کد خبر 107127
۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
بودجه یکشنبه یا سه‌شنبه به مجلس می‌رود

پرشین خودرو: آن‌طور که رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید احتمالا لایحه بودجه سال آینده یکشنبه یا سه‌شنبه به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، در ۱۵ آذرماه سال جاری بود که دولت لایحه بودجه سال آینده را آماده کرده و با توجه به این‌که نمایندگان در تعطیلات به سر می‌بردند، آن را برای مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. اما طولی نکشید که با نظر مقام معظم رهبری و همچنین سران قوا قرار بر اصلاح بخش‌هایی از لایحه بودجه به ویژه در بخش‌های هزینه‌ای شد.

این در حالی است که نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - امروز اعلام کرد که با توجه به نظری که وجود داشته اصلاحات در لایحه انجام شده است و در نهایت با نظر و هماهنگی دو قوه مجریه و مقننه لایحه احتمالا یکشنبه یا سه‌شنبه هفته جاری رسما از سوی رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

البته نوبخت اعلام دیگری درباره‌ی لایحه بودجه داشت و گفت که لایحه بودجه سال آینده با نگرش دو ساله تنظیم شده است. البته وی جزئیاتی در این باره اعلام نکرد، اما بر این تاکید داشت که لایحه را به گونه‌ای بازنگری کردند که بتوانند بیش از گذشته کشور را در مقابل تحریم‌ها مقاوم کنند.

لایحه بودجه سال آینده بر اساس پیش‌بینی شرایط تحریمی و همچنین تورمی تدوین شده بود؛ به طوری که با توجه به تحریم‌های اعمالی آمریکا در سال جاری و تاثیری که بر برخی از محل‌های تامین منابع داشت، میزان درآمد نفتی دولت را تا حدی کاهش داد؛ از این رو پیش‌بینی شد تا در سال آینده میزان فروش نفت حدود ۱.۵ میلیون بشکه و با برآورد ۵۴ دلار در هر بشکه و از سویی دیگر نرخ دلار ۵۷۰۰ تومان به عنوان مبنای تبدیل درآمد نفتی به ریال باشد.

این در شرایطی است که دولت در سال جاری بودجه را با فروش روزانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه و با دلار ۵۵ دلار بسته بود.

از سوی دیگر میزان افزایش حقوق کارکنان برای پوشش آسیب‌های موجود ۲۰ درصد پیش‌بینی شده و مبلغ یارانه‌های نقدی تغییری نخواهد کرد.

تاکنون دولت به صراحت در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی سخن نگفته و تنها تاکید داشته که افزایشی در بودجه برای قیمت سوخت این باره نخواهد داشت، با این حال بررسی‌ها برای تغییر قیمت حامل‌های انرژی‌ وجود دارد.

یکی از اصلاحاتی که در لایحه بودجه انجام شده مربوط به سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی است که برای سال آینده تا ۲۰ درصد پیش‌بینی شد. این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه در سال ۱۳۹۸، ۳۴ درصد منابع نفتی به عنوان ذخیره ارزی به صندوق واریز می‌شد اما شرایط خاص اقتصادی به ویژه در حوزه بین‌الملل موجب شده تا سهم صندوق به بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته و مابقی به طور مستقیم در اختیار دولت قرار بگیرد.

کد خبر 107127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha