توسعه ظرفیت بنادر در گرو استفاده از بخش خصوصی است

پرشین خودرو: رییس فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس معتقد است ایران تنها از یک دهم ظرفیت بنادر استفاده می‌کند در حالیکه می‌توان از این طریق استفاده بهینه بسیاری از مشکلات ارزی موجود را برطرف کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از خانه ملت، قاسم احمدی لاشکی  با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت بنادر در توسعه کشور، گفت: متاسفانه در برنامه ششم توسعه توجه چندانی به ظرفیت بنادر نشد و فقط در موارد محدودی به توسعه و تقویت بنادر مکران اشاره شد. در برنامه ششم توسعه مایل بودیم ماده 5 قانون رفع موانع تولید که جذب سرمایه گذار بخش خصوصی را برای توسعه صنایع هوایی همواره کرد برای حوزه بنادر و صنایع دریایی نیز لحاظ شود که این مهم محقق نشد.

توسعه بنادر از طریق ارتباط با کنوانسیون‌ها محقق می‌شود

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون عمران می‌تواند در فصل تنظیم بودجه اعتبارات مربوط به بنادر و صنایع دریایی را افزایش دهد، افزود: اگرچه استفاده از ظرفیت بنادر به بودجه چندانی نیاز ندارد اما حمایت لازمه توسعه است درصورتی که برای استفاده از ظرفیت صنایع دریایی برنامه ریزی درستی صورت گیرد می‌توان از طریق ارتباط با کنوانسیون‌های مختلف زمینه‌های صادرات و واردات را فراهم کرد.

منطقه آزاد بندر بوشهر
وی بیان کرد: اگر چه با قراردادهای منعقد شده با هند و افغانستان از ظرفیت چابهار استفاده می‌شود اما بررسی بنادر بزرگ مانند روتردام، هامبورگ و... نشان می‌دهد ایران از ظرفیت هیچ یک از بنادر خود به درستی استفاده نکرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به موانع موجود در مسیر بهره‌برداری از پتانسیل بنادر، اظهار کرد: برای استفاده از پتانسیل بنادر در وهله نخست دولت باید تمام تلاش خود را به کار بندد در ادامه مجلس نیز حمایت های لازم را انجام می‌دهد.

توسعه ظرفیت بنادر در گرو استفاده از بخش خصوصی است

احمدی لاشکی با بیان اینکه تنها مسیری که می‌توان از ظرفیت بنادر استفاده کرد به کارگیری بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: بسیاری از سرمایه‌گذران به دنبال سرمایه گذاری در صنایع دریایی هستند اما متاسفانه اقدامی برای جذب، فراخوانی و به کارگیری آنها انجام نمی‌شود.

 

بنادر

 

نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه برخی افراد کشورهای حاشیه خلیج فارس را مانع استفاده از ظرفیت سواحل مکران می‌دانند، ادامه داد: از آنجایی که 5 کشور اطراف دریای خزر روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ایران روابط مناسبی با یکدیگر دارند باید از این پتانسیل به دقت استفاده کرد.

اسکله‌ها باید تقویت و امکانات به روز شوند همچنین نیاز است سیستم هوشمندسازی در بنادر پیاده شود
استفاده از ظرفیت بنادر بسیاری از مشکلات ارزی موجود را برطرف می‌کند

وی با تاکید براینکه می‌توان از طریق ارتباطات دریایی و استفاده از ظرفیت بنادر بسیاری از مشکلات ارزی موجود را برطرف کرد به زیرساخت‌های موردنیاز توسعه بنادر اشاره کرده و خاطرنشان کرد: اسکله‌ها باید تقویت و امکانات به روز شوند همچنین نیاز است سیستم هوشمندسازی در بنادر پیاده شود. اگرچه اقداماتی در این راستا انجام شده اما نیاز است از یک سو دولت تمام توان خود را به کار گیرد و از سوی دیگر از توان بخش خصوصی استفاده شود.

ایران از یک دهم ظرفیت بنادر استفاده می‌کند

رییس فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی مجلس تاکید کرد: در حال حاضر ایران تنها از یک دهم ظرفیت بنادر استفاده می‌کند.

کد خبر 107399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha