در سال جاری تصمیمی بر افزایش قیمت بنزین نیست

پرشین خودرو: رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، می گوید که سال جاری و آینده تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی وجود ندارد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از خانه ملت، غلامرضا تاجگردون  با اشاره به سناریورهای مختلف مرکز پژوهش های مجلس درباره مدیریت سوخت، گفت: اگر گزارش های مرکز پژوهش ها درباره سوخت مطالعه شود دو موضوع در این گزارش ها وجود دارد نخست یارانه وسیع سوخت که به صورت نامناسب در کشور توزیع می شود و دیگری بحث قاچاق سوخت است که باید از بُعد تولید و مصرف به این موضوع نگاه کرد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گزارش مرکز پژوهش ها نشان می دهد که قاچاق تاثیر چندانی روی موضوع مصرف سوخت ندارد، افزود: دو فاکتور در این بخش مهم است که موضوع نخست این موضوع بوده که آیا بنزین به اندازه کافی در کشور وجود دارد و دوم این موضوع که یارانه ای که در سطح کشور ارائه می شود چگونه باید توزیع شود که مصرف آن بهینه تر باشد.

سال 1400 مصرف بنزین بیش از تولید آن است

وی با تاکید بر اینکه براساس گزارش ها اگر در سال 1400 با همین میزان مصرف پیش برویم مصرف بیش از عرضه می شود، ادامه داد: سال جاری و آینده ممکن است مشکلی از لحاظ میزان عرضه بنزین وجود نداشته باشد، اما برای سال 1400 مشکلاتی وجود دارد، لذا باید از حال حاضر به فکر سال 1400 بود، پس الزام ایجاد می کند که میزان افزایش تولید و مصرف کنترل شود.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آنچه که روی مصرف بنزین تاثیر می گذارد قیمت بوده و عامل اثرگذار بر روی تولید سرمایه گذاری است، اظهار داشت: در بخش افزایش تولید موانعی وجود دارد، اما می توان مصرف را مدیریت کرد.

 

سوخت


یارانه کل کشور بیش از 900 هزار میلیارد تومان

وی افزود: گزارش مرکز پژوهش ها نشان می دهد که بیش از 900 هزار میلیارد تومان کل یارانه کشور را تشکیل می دهد که حدود 600 هزار میلیارد تومان از آن، یارانه پنهان است که به این ترتیب بیش از بودجه کل کشور یارانه پنهان پرداخت می شود.

تاجگردون با بیان اینکه یارانه پنهان در هر اقتصادی اینگونه رها نمی شود که روز به روز افزایش یابد، در حالی که بودجه کل کشور 407 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: بهترین سناریویی که برای مدیریت بنزین داده شده این بوده که هر ایرانی به صورت مساوی سهمیه ای در مصرف بنزین داشته باشد و با این کار مصرف کنترل شود.

کنترل مصرف به معنای افزایش قیمت نیست

عضو شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه تاکید کرد: در سال جاری و آینده تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی وجود ندارد، اما دولت استفاده از کارت سوخت را شروع کرده و کارت سوخت ابزار مهمی برای کنترل مصرف است.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کنترل مصرف به معنای افزایش قیمت نیست، تصریح کرد: شاید دولت کنترل مصرف را در اوایل سال آینده شروع کند، اما این موضوع به معنای افزایش قیمت نیست.

کد خبر 106974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha