مهمترین رسالت ما ساخت و توسعه حمل و نقل کشوراست

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: ۳۱۹۷ کیلومتر شبکه ریلی و۷۸۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور در حال ساخت است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که عصر دوشنبه همراه وزیر راه و شهرسازی به قزوین سفر کرده بود در حاشیه بازدید از پروژه راه آهن قزوین به رشت در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشت: مهمترین رسالت ما ساخت و توسعه حمل و نقل کشور و تامین زیرساختهاست که در این راستا ایجاد مسیرهای جدید ریلی، بزرگراه، آزاد راه و راه اصلی با این معاونت است که در سال گذشته ساخت راه روستایی هم به ما سپرده شده است.


۳۱۹۷ کیلومتر مسیر ریلی در حال احداث است

وی افزود: در حال حاضر در بخش ریلی حدود ۵ هزار کیلومتر درحال مطالعه و ۳۱۹۷ کیلومتر شبکه در حال اجراست و بیش از ۹۷۰ کیلومتر هم برای اتصال ۵ مرکز استان به شبکه سراسری راه آهن در دست تکمیل شدن و آماده افتتاح است که برای تکمیل شدن آن شش هزار میلیارد تومان نیاز است.

خادمی یادآورشد: اتصال شبکه ریلی ایران به افغانستان از طریق خواف به هرات هم صورت می گیرد که سال قبل با بهره برداری از ۴۴۰ کیلومتر راه آهن دو مرکز استان به شبکه سراسری اتصال پیدا کرد.

معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: امسال سومین مرکز استان در آذربایجان غربی اتصال پیدا کرد و تا پایان سال ۹۷۰ کیلومتر تکمیل می شود که برای این میزان حدود ۶ هزار میلیارد تومان و برای مطالبات پیمانکاران هم تا یک هزار میلیارد تومان نیاز است.


۳۲۰۰ کیلومتر پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۵۰ درصد دارد

وی گفت: در حال حاضر در کشور بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور داریم و ساخت ۱۱۶۷ کیلومتر آزاد راه در حال اجراست و در آینده یک حرکت خوبی در بهره برداری از ازادراهها خواهیم داشت.

خادمی اظهارداشت: یکی از طرح های آزادراهی ساخت کنار گذر تهران از چرم شهر به سمت شهر آبیک است که ۱۵۸ کیلومتر مسافت آن است که بالای ۷۰ درصد پیشرفت دارد و تلاش می کنیم تا سال آینده تکمیل شود.
 

 

راه

 

وی اضافه کرد: ۱۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۲۵ هزار کیلومتر راه اصلی در کشور موجود است همچنین ۷۸۰۰ کیلومتر بزرگراه در حال اجرا داریم.

خادمی در خصوص احداث جاده قزوین به رحیم آباد و کلاچای گفت: تکمیل راه کلاچای به میزان اعتبار تخصیص یافته بستگی دارد و خوشبختانه در ۷ محور برای اتصال به شمال کشور جاده درحال احداث داریم که با احتساب استان گلستان مسیرهای دسترسی به شمال در ۱۱ محور مسیر جاده ای داریم که با منابع اعتباری تکمیل می شود و عبور از ارتفاعات البرز بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد.

وی در مورد پروژه قزوین، الموت به تنکابن هم اظهارداشت: اجرای این پروژه از سه سال قبل به این معاونت داده شده اما آنچه از سال ۸۶ عملیاتی و با منابع استانی شروع شد و از سال ۹۰ به بعد هم ردیف اعتباری مستقل گرفته و یک تصویب اعتباری هم با فروش اوراق فولاد خوزستان تعیین شده تا کار تسریع شود.


خادمی اضافه کرد: همه مطالعات این پروژه انجام شده و در محدوده مازندران ۳۰ کیلومتر در تنکابن کار انجام شده و در برخی محدوده ها نیازمند ساخت تونل در حجم بالایی هستیم که در برخی مناطق باید تا ۱۸ کیلومتر تونل بزنیم که اجرا در ارتفاع ۲۵۰۰ متری بسیار سخت است البته در محور الموت از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است.

وی در خصوص توجه به کیفت اجرای پروژه های راهسازی هم گفت: حدود ۱۶۰۰ پروژه داریم که کیفیت ساخت و سازها مناسب است و هر چقدر بزرگتر باشد پیمانکاران قوی و بزرگ انتخاب می شوند و نظارت ما قویتر است و در طرح های کوچک شاید اشکالاتی در کیفیت داشته باشیم اما نظارت ها جدی است.

توجه به منظر راهی مورد توجه است

خادمی بیان کرد: در برخی مسیرها که طبیعت زیبایی دارد نگاه ما توجه به منظر پروژه هاست که در مسیر شمال این وضعیت شرایط بهتری دارد که در این راستا باید ضوابط و دستورالعمل را تعیین کنیم که رونمایی از کتابهای «منظر راه» انجام شده که با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، ستادبازآفرینی شهری، شرکت توسعه زیرساختها ضوابط تعیین شده که این کار در راه شمال با کمک پیمانکار خارجی آغاز شده تا از چشم اندازهای زیبای مسیر شمال استفاده شود که این کار در مسیر هراز و الموت و مناطقی که ویژگی خاصی دارد هم استفاده می شود.

کد خبر 107294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha