بدون مقابله با خودرو محوری ترویج حمل ونقل عمومی شکست می خورد

پرشین خودرو: عضو شورای حمل و نقل ترافیک کشور با بیان اینکه تی او دی (توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی) روشی بسیار مهم در دنیا است که هم حمل و نقل عمومی و هم پیاده روی را توسعه می دهد گفت: بدون مقابله با خودرو محوری رواج حمل و نقل عمومی با شکست روبه رو می شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، مهرداد تقی زاده روز چهارشنبه در همایش حمل و نقل توسعه پایدار در هتل نیشکر اهواز بیان کرد: پروژه های زیادی در زمینه توسعه شهرها در دستور کار قرار می گیرد اما 90 درصد این پروژه ها به صورت اشتباه انجام شده و ما را از هدف اصلی که کاهش ترافیک است، دور‌می کند.
وی افزود: در بیشتر شهرهای کشور تنها 10 درصد پروژه ها و طرح ها در مسیر صحیح ،80 درصد در مسیر اشتباه و ترافیک زایی و 10 درصد نیز در مسیر خنثی پیش می روند.
معاون اسبق وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه ظرفیت معابر، ساخت بزرگ ها و خیابان های جدید ، احداث زیرگذر و ‌روگذر، احداث تونل ، و تبدیل تقاطع به دوربرگردان ظرفیت عبور خودرو رو افزایش می دهد و شاید راه صحیحی برای کاهش ترافیک نباشد.
تقی زاده افزود:یکی از مشکلاتی که اکنون با آن روبه رو هستیم الگوبرداری کلانشهرها از تهران است این درحالی است که خود تهران با معضلات جدی روبه رو است و الگو قراردادن آن اشتباه بزرگی است.
وی ادامه داد:سالیانه هزینه های سنگینی برای پروژه های شهری اختصاص می یابد اما همچنان شاهد افزایش بار ترافیکی در کلانشهرها و افزایش آلایندگی زیست محیطی هستیم.

 

آلودگی هوا

 


عضو شورای حمل و نقل ترافیک کشور افزود: 45 سال پیش در تیتر برخی رسانه ها نظیر روزنامه کیهان آمده بود که کلانشهر تهران به زودی به صورت ترافیکی قفل می شود و آلودگی هوا نیز نفس گیر و کشنده خواهد شد؛ این مطالب نشان دهنده آن است که از آن دوران پیش بینی چنین روزهایی وجود داشته اما جدی گرفته نشد.
وی گفت: شهرداران گمان نکنند که شهرهای کوچکی که اکنون مشکل ترافیکی و آلودگی هوا ندارند، در آینده نیز با این معضلات روبه رو نخواهند بود پس باید در این زمینه پیشگیری را در دستور کار قرار دهند.
وی بیان کرد: نخستین باری که در شهرهای دنیا ترافیک ایجاد شد، به این نتیجه رسیدند که توسعه معابر یکی از راه های موثر است اما پس از مدتی مشاهده شد که ترافیک به حالت گذشته بازگشته است.
تقی زاده تنها راه حل معضل ترافیکی در کلانشهرها را توسعه حمل و نقل عمومی ، نیمه عمومی و‌ پیاده محوری است برشمرد و گفت: توسعه ظرفیت معابر راه حل مشکل ترافیک نیست؛ امروزه شهرداری ها به دنبال حل مشکل ترافیک نیستند بلکه به دنبال سهولت در تردد شهروندان هستند.
وی ادامه داد: اجرای طرح حمل و نقل ' تی او دی' و ' بی آر تی ' به منظور دور کردن شهرها از وضعیت خودرو محوری ، حرکت به سوی ایجاد شهرهای انسان محور و پیاده کردن سیستم های حمل و نقل عمومی از راه های موثر است.
وی افزود: شهرداری مسئول جابجایی شهروندان است و بحث ترافیک ارتباطی با فعالیت شهرداری ها ندارد؛ توسعه ظرفیت معابر ترافیک زا است و تنها خودرو محوری را رواج می دهد.

کد خبر 107041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha