الزام تجاری سازان به اسقاط در بحران تولید خودروسازان

پرشین خودرو: ایران خودرودیزل اولین شرکت تجاری سازی است که مصوبه الزام تجاری سازان به اسقاط را اجرایی کرد بر این اساس این شرکت تاکنون 294 گواهی اسقاط برای تولید 49 دستگاه اتوبوس برای تحویل به شهرداری تهران از مراکز اسقاط خریداری کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اواسط آذرماه بود که بخشنامه ای توسط معاونت فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا به مدیران عامل شرکت های خودروسازی تجاری ارسال شد مبنی بر اینکه به استناد تبصره ماده 4 تصویب نامه هیات وزیران، شماره گذاری هر سه دستگاه خودرو دیزلی نو با استاندارد آلایندگی یور5 منوط به اسقاط یک یا چند دستگاه خودروی دیزلی با مجموع ظرفیت گواهی اسقاط مشابه است.

این مصوبه در حالی به خودروسازان ابلاغ شد که ابهامات مربوط به آن موجب شد که تفسیر به رای زیادی از آن صورت گیرد در حالی که انتظار می رفت دولت در این زمینه شفاف تر عمل کند.

در شرایطی این گونه الزامات و مصوبات مبهم با هدف حرکت چرخ نوسازی و فعالیت مراکز اسقاط ابلاع می شود که به گفته یکی از فعالان در حوزه اسقاط، این مصوبه تاکنون تغییری در اوضاع مراکز اسقاط ایجاد نکرده و تنها مراکز دلشان را به مصوبات و کاغذهایی خوش کردند که عملا در جهت آنها حرکت جدی صورت نمی گیرد و صرفا قفلی بر قفل های دیگر است.

در همین حال رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به آمادگی مراکز اسقاط برای اجرای مصوبه مذکور، اظهار داشت: به دنبال ابلاغ این مصوبه، ایران خودرو دیزل اولین شرکت تجاری سازی است که در این زمینه اقدام به خرید گواهی اسقاط برای تولید و تحویل اتوبوس های سفارشی برای شهرداری تهران کرده است.

محمد حسین گودرزی گفت: تاکنون ایران خودرودیزل 294 گواهی اسقاط برای تولید 49 دستگاه اتوبوس برای تحویل به شهرداری تهران از مراکز اسقاط خریداری کرده است.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه شامل تمام خودروهای دیزل با استاندارد یورو 4 می شود، تصریح کرد: بر خلاف ابهامات مطرح در این خصوص خودروهای با استاندارد یورو4 در جدول فوق این مصوبه ذکر شده بنابراین این مصوبه شامل خودروهای با استاندارد یورو 4 نیز می شود.

گودرزی تاکید کرد: از اسفند ماه سال 1400 به بعد نیز خودروهای دیزلی با استانداردهای روز اروپا نیز شامل این مصوبه خواهد شد.

 

موتورسیکلت فرسوده

نبود ساز و کار لازم برای اجرای اسقاط موتورسازان

رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت با اشاره به اینکه مصوبه اخیر دولت در الزام تجاری سازان مصوبه بسیار خوبی است، اظهار داشت: مهم اجرای این مصوبه است در حالی که دغدغه وجود دارد که مانند مصوبات دیگر مغفول بماند.

گودرزی در ادامه به یک مصوبه دیگر و الزام موتورسازان به ارائه گواهی اسقاط اشاره کرد و گفت: این مصوبه، موتورسیکلت سازان را نیز مجاب کرد که در ازای تولید یک موتور یک گواهی موتورسیکلت فرسوده را ارائه کنند.

وی ادامه داد: اما با وجود الزام در این مصوبه، هرگز دولت ساز و کار اسقاط موتور را فراهم نکرده است اما در این شرایط برای اینکه موتورسازان فعالیت شان متوقف نشده و به رکود در این بخش دامن زده نشود پیشنهاد شد از گواهی خودروهای فرسوده ای که معادل موتور محسوب می شود استفاده گردد تا اسقاط در این حوزه آغاز و نوسازی موتورها استارت شود.


گودرزی در پایان با اشاره به آمادگی مراکز اسقاط در خصوص ارائه گواهی به موتورسیکلت سازان خاطرنشان کرد: مراکز اسقاط مشکلی در این زمینه ندارند اما ساز و کار آن باید در پلیس راهور و همچنین در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به لحاظ سیستمی و نرم افزاری آماده شود بنابراین در صورتی که سازو کار قانونی آن فراهم شود مراکز اسقاط مشکلی برای صدور گواهی اسقاط نخواهند داشت.

کد خبر 107420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha