کد خبر 106806
۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
چه زمانی به استعلام پلاک خودرو نیاز داریم؟

پرشین خودرو: حتما تاکنون عبارت «استعلام پلاک خودرو» به گوش‌تان خورده و حتی شاید به اهمیت آن در مراحل تعویض پلاک و خرید خودرو پی برده‌اید. اما سوال اصلی این‌جاست که به راستی پیگیری پلاک خودرو چه لزومی داشته و اهمال آن چه عواقبی برای خریدار خودرو به همراه دارد؟

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا،  سوال بسیاری از هم‌وطنان ما نحوه استعلام پلاک خودرو است. چیزی که با یک سرچ ساده در موتورهای جستجو با نتایج متعددی روبرو می‌شوید که عنوان همه استعلام پلاک خودرو است اما هیچ کدام از این صفحات آنچه را که می‌خواهید به شما نمی‌دهند.

اینکه تنها با چند کلیک قادر به پیگیری وضعیت پلاک خودرو هستید، فقط در مورد پلاک‌های فک شده صادق است که با کدملی قابل پیگیری است نه استعلام وضعیت پلاک خودرو. ما در ادامه تقاوت این موارد و نحوه دسترسی به آنها را توضیح می‌دهیم.

چه زمانی به استعلام پلاک خودرو نیاز داریم؟

استعلام پلاک خودرو یکی از قواعد اصلی عقد قراردادهای خرید و فروش خودرو بوده و چشم‌پوشی از آن می‌تواند عواقب قضایی جبران‌ناپذیری را برای خریدار به همراه داشته باشد. اما چه زمانی به استعلام پلاک خودرو نیاز داریم؟

۱.زمانی که می‌خواهیم برای خرید خودرو مبایعه‌نامه امضا کنیم و به فروشنده بیعانه بدهیم. قبل از اینکه به فروشنده بیعانه بدهید حتما پیگیر وضعیت پلاک خودرو باشد تا مبادا خودرو سرقتی نباشد.

۲.زمانی که خودرو را به صورت وکالتی خرید می‌کنید. اگرچه ما توصیه می‌کنیم که هرگز خودرو را به صورت وکالتی خریداری نکنید اما اگر به هر دلیلی مجبور به انجام این کار هستید، حتما قبل از دریافت وکالت نسبت به استعلام پلاک خودرو اقدام کنید.

تنها راه برای استعلام پلاک خودرو و اطمینان از سرقتی نبودن خودرو، تماس با پلیس ۱۱۰ است. اما برای دریافت سایر اطلاعات مثل بدهی عوارض شهرداری و خلافی خودرو باید به ترتیب به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری و دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

اگرچه روش‌های آنلاین و پیامکی برای دریافت خلافی خودرو هم وجود دارد اما متاسفانه اطلاعات به دست آمده از این روش‌ها به‌روز نیستند و مربوط به ۱۰ روز قبل می‌شود. بنابراین برای دریافت آخرین وضعیت خلافی خودرو راهی جز مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ ندارید.

فک پلاک چیست و چه لزومی در معاملات خودرو دارد؟

یکی دیگر از مباحث مهم تنظیم سند و عقد قرارداد خریدوفروش خودرو فک پلاک است که پس از استعلام پلاک خودرو می‌بایست صورت پذیرد. اما فک پلاک خودرو چیست؟ فک پلاک به مرحله‌ای از تعویض پلاک گفته می‌شود که طی آن پلاک سابق خودرو از اتومبیل مورد معامله برداشته می‌شود و امکان الحاق پلاک جدید برای خودرو به وجود می‌آید.

پیگیری وضعیت پلاک فک شده

این موضوع بیشتر برای افرادی ضرورت دارد که خودرو خود را به صورت وکالتی می‌فروشند. در صورتی که خودرویی را به صورت وکالتی فروخته‌اید حتما وضعیت پلاک را پیگیری کنید تا از فک پلاک مطمئن شوید. در غیر اینصورت در صورتی که خریدار بدون فک پلاک نسبت به انجام جرمی اقدام کند از لحاظ قانونی شما درگیر هستید.

