاهی بوده که عرضه سوخت در آن نیز صورت می پذیرد، نبودن جایگاه و مجتمع های خدماتی و رفاهی دیگر برای یک مسیر 175 کیلومتری به هیچ عنوان توجیه قابل قبولی ندارد.
این مسئول اضافه کرد: برای رفع مشکل فروش بنزین در حاشیه این مسیر تنها راه، احداث جایگاه سوخت و مجتمع های های رفاهی و خدماتی است که متاسفانه با وجود صدور تعداد زیادی از این نوع مجوزها، تاکنون اقدامی برای تکمیل و راه اندازی آنها صورت نگرفته است.
شرفی در پایان یادآور شد: در خصوص فعالیت افراد سودجود در لاین جنوبی این آزادراه که اقدام به فروش سرسام آور بنزین می کنند نیز مکاتباتی با دستگاه قضایی جهت برخورد و جمع آوری آنان توسط نیروی انتظامی از سوی این شرکت صورت گرفته است.

 

بنزین

 


**10 موافقت اصولی برای مجتمع خدمات رفاهی در آزادراه قزوین - رشت صادر شده است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین گفت: تاکنون 10 موافقت اصولی برای احداث مجتمع های خدمات و رفاهی در آزاد راه قزوین - رشت صادر شده که متاسفانه و به دلایل مختلفی هیچ یک از آنها محقق نشده است.
افشین پیرنون با اشاره به علت فروش بنزین آزاد به صورت گالنی در بخش هایی از این آزادراه، تاکید کرد: علت ایجاد این پدیده به آن خاطر است که در مسافت طولانی مسیر رفت و برگشت این جاده تنها یک مجتمع خدماتی رفاهی فعال وجود دارد که همین مساله باعث شده تا برخی سوء استفاده کنندگان از کمبود این موضوع به آن دامن بزنند.
وی با بیان اینکه در آخرین جلسه ستاد سرمایه گذاری استان گزارش از آخرین وضعیت مجتمع های خدمات رفاهی استان ارایه شد، افزود: متاسفانه افرای که مبادرت به اخذ مجوز برای احداث مجتمع های خدماتی کرده اند، هیچ رغبت و عزمی برای انجام این کار نداشته و تنها در اندیشه افزایش ارزش افزوده برای اراضی و موافقت اصولی های خود هستند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین یادآور شد: تملک اراضی، تغییر کاربری ها، تغییرات ناشی از قیمت ها در طول یک سال گذشته که توجیه اقتصادی مجتمع ها را تا حدودی کاهش داده و نگاه سوداگرانه برخی افراد از جمله معضلات موجود در این حوزه است.
به گفته وی، هم اکنون یک مجتمع خدمات رفاهی در حال احداث و مجوز 2 مجتمع دیگر نیز برای این آزادراه صادر شده است.
پیرنون تصریح کرد: در عین حال نیز دارندگان موافقت اصولی مجتمع های خدمات رفاهی تنها در صورتی حق فروش امتیاز خود را دارند که طرح مورد نظر آنان از 30 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار باشد و در غیر این صورت هرگونه نقل و انتقال آن ممنوع خواهد بود.

**رانندگان تحت هیچ شرایطی نباید اقدام به خرید بنزین های گالنی کنند
رییس پلیس راه استان قزوین نیز در این رابطه به ایرنا گفت: براساس قانون، فروش هرگونه کالا و محصولات در مناطق غیردسترس جاده ای خلاف قانون بوده و رانندگان نیز تحت هیچ شرایطی نباید به خرید و مصرف بنزین آزاد به صورت گالنی در حاشیه راه ها اقدام کنند.
سرهنگ نصرالله بیگلری با اشاره به اینکه احتمال تقلب در خرید سوخت آزاد و آن هم به صورت گالنی وجود دارد، تاکید کرد: اقدام به خرید سوخت به غیر از مبادی قانونی مانند جایگاه های عرضه، خطرات جانی برای راننده، سرنشینان و سایر خودروهای عبوری هنگام ریختن بنزین به مخزن باک نیز وجود دارد.

**فروش آزاد بنزین آن هم به صورت گالنی خطرآفرین است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز پیش از این و در سومین جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شده بود که هم اکنون در آزادراه قزوین - رشت به دلیل نبودن جایگاه عرضه سوخت در برخی نقاط بنزین به صورت گالنی به فروش می رسد که این مساله خطرات زیادی به دنبال دارد.
علی فرخزاد با اشاره به ورود جدی برخی دستگاه های ذیربط از جمله راهداری به این موضوع، تاکید کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان باید در اسرع وقت و با در نظر گرفتن مسایل قانونی مجوزهای صادر شده برای احداث مجتمع های خدماتی و رفاهی که هیچ پیشرفت عمرانی نداشته اند را مورد بازبینی قرار داده و در صورت لزوم آنها را به متقاضیان جدید واگذار کند.
به گفته وی، دستگاه های اجرایی و خدمات رسان باید در زمینه خدمات رسانی همکاری لازم را با سرمایه گذارانی که به طور جدی قصد سرمایه گذاری در مجتمع های اقامتی و گردشگری استان را دارند، همکاری و مساعدت داشته باشند.

**مجوزهای صادر شده برای مجتمع های خدمات رفاهی باید کنترل دوباره شوند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین نیز با اشاره به درخواست های فراوان برای احداث مجتمع های خدمات رفاهی در آزادراه قزوین - رشت، گفت: مجوزهای صادر شده در این زمینه که هیچ اقدام فیزیکی و عزم جدی برای ساخت آن وجود ندارد باید با هماهنگی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت آزادراه ها مورد بررسی نهایی جهت اخذ تصمیم های جدید قرار گیرد.
منوچهر حبیبی ادامه داد: دستگاه های نظارتی نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و پروژه متقاضیان این نوع مجتمع ها را مورد بازرسی قرار دهند و مجوزهای آنان در صورتی که با پیشرفت فیزیکی 30 درصدی روبرو نیستند را باطل و به متقاضیان واجد شرایط دیگر واگذار کنند.

کد خبر 106803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha