کد خبر 107373
۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
چرا فرودگاه سهند بعد از افتتاح تعطیل شد؟

پرشین خودرو: فرودگاه سهند مراغه به‌عنوان تنها فرودگاه جنوب استان آذربایجان شرقی بعد از افتتاح تعطیل‌شد و هم اکنون پروازی از این فرودگاه انجام نمی‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، فرودگاه سهند تنها فرودگاه اقماری اداره کل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی است که احداث آن از سال ۱۳۷۲ آغاز و در سال ۱۳۷۵ با حضور وزیران نفت و راه و ترابری افتتاح‌شده است ولی در این سال‌ها بارها تعطیل شده تا جایی که در سال ۱۳۹۲، امکان فرود هواپیمای فوکر ۱۰۰ در این فرودگاه فراهم شد ولی بازهم در ماه‌های اخیر پروازی از این فرودگاه انجام نمی‌شود و عملاً این فرودگاه تعطیل است.

فرودگاه سهند در شهرستان ویژه مراغه قرار دارد، این فرودگاه در زمینی به مساحت ۴۲ هکتار در کنار پادگان امام رضای مراغه و در جاده بناب - مراغه واقع‌شده است. فرودگاه سهند تنها فرودگاه جنوب استان است که با بهسازی سطوح پروازی باند فرودگاه سهند مراغه به طول سه کیلومتر و عرض ۳۰ متر در حال فعالیت بود.

گفتنی است این فرودگاه دارای پارکینگ هواپیما به مساحت ۱۰ هزار مترمربع نیز است ولی به دلیل مشکلات متعدد امکان استفاده از این زیرساخت مهم حمل‌ونقل هوایی در آذربایجان شرقی فراهم نشده است.

شهرستان ویژه مراغه یکی از مهم‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین شهرستان‌های شمال غرب کشور بوده، ولی این روزها با تعطیلی فرودگاه سهند مشکلاتی برای فعالان اقتصادی و صنعتی و مسافران این شهرستان پیش‌آمده است. آن‌ها مجبور هستند تا ساعت‌ها مسیر تبریز تا مراغه را با خودروهای مسافری و شخصی و در جاده غیراستاندارد تبریز- آذرشهر بپیمایند تا بالاخره به مراغه برسند.

وام کلان یک شرکت هواپیمایی به بهانه فرودگاه سهند

فرماندار ویژه مراغه در خصوص دلایل تعطیلی فرودگاه سهند می‌گوید: متأسفانه راه‌اندازی پروازهای این فرودگاه به ابزاری تبلیغاتی برای برخی‌ها تبدیل‌شده است.

حمید شکری با تأکید بر اینکه یک شرکت هواپیمایی به بهانه فرودگاه سهند وام کلانی دریافت کرد، افزود: آن‌ها قول دادند تا مشکلات این فرودگاه حل شود ولی کار خاصی انجام ندادند و مشکلات همچنان پابرجاست.

وی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی مجدد این فرودگاه نیاز ضروری جنوب استان است، ادامه داد: توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی مراغه زمینه‌ساز توسعه این شهرستان در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی را فراهم می‌کند.

شکری با تأکید بر اینکه امیدوارم با نگاه ویژه اداره کل فرودگاه‌های استان شاهد حل مشکلات این فرودگاه باشیم، افزود: عدم برقراری پروازها از این فرودگاه نقص فنی هواپیما عنوان می‌شود ولی بااین‌حال توافقاتی با یکی از شرکت‌ها صورت گرفته تا پروازهای روزانه را از این فرودگاه انجام دهد.

 

فرودگاه

 


فرودگاه سهند ازنظر عملیاتی آماده پرواز است

رئیس فرودگاه سهند نیز در خصوص دلایل تعطیل شدن فرودگاه سهند گفت: فرودگاه سهند ازنظر عملیاتی آماده پرواز است و زیرساخت‌ها آماده بوده ولی فعلاً پروازی از این فرودگاه نداریم.

محمد حاجی پور سپس ادامه داد: در فرودگاه سهند دستگاه‌های ناوبری و کمک ناوبری آماده هستند و پرواز در رده فوکر ۱۰۰ می‌تواند در این فرودگاه نشست و برخاست کند.

وی سپس بابیان اینکه ما ۵ ماه در این فرودگاه پرواز داشتیم، گفت: از دی‌ماه ۹۶ تا تیرماه همان سال پرواز داشتیم که مسافران زیادی از این پروازها استقبال می‌کردند و در هر پرواز بالغ‌بر ۵۰ نفر مسافر داشتیم.

حاجی پور ادامه داد: شرکت هواپیمایی این هواپیما را اورهال کرد و در مشهد هواپیما به دلایل فنی زمین‌گیر شد. برای همین چند ماهی است پروازی از این فرودگاه صورت نمی‌گیرد ولی ما در حال مذاکره و پیگیری هستیم تا این مشکل حل شود.

رئیس فرودگاه سهند سپس گفت: با شرکت‌های مختلف در حال مذاکره هستیم تا مشکل این فرودگاه حل‌شده و سپس شاهد انجام پرواز از فرودگاه سهند باشیم چراکه زیرساخت مهمی در توسعه منطقه به شمار می‌رود.

وی گفت: فرودگاه سهند یک فرودگاه منطقه‌ای و مهم در استان است. مردم شهرهای مراغه، بناب، عجب‌شیر، ملکان، میاندوآب و بوکان از این زیرساخت استفاده می‌کنند و «سهند» فرودگاه اضطراری برای فرودگاه بین‌المللی تبریز است.

با همه این اوصاف و تلاشی که مسئولان امر برای راه اندازی مجدد پروازهای فرودگاه سهند انجام می دهد نباید فراموش کرد که این منطقه زیرساخت مهمی برای شهرستان ویژه مراغه است و باید هرچه زودتر این فرودگاه راه اندازی شود.

کد خبر 107373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha