حمل و نقل عمومی یکی از شاخصه‌های توسعه شهری است

پرشین خودرو: علی امام در یادداشتی به مناسبت روز حمل و نقل نوشت: حمل و نقل عمومی کارآمد، یکی از شاخصه‌های توسعه پایدار شهری است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه ، علی امام مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در یادداشتی به مناسبت روز حمل و نقل نوشت:

«در سال‌های اخیر رویکرد حاکم بر شهر‌های پیشرفته دنیا توجه و تاکید به «شهر انسان محور» و به تبع آن «حمل و نقل انسان محور» است. در راستای نگاه انسانی به شهر با محوریت «حمل و نقل انسان‌محور» لازم است تا حمل و نقل عمومی مطمئن و در دسترس برای عموم مردم تدارک دیده شود تا تمامی شهروندان به سهولت از مزایای آن برخوردار گردند.

تعلق خاطر شهروندان به شهر، تعاملات اجتماعی مطلوب، رضایت از زندگی و سلامت روانی و اجتماعی افراد از شاخصه‌های شهر‌های انسان محور است و یکی از راه‌های تحقق چنین شهری پیشرفته و مترقی برخورداری از سیستم حمل و نقل عمومی مطمئن و ایمن است.

۲۶ آذر، روز ملی حمل و نقل فرصتی است تا بار دیگر نقش و جایگاه ویژه شبکه گسترده حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گیرد، چرا که سیستم بهینه حمل و نقل، اصلی‌ترین نیروی محرکه توسعه همه جانبه محسوب می‌شود. گستردگی منحصر به فرد فعالیت‌های انجام گرفته و همچنین تحولات سریع فن‌آوری این بخش و ارتباط آن با فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی به اندازه‌ای مهم است که موفقیت‌های راهبردی در زمینه رشد و توسعه اقتصادی، مدیون سرمایه‌گذاری کلان در زیرساخت ها، تجهیزات و مهارت ساختار‌های حمل و نقلی است. بر این اساس نباید از این مسئله حیاتی که یکی از شروط مهم برای رسیدن به پیشرفت و توسعه است غفلت کنیم. به عبارتی حمل و نقل عمومی کارآمد یکی از شرایط لازم برای داشتن شهر انسان محور و یکی از شاخصه‌های رسیدن به توسعه پایدار شهری است.

حمل و نقل انسان محور یکی از ضرورت‌های گریز ناپذیر هر اجتماع انسانی به شمار می‌آید و اهمیت آن در ساختار اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی و نظامی جوامع به اندازه‌ای است که از آن به عنوان زیربنا و یکی از ستون‌های توسعه پایدار یاد می‌کنند.

در جهان امروز مسئله حمل و نقل شهری و رابطه آن با محیط زیست از جمله چالش‌های اساسی مدیران شهری به شمار می‌آید و متاسفانه آلودگی هوا در کلانشهر‌ها که با توسعه صنعتی و گسترش شهر‌ها همراه بوده است؛ زندگی موجودات زنده به ویژه انسان‌ها را تهدید می‌کند. بنابراین آلودگی هوا و تهدید سلامت شهروندان؛ ضرورت دستیابی به حمل و نقل پاک و تاثیر آن بر نشاط اجتماعی را دو چندان کرده است.

یکی از راه‌های اصلی پیشگیری و نیز درمان آلودگی هوا، در کنار بهبود کیفیت خودروها، ارتقای کیفیت سوخت و از رده خارج شدن ناوگان فرسوده؛ توسعه و گسترش حمل و نقل ریلی است تا شاهد رفع بخش مهمی از معضل ترافیک و آلودگی هوا باشیم.

در حقیقت راه رسیدن به شهر توسعه یافته، ایمن، پاک و انسان محور این است که متولیان امر بتواند شرایطی را فراهم کند تا مردم داوطلبانه خودرو‌های شخصی خود را با امنیت کنار گذاشته و مطمئن باشند که می‌توانند بدون استفاده از خودرو شخصی، ارزان تر، سریع‌تر و ایمن‌تر در سطح شهر رفت و آمد کنند.

روند رو به ازدیاد آلاینده‌های زیست محیطی و در عین حال نقش حمل و نقلی ریلی (مترو) در کاهش آلودگی هوا؛ ضرورت توجه به گسترش و تکمیل خطوط این وسیله حمل و نقل عمومی را بیش از پیش کرده است تا با تشریک مساعی بین نهاد‌های مختلف دولتی و غیردولتی از تردد خودرو‌های تک سرنشین فاصله گرفته و شاهد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باشیم.

 

حمل ونقل

 


به دیگر سخن توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی نسخه‌ای برای کاهش آلودگی هوا، ترافیک و کاهش تردد خودرو‌ها در سطح شهر است تا هوای پاک را برای همه شهروندان رقم بزنیم.

در کشور ما نیز استفاده از این سیستم حمل ونقل عمومی می‌تواند بخش مهمی از راهکار بهبود چالش‌های اقتصادی و محیط زیست باشد و کیفیت بهتری از زندگی را برای مردم به ارمغان آورد. البته لازم است در کنار گسترش خطوط مترو به انواع حمل و نقل عمومی (اتوبوس، مینی‌بوس، خطوط ویژه BRT و...) نیز توجه شود.

شهروندان نیز باید توجه داشته باشند که حمل ونقل عمومی از مزایای بسیاری، چون کاهش زمان و هزینه در سفر‌های درون شهری، سهولت در جابجایی، کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف انرژی برخوردار است و در این میان مترو به عنوان پاک ترین، سریع‌ترین، ایمن‌ترین و به طور کلی کارآمدترین شبکه حمل و نقل شهری بیشترین قابلیت و مطلوبیت را در رفع مشکلات کلانشهر تهران از جمله معضل ترافیک و مسایل زیست محیطی دارد. امکان انجام سفر‌های درون شهری و ارتباط حومه با مرکز با سرعت مناسب و ایمن، ایجاد و گسترش فرهنگ نظم و انضباط با توجه به ارزش والای وقت در زندگی و کاهش تصادفات رانندگی از دیگر شاخصه‌های این وسیله حمل و نقلی به شمار می‌آید.

سرعت، دقت، ایمنی و ظرفیت بالای جابجایی مسافر در حمل و نقل ریلی (مترو) از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل لازم است بیش از پیش استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری مورد توجه قرار گیرد. به عبارتی با فرهنگ‌سازی مناسب در راستای فراگیر شدن حمل و نقل پاک می‌توان در راستای ارتقای کیفیت زندگی، بهبود وضعیت محیط و تمرکز بر سیاست‌های انسان محورانه در توسعه شهر‌ها گام برداشت.

متروی تهران امروز در شش خط اصلی در حال تردد است و افزایش کارایی این مجموعه؛ نیازمند یکپارچگی در شبکه حمل و نقل عمومی است تا در سال‌های آتی لااقل شاهد استفاده سه برابری از این سیستم حمل و نقل باشیم.

معتقدم توسعه حمل و نقل عمومی پاک از جمله مترو، برای شهر تهران اولویت بسیاری دارد تا شهروندان طعم زندگی در یک شهر پاک را بچشند و مطمئناً با رویکرد جدید مدیریت شهری در خصوص گسترش حمل و نقل ریلی با تکیه بر عزم ملی کلیه مسئولان و دست اندرکاران در مجموعه دولت، مجلس شورای اسلامی و مدیریت شهری و با همت نیرو‌های متخصص بومی و به کارگیری فن‌آوری‌های روز می‌توان گام مهم دیگری به سوی توسعه پایدار در بخش حمل و نقل کشور برداشته و در راستای ظهور شهر انسانی حرکت کنیم؛ شهری که سهولت و راحتی در تردد، یکی از شاخصه‌های مهم آن باشد.

در پایان به مناسبت ۲۶ آذر، روز ملی حمل و نقل، از پرسنل متخصص و توانمند شرکت راه‌آهن شهری تهران وحومه (مترو) قدر دانی می‌کنم چرا که بهره‌مندی از کارکنان خدوم و کارآمد نقطه قوت ماست و معتقدم مسیر نیل به توسعه و پیشرفت جز با مساعدت و همکاری تک تک شما همکاران میسر نیست و با عزم و اراده شما تلاشگران است که امروز شاهد گسترش و توسعه خطوط مترو در پایتخت هستیم.»

کد خبر 106897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha