اعلام نام مراکز و مراحل اختصاص کمک هزینه مناسب سازی خودرو معلولان

پرشین خودرو: مددجویانی که خواستار دریافت کمک هزینه مناسب سازی خودرو هستند پس از ارائه درخواست به مراکز و انجام مراحل مددکاری و بررسی در کمیته توانبخشی در اولویت دریافت کمک هزینه مناسب سازی قرار گرفته و به شرکتها معرفی می شوند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از انتشار مصاحبه ای با مدیر کل توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور در خصوص مراکز مناسب سازی خودرو معلولان و ارائه کمک هزینه این سازمان برای مناسب سازی خودرو معلولان تحت پوشش این سازمان، سوالات و مسائل متعددی از سوی معلولان در مراجعه به مراکز بهزیستی برای ما ارسال شد در این پیغام ها بسیاری از معلولان خواستار روند دریافت کمک هزینه بهزیستی برای مناسب سازی خودروها و نام و آدرس شرکتهایی که کار مناسب سازی خودرو را انجام می دهند، بودند. ما نیز بر اساس تعهد و وظیفه رسانه ای خود و به منظور حل مشکلات این عزیزان از معاون توانبخشی سازمان بهزیستی این موارد را جویا شدیم.

کاظم نظم ده مدیرکل توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور در این خصوص به خبرنگار پرشین خودرو گفت: کمک هزینه سازمان بهزیستی برای مناسب سازی خودرو معلولان بر اساس اولویت و نیاز معلولان و پس از بررسی مددکاری بهزیستی به معلولان اختصاص خواهد یافت و با توجه به بودجه اختصاص یافته در سال جاری به طور قطع شامل تمام معلولان نخواهد شد.

به گفته وی، تمام مراکزی که کار مناسب سازی خودرو معلولان را انجام می دهند باید تاییدیه پلیس راهور ناجا و سازمان استاندارد را کسب کرده باشند.

نظم ده، در ادامه با توجه به اختصاص کمک هزینه مناسب سازی در سال گذشته به معلولان اظهار داشت: در سال 96 طبق دستور العمل سازمان 1448 نفر به ازای هر نفر مبلغ 2 میلیون و 200 هزار تومان کمک هزینه مناسب سازی خودرو پرداخت شد که به طور قطع با توجه به کمک هزینه اختصاص یافته در کشور، تعداد محدودی در هر استان از این کمک هزینه سازمان بهره مند شدند.

به گفته وی، اولویت استان ها برای پرداخت این کمک هزینه بر اساس تعداد معلولیت و شدت و نوع فعالیت معلولان است و پس از بررسی مددکاری این کمک هزینه پرداخت می شود البته سازمان بهزیستی نیز بر این مشکل واقف است که این میزان کمک هزینه پاسخ گوی تعداد کمی از معلولان سراسر کشور است از این رو در تلاشیم تا در سال آینده تعداد بیشتری از معلولان را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

مدیرکل توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان متذکر شد: برای اجرای این قانون 12 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است در حالی که بودجه ای که در اختیار بهزیستی و حوزه توان بخشی قرار گرفته رقم بسیار کمتری است ضمن اینکه ایده آل سازمان برای تامین تمامی نیاز معلولان با وضعیت موجود بسیار فاصله دارد.

 

مناسب سازی خودرو معلولان

مبلغ کمک هزینه مناسب سازی خودرو بر اساس فاکتور به حساب شرکتها واریز می شود


نظم ده با توجه به برنامه امسال سازمان در خصوص اختصاص 1027 کمک هزینه مناسب سازی خودرو به معلولان تصریح کرد: سهمیه ای که در سال 97 سازمان بهزیستی برای هر استان اختصاص داده بر اساس بودجه در نظر گرفته شده است بر این اساس مددجویان پس از ارائه درخواست به بهزیستی و انجام مددکاری در مراکز و بررسی در کمیته توانبخشی در اولویت پرداخت قرار گرفته و به شرکتها معرفی می شوند بنابراین با توجه به محدودیت طرح هر معلولی که مراجعه کند هزینه مناسب سازی خودرو به او اختصاص نخواهد یافت .

به گفته این مقام مسئول در سازمان بهزیستی، پس از تایید مراکز و معرفی به شرکتهای مورد نظر برای مناسب سازی خودرو، این مراکز میزان هزینه مناسب سازی را به صورت فاکتور اعلام و سازمان بر این اساس هزینه را پرداخت می کند بنابراین مبلغ کمک هزینه به مددجویان داده نمی شود و بلکه در ازای فاکتور و هزینه ای که صورت گرفته به نام شرکت خودروساز کمک هزینه مناسب سازی واریز می شود البته تا قبل از مناسب سازی نیز در صورت ارائه فاکتور سازمان بهزیستی حمایت خود را انجام خواهد داد.


کمک هزینه مناسب سازی خودرو پیش از صدور پیش فاکتور پرداخت نمی شود

نظم ده با توجه به طرح مشکلات برخی از مراجعان به مراکز برای دریافت کمک هزینه مناسب سازی خودرو، اضافه کرد: فرایند اداری و مالی بهزیستی برای اختصاص این کمک هزینه روال خاص خودش را دارد و سازمان خارج از این روند قانونی گردش مالی را قبول نمی کند و اجازه تغییر در ارائه این کمک هزینه را هم نمی دهد بنابراین اختصاص این تسهیلات پیش از صدور پیش فاکتور مراکز خودروساز برای مناسب سازی به افراد پرداخت نمی شود.

وی در ادامه با توجه به 3 مرکز اصلی برای مناسب سازی خودرو معلولان در کشور به نام و نشانی این مراکز اشاره و بیان کرد: هم اکنون 3 مرکز اصلی که مناسب سازی خودرو معلولان انجام می دهند در استان های تهران، سمنان و اصفهان مستقر هستند. مرکز تهران، شرکت بهبود کنترل بهار است که در میدان انقلاب-جنب بانک رفاه قرار دارد، در استان سمنان شرکت توان افزا برای مناسب سازی خودرو سواری، شرکت پادزانیچ و ایوانکی کار مناسب سازی ون و اتوبوس و شرکت عقاب اسکانیا نیز مناسب سازی اتوبوس ها در این استان را بر عهده دارند.



مناسب سازی خودرو معلولان
 

تعهد دولت به منظور افزایش اعتبارات سازمان بهزیستی برای کمک به معلولان

مدیرکل توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور افزود: در استان اصفهان شرکت صابران کوثر صفهان، در حوزه بالابر هیدرولیک خودروهای ون و شرکت پرشین سرویس نیز اقدام به مناسب سازی خودرو معلولان می کنند همچنین در خراسان جنوبی شرکت خدمات فنی فوت و فن مناسب سازی اتوبوس و ون را انجام می دهند.

نظم ده در پایان با توجه به گلایه برخی از مراجعان در دریافت کمک هزینه مناسب سازی خودرو خاطرنشان کرد: سازمان بسیار علاقمند است که بودجه اختصاصی در این زمینه افزایش یابد اما شرایط اقتصادی کشور و دولت به نحوی است که تنها همین میزان قابل پرداخت است البته در سالهای اخیر حمایت و کمک های خوبی از سوی دولت صورت گرفته است با این وجود دولت متعهد شده هر ساله این اعتبارات را در غالب قانون جامع حمایت از معلولان افزایش دهد.

کد خبر 107142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
    1 0
    باسلام حضور مسولین والا این بودجه کم که برای تعدادی معلولین میرسد این فقط بکسانیکه که آشنا ونزدیکان مددکار بهزیستی هست میرسد به بقیه که نیازمندتر هم هستند نمیرسد
  • جواد درویشی سرخکلایی ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    ۱۱ ساله با پراید بی کیفیت با خانواده تردد میکنم.آیا لیاقت ما همینه؟چون پول نداریم زندگیمون باید این باشه؟من هم دلم ماشین خوب میخواد.میخوام جلوی دخترام سربلند باشم