برای پیگیری وضعیت پلاک باید وارد وب‌سایت‌ راهور شده و سپس در صفحه مربوط به پیگیری وضعیت پلاک خودرو، شماره ملی خود یا صاحب فعلی خودرو را وارد کنید. پس از انجام این کار و وارد کردن کد امنیتی وب‌سایت‌، تنها کافی است که گزینه جست‌وجو را انتخاب کرده و منتظر ارائه نتایج از سوی راهور ناجا باشید.

در صورتی که پلاک خودروی فروخته شده فک شده باشد اطلاعات آن برای شما نمایش داده می‌شود.
 

 

 

پلاک خودرو

 


در صورتی که پلاک خودروی فروخته شده فک شده باشد اطلاعات آن به شکل زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

 

 

پلاک خودرو

 


نکات مهم در انتقال مالکیت خودرو

همان‌طور که در آغاز به آن اشاره شد، هرگونه اهمال و اغماض در مراحل مختلف انتقال مالکیت خودرو قادر به ایجاد مشکلات قضایی و حقوقی متعددی می‌باشد. بنابراین برای داشتن یک خرید بی‌دردسر مراحل زیر را به دقت پشت سر بگذارید:

۱. پیش از اقدام به تعویض پلاک طرفین قرارداد می‌بایست قولنامه‌ای با درج مشخصات کامل خریدار، فروشنده و خودرو کرده و همه جزئیات معامله‌ -از قبیل قیمت، مشخصات خودرو، شرایط انتقال وجه و مدت‌زمان عقد سند رسمی- را در آن ذکر کنند. در مواردی دیده شده که خریدار بدون نوشتن قولنامه اقدام به خرید خودرو کرده است. بنابراین در زمان مراجعه به تعویض پلاک خودرویی که به وی ارائه شده با خودرویی که قبلا دیده متفاوت است. درحالی که با تنظیم دقیق قولنامه می‌توان جلوی اینگونه کلاهبرداری‌ها را گرفت.

۲. پس از تنظیم قولنامه، خریدار و فروشنده باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و پس از انجام همه مراحل قانونی نسبت به تعویض پلاک خودروی طرف قرارداد اقدام کنند. اما در این مرحله از معامله رعایت نکات زیر الزامی است:

- اگر فروشنده هستید از ارائه وکالت‌نامه برای تعویض پلاک خودرو به خریدار یا اشخاص دیگر خودداری کرده و برای جلوگیری از سو استفاده‌های احتمالی، همه مراحل را شخصا انجام دهید.

- پیش از تعویض پلاک از میزان خلافی و دیون دولتی خودروی مورد نظر اطلاع پیدا کرده و در رابطه با نحوه پرداخت آن‌ها به توافق برسید. (پرداخت این موارد در حالت معمول بر عهده فروشنده است).

- قبل از پایان گرفتن تعویض پلاک خودرو به هیچ‌وجه سند رسمی مالکیت تنظیم نکنید.

۳. پس از تکمیل مراحل تعویض پلاک خودرو به دفاتر رسمی ثبت اسناد کشور مراجعه کرده و نسبت به انتقال سند مالکیت خودروی مذکور اقدام کنید. توجه کنید که علی‌رغم اینکه از دید راهنمایی و رانندگی تعویض پلاک خودرو کفایت می‌کند اما از دید مراجع قضایی مالک خودرو کسی است که سند خودرو به نام اوست. بنابراین اگر پس از خرید خودرو نسبت به انتقال سند اقدام نکنید و به مشکلی حقوقی بر بخورید باید به دنبال فروشنده بگردید و نسبت به انتقال سند اقدام کنید. این مسئله می‌تواند دردسرهای زیادی برای شما ایجاد کند.
 

کد خبر 106806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha