کد خبر 107675
۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸
ایمنی جاده‌ها با گاردریل‌های چرخان

پرشین خودرو: فناوری‌های ایمنی راهها هر ساله در حال پیشرفت است اما متاسفانه ما چه در بخش ایمنی خودرو و چه در حوزه ایمنی جاده از آنها بی‌بهره‌ایم و هر ساله جان هزاران تن از هموطنان‌مان به دلیل عدم وجود بدیهی‌ترین فناوری‌های رایج امروزی گرفته می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، یک شرکت کره‌ای نوعی گاردریل جدید توسعه داده است که با طراحی خلاقانه و منحصر به فرد متشکل از استوانه‌های پلاستیکی قادر است جان میلیون‌ها نفر که بر اثر تصادفات جاده‌ای جان می‌بازند، نجات دهد.

این شرکت کره‌ای محصولی را برای کاهش اثرات شدید و خشن حاصل از برخورد با آهن‌های محافظ کنار جاده‌ها توسعه داده است که امیدوار است بتواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد، چرا که هر ساله تقریبا 1.25 میلیون نفر به علت تصادفات جاده‌ای جان می‌بازند.

سالهاست که برای جلوگیری از خروج خودروها از جاده‌ها، نوارهای فلزی مقاوم موسوم به گاردریل در کنار جاده‌ها کشیده می‌شود.

با توجه به گزارش اداره فدرال بزرگراه‌های آمریکا، گاردریل می‌تواند یک وسیله نقلیه را به جاده برگرداند، سرعت آن را کم کند و آن را کاملا متوقف کند. احتمال رد کردن گاردریل نیز بر اثر شدت برخورد وجود دارد.

اما گاردریل نمی‌تواند به طور کامل رانندگان و سرنشینان را در موقعیت‌های مختلف محافظت کند. زیرا اندازه و سرعت وسیله نقلیه می‌تواند عملکرد گاردریل را تحت تاثیر قرار دهد.

گاردریل‌های معمولی و رایج که از صفحات فولادی تشکیل شده است، نمی‌توانند ایمنی راننده را به طور کامل تامین و تضمین کنند. بنابراین گاردریل‌های منعطف‌تر از رانندگان بیشتر محافظت خواهند کرد.

به همین منظور یک شرکت کره‌ای به نام "ETI"(تکامل در نوآوری ترافیکی) برای به حداقل رساندن تعداد حوادث، یک گاردریل جدید موسوم به "سیستم مانع غلتان" را طراحی کرده است.

این گاردریل غلتان یا چرخشی کاری بیشتر از جذب نیروی شدید تصادف انجام می‌دهد و انرژی ضربه را به انرژی چرخشی تبدیل می‌کند و آن را به استوانه‌های مجاور منتقل می‌کند تا بدین وسیله، خودروی حادثه دیده ضمن کاهش سرعت، کمترین آسیب را ببیند و جان راننده و سرنشینان را حفظ کند.
 

گاردریل

 


این گاردریل غلتان دارای یک شبکه از بشکه‌های ساخته شده از ترکیبی موسوم به "EVA" با قدرت جذب عالی، قاب‌های ضربه‌گیر سه‌بعدی و پایه‌های متراکم است که از قاب‌ها حمایت می‌کنند.

"EVA" انعطاف‌پذیری و قابلیت ارتجاعی بیشتری نسبت به دیگر رزین‌های پلی‌اتیلن دارد و بیشترین ویژگی‌های مشابه با لاستیک را دارد. در حقیقت، سبک‌تر از لاستیک و انعطاف‌پذیرتر از اورتان است. به طور خلاصه باید گفت که EVA به راحتی آسیب نمی‌بیند و کارایی بالایی دارد.

هنگامی که یک خودرو با این گاردریل جدید برخورد می‌کند، بشکه‌های چرخشی ضربه وارده از وسیله نقلیه را به انرژی چرخشی تبدیل می‌کنند. قاب‌های پایینی و بالایی کمک می‌کنند تا وسیله نقلیه از جاده خارج نشود.

از آنجایی که این تجهیزات مستقل و جدا از هم هستند، پس از وقوع هر برخورد، تنها قطعات آسیب دیده باید جایگزین شوند که این کار، هزینه‌های نگهداری را بسیار کم