ادامه کاهش تولید 2خودروسازی کشور در آذرماه!

پرشین خودرو: در حالی‌ که وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده بود تولید خودرو افزایش پیدا کرده، آمار آذر نشان می‌دهد تیراژ به روند نزولی خود ادامه داده و افت کرده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر آمار ارائه شده از سوی خودروسازان، ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا(شامل سایپا و پارس‌ خودرو) در مجموع طی آذر امسال تنها ۳۷ هزار و ۸۱۱ دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با ماه قبل از آن، حدود ۲۴ درصد کاهش را تجربه کنند.

در این بین، ایران خودرویی‌ها ۲۱ هزار و ۱۱۲ دستگاه انواع محصول را در سومین ماه پاییز به تولید رسانده‌اند بنابراین نسبت به آبان، ۷/ ۳ درصد کاهش تولید را به خود می‌بینند.

سایپا نیز که در آذر ۱۱ هزار و ۴۹۰ دستگاه محصول را تولید کرده، کاهشی ۵/ ۴۳درصدی را به ثبت رسانده است.

در نهایت پارس خودرویی‌ها هم با تیراژی پنج هزار و ۲۰۹ دستگاهی در آذر، کاهشی ۳۱ درصدی را نسبت به آبان تجربه کرده‌اند.

 

کاهش تولید


نمودار تولید خودروسازان طی سال‌جاری، نشان می‌دهد آنها از خرداد به بعد با نوسان تولید مواجه بوده‌اند و به جز مهر، در سایر ماه‌ها کاهش تولید داشته‌اند.

وقتی آمار تولید مهر با روندی رو به رشد اعلام شد، تصور می‌شد که دوران نزولی بودن تیراژ خودروسازان رو به اتمام خواهد رفت، با این حال آمارهای آبان و آذر، بسیار ناامید‌کننده بودند.

ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در آبان و نسبت به مهر، افت قابل‌توجهی را تجربه کردند و در کارنامه آذر آنها نیز نمرات خوبی ثبت نشد.

این روند نزولی در شرایطی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان چندی پیش اعلام کردند اوضاع تولید رو به راه شده و تیراژ روندی رو به رشد دارد.

در این اوضاع و احوال، قرار است قیمت جدید خودروهای داخلی نیز اعلام شود و آن طور که وزارت صنعت و خودروسازان وعده داده‌اند، در ادامه، قیمت‌ها به واسطه افزایش تیراژ و عرضه، به تدریج کاهش خواهد یافت.

نزولی شدن تولید خودرو در کشور، بیشتر به دو عامل تحریم و مشکلات اقتصادی داخلی مربوط می‌شود که هر دوی آنها گریبان خودروسازان را سفت چسبیده‌اند.

در این بین، تحریم‌ها سبب شده روند تامین قطعات از خارج، مختل و کند شود و بنابراین تیراژ روندی نزولی به خود بگیرد. به تبع تحریم همچنین تولید برخی محصولات از جمله خانواده L۹۰ و ساندرو نیز در حال توقف است، چه آنکه به جز چند برند چینی، سایر شرکت‌های خودروساز خارجی از ایران رفته‌اند.

به جز تحریم اما مجموعه مشکلات اقتصادی داخلی نیز به نوبه خود سبب کاهش تیراژ خودرو شده است. کمبود نقدینگی در کنار عدم تعیین تکلیف نهایی قیمت جدید خودروها و همچنین مشکلات گمرکی و ارزی (ماندن قطعات و مواد اولیه در گمرک)، از جمله مشکلات و موانع موجود بر سر راه افزایش تولید محسوب می‌شوند.

طبعا اگر شرایط به همین منوال ادامه یافته و تولید افزایش نیابد، امکان کاهش قیمت خودروها (پس از افزایش رسمی قیمت) وجود نخواهد داشت؛ زیرا پایین آمدن قیمت ارتباط مستقیمی با بالا رفتن تیراژ و عرضه دارد.


شهروندان ایرانی روی وعده وزارت صنعت و خودروسازان مبنی‌بر کاهش قیمت خودرو به‌واسطه افزایش تولید و عرضه حساب کرده‌اند و باید منتظر ماند و دید وعده آنها عملی خواهد شد؟

کد خبر 107413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha