برنامه سختگیرانه برای کاهش تردد خودروهای شخصی در تهران

پرشین خودرو: شهردار تهران با بیان اینکه تهران بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ اتوبوس کم دارد، گفت: تلاش می‌کنیم این مشکل را حل کنیم و به اهداف خود برسیم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از باشگاه، پیروز حناچی شهردار تهران در همایش روز بزرگداشت حمل و نقل که امروز (دوشنبه 26 آذرماه) در وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: همکاران ما در شورای عالی ترافیک در حال طراحی برنامه‌های سختگیرانه‌تر برای استفاده نکردن شهروندان از خودروی شخصی هستند.

وی با بیان اینکه در بخش استفاده نکردن از خودروی شخصی موفق نبودیم، افزود: بیشترین آلودگی شهرها بعد از توسعه گاز، مربوط به حمل و نقل است.

شهردار تهران با بیان اینکه تهران بیش از 3 هزار و 500 اتوبوس‌ کم دارد، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم این مشکل را حل کنیم و به اهداف خود برسیم.

حناچی گفت: تجربه دنیا نشان می‌دهد باید محدوده طرح کاهش آلودگی و ترافیک را افزایش دهیم تا به اهداف خود برسیم.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات سختگیرانه‌ مانند معاینه فنی برای حفظ پاکیزگی‌ هوای شهر گفت: اگرچه ما به این موضوع توجه کرده‌ایم، اما 3 میلیون موتورسیکلت‌ کاربراتوری‌ داریم که چند برابر خودروهای یورو 5 ایجاد آلودگی می‌کنند.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه رنج مردم، رنج ما هم هست، تصریح کرد: شهرهای بزرگ بدون حمل و نقل به وجود نمی‌آیند و در قرن‌های گذشته هم پدیده حمل و نقل به شکل امروزی نبوده است.

حناچی‌ گفت: وقتی جمعیت شهرها از 500 هزار نفر بیشتر می‌شود، باید برای آن‌ها تمهیدات مناسبی اندیشید و در مقابل شهرهای کوچک‌تر فرصت دارند با هزینه کمتری مشکلاتشان‌ را حل کنند.

 

خودرو


وی افزود: شهرداری تهران زمانی به فکر راه حل افتاده که جمعیت این شهر از 5 میلیون نفر بیشتر شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه از سال 1336 هجری شمسی، 4 هزار نفر در لندن به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند، گفت: اجرای شبکه‌های گسترده حمل و نقل از موارد تأثیرگذار‌ در این زمینه هستند.

حناچی با بیان اینکه هنوز گستردگی شبکه مترو به گونه‌ای نیست که همه مناطق شهری را پوشش دهد، تصریح کرد: در شهر پاریس هر شهروند می‌تواند در هر نقطه از شهر با طی مسافتی حداکثر 500 متر به ایستگاه مترو برسد.

وی با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی در دهه 80 مدیر حمل و نقل پاریس را دعوت کرده بود، گفت: آن زمان پرسیدیم که چند خودرو در پاریس تردد می‌کند و او به ما گفت: 13 میلیون خودرو در پاریس تردد می‌کنند و وقتی که با تعجب پرسیدیم آیا همه این خودروها را شماره‌گذاری می‌کنید؟، به ما گفت: نه، اساساً جلوی صنعت را نمی‌گیریم و سیاستی‌ که اعمال می‌کنیم نقره داغ کردن مردم برای خودداری‌ از استفاده از خودروی شخصی است، به شکلی که آن‌ها ساعت‌ها در ترافیک می‌مانند، اما در کنار آن سیاست گسترش حمل و نقل عمومی را هم اعمال می‌کنند.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه این موضوع در کشور ما از طرف مدیران ارشد تبدیل به فرهنگ نشده است، افزود: اگر می‌خواهیم شهری پاک داشته باشیم، باید کسانی که در جامعه مرجع هستند پرچم‌دار باشند، چنانچه در روایت آمده است که الناس‌ علی دین ملوکهم‌، (مردم به دین بزرگانشان‌ هستند) و به همکارانم هم گفته‌ام تا ما این کار را انجام ندهیم، مردم هم انجام نمی‌دهند.

حناچی با بیان اینکه در گذشته وسیله حمل و نقل عمومی دوچرخه بود، تصریح کرد: هیچگاه‌ قرار نبود که وضعیت به شکل کنونی شود؛ شاید ما به مردم پالس‌های غلط داده‌ایم.

کد خبر 106908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha