سریال تکراری واژگونی خودروها در جاده های مازندران!

پرشین خودرو: سریال تکراری واژگونی خودروها در برخی از جاده های پرتردد مازندران به دلیل آنچه که آغشته بودن سطح خیابان به گازوئیل نامیده می شود، باعث بروز نگرانی در میان رانندگان و مسافران این استان سرسبز شده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، بنا به گفته برخی از مسئولان دست اندرکار از 2 سال پیش تاکنون چندین مورد حوادث انحراف و واژگونی خودروها درجاده های لغزنده کوهستانی و پرتردد آغشته به گازوئیل بویژه در جاده چالوس ، مسیر نوشهر - رویان و جاده هراز بوقوع پیوسته است.

تصادف زنجیره ای تعداد 15 دستگاه خودرو درمسیر نوشهر - رویان درمنطقه امیررود نوشهر در اواخر آذر ماه امسال و برخورد سمند به کوه در منطقه پل ذغال مسیر جاده چالوس - کرج در دی ماه سال پیش نمونه ای از وقوع این حوادث تلخ در مازندران بویژه غرب این استان بوده است.
اگرچه تماس های پیوسته با مسئولان دستگاههای ذیصلای مبنی بر شناسایی و برخورد قانونی با عوامل این اعمال خلافکارانه تاکنون اطلاعات دقیق و جامعی به رسانه ها منعکس نشده ولی شنیده ها حاکی از آن است که شناسایی و برخورد قانونی با متخلفان در دستگاه قضایی درحال پی گیری است.
در این میان جمعی از مسئولان ، شهروندان و رانندگان مسافربری غرب مازندران با ابراز نگرانی از بروز چنین تخلفاتی خواستار برخورد قانونی با برهم زنندگان امنیت مسافران در جاده های پرتردد این مناطق گردشگرپذیر شدند.
به اعتقاد برخی از کارشناسان راهداری ، جریان ریختن گازوییل در جاده چالوس سابقه‌ای طولانی‌ دارد چرا که سال‌های قبل یعنی در دهه ٨٠ بارها جاده شاهد تصادفاتی بود که دلیل آنها لیزخوردگی خودرو بر اثر لغزندگی جاده گزارش شد.
راننده مسافربر خودروی سمند جاده چالوس - کرج دراین باره می گوید شاید تا دیروزاغلب رانندگان این مسیر استرس وقوع حوادث ناگواری مانند سوانح رانندگی ناشی از عرض کم پیچ های تند و غیراستاندارد و نیز احتمال ریزش تخته سنگ های بزرگ از ارتفاعات را داشتند ، اما امروز آغشته کردن سطح جاده و لغزنده شدن آن توسط افراد متخلف مشکل دیگری است که به نگرانی آن ها افزوده است.
ایوب رحمتی در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : سال گذشته چندین مورد از این دست حوادث در این جاده رخ داد و این موضوع بارها به مسئولان دستگاه های ذیربط اطلاع داده شد اما به نظر می رسد این موضوع جدی پیگیری نمی شود.
وی اظهارداشت: برخی از مسئولان ادارات برابر قانون تکلیف دارند امنیت جانی و مالی مسافران تا مقصد سفرهایشان تامین کنند و قرار نیست عده ای از افراد متخلف سود جو بدون توجه به این موضوع با پاشیدن گازوئیل با جان مردم بازی کنند و مورد تهدید قرار دهند.
جاده چالوس - کرج به طول حدود 180 کیلومتر جزو یکی از راههای کوهستانی پرتردد کشوراست .
رضا غلامی راننده مسیر نوشهر- رویان نیز گفت : به خطرانداختن امنیت جانی و مالی افراد رهگذر با پاشیدن گازوئیل موضوع ساده ای نیست که مسئولان به آسانی از کنارآن بگذرند بلکه باید به هرشکل ممکن این افراد را شناسایی و به بدترین شیوه آن ها را مجازات کنند.
وی افزود : اینکه عده ای از مسئولان در برخورد با چنین تخلفاتی اعلام کنند هنوز این عوامل شناسایی نشده اند به نظرم چنین پاسخی توجیه پذیر نبوده و هیچگاه مورد تائید مردم نیست.

 

تصادف

 


این راننده اظهار داشت: ادارات راهداری ، حمل و نقل جاده ای، امنیتی و انتظامی باید پاسخگوی علت وقوع چنین حوادثی باشند چرا که ایمن سازی و امنیت سلامت مسافران در جاده ها به این دستگاه ها سپرده شده است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نوشهر یکی از علت های وقوع تصادف زنجیره ای و برخورد حدود 15 دستگاه خودرو در منطقه 'امیررود ' مسیر نوشهر - رویان را لغزندگی جاده براثر آغشته شدن به گازوئیل و نیز بارندگی ذکرکرد.
سهیل درویش به خبرنگار ایرنا گفت: دو هفته پیش به محض وقوع این حادثه در منطقه امیررود نیروها به محل وقوع حادثه اعزام شدند و با همراهی دیگر مسئولان ادارات ذیربط و ریختن ماسه در سطح منطقه آلوده از بروز حوادث دیگر جلوگیری شد.
جاده کنارگذر نوشهر - رویان یکی از مسیرهای پرتردد و ترانزیت مازندرن که ارتباط شرق به غرب را به هم اتصال می دهد.
وی اظهار داشت : اینکه گازوئیل در سطح جاده عمدی یا سهوی پاشیده شده و چنین حوادث ناگواری را رقم زده طبق اسناد موجود هنوز برای مسئولان ذیربط محرز نشده و البته با همراهی دستگاههای قضایی ، امنیتی و انتظامی گزارش جامع و دقیقی از این حادثه گردآوری و موضوع با جدیت در حال پیگیری است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در پاسخ به این پرسش که باید برای پیشگیری از تکرار این حوادث تلخ چه راهکاری وجود دارد ، گفت که نمی توان کاری کرد مگرآنکه نیروهای راهداری و نیز پلیس درحین ارتکاب این افراد به چنین تخلفی آنان را شناسایی کنند.
درویش افزود : هرچند در 10 نقطه حساس این جاده بیش از 30 کیلومتری دوربین های ثبت تخلفات رانندگی نصب شده است اما اگر افرادی با چهره پنهان بخواهند در سطح جاده گازوئیل بپاشند این دوربین ها نیز کارآیی ندارند.
به گفته او ، از زمان وقوع این حوادث به نیروهای راهداری تاکید شده تا به طور شبانه روزی این مسیر را سرکشی کنند تا بلکه شاید ردپایی ازاین افراد متخلف دیده شوند و به دام قانون بیفتند.
فرماندار نوشهر گفت: تاکنون دستگاه قضا گزارشی از آخرین وضعیت پرونده واژگونی خودروها در جاده لغزنده نوشهر- رویان براثر گازوئیل به فرمانداری ارائه نداده است اما باید برای پیشگیری از تکرار این حوادث تلخ که به نوعی سبب نگرانی و تشویش اذهان عمومی در این شهرستان شده است ، تدبیری اندیشیده شود.
عبدالصمد صفرنژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این موضوع در نشست های مختلف فرمانداری مطرح و حتی ازمسئولان امنیتی و انتظامی نیز خواسته شده تا با جدیت تمام این موضوع را پی گیری کنند.
وی با اشاره به آنکه چنین حوادثی طبق اسناد موجود دردیگر نقاط جاده ای غرب مازندران رخ داده ، احتمال داد که چنین اقداماتی ممکن است سناریو باشد.
مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران نیز ضمن تایید وقوع چنین حوادثی در مناطقی از جاده های استان گفت که باید از بروز این حوادث جلوگیری و با عوامل آن برخورد قانونی شود .
عباسعلی نجفی در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : سال گذشته درجاده هراز منطقه 'پنجاب ' فردی به علت پاشیدن گازوئیل در سطح جاده دستگیر، شناسایی و پس از تشکیل پرونده به دستگاه قضایی منطقه تحویل داده شد .
وی ادامه داد : نیروهای راهداری به محض ارتکاب این فرد به چنین تخلفی او را شناسایی کردند منتهی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای به علت محدودیت های مالی و کمبود نیروی انسانی چنین توانی ندارد در جای جای جاده های گسترده و سخت گذر این استان دوربین های هوشمند نصب کند.
مازندران 10 هزار و 700 کیلومتر راه اصلی فرعی دارد.

کد خبر 107184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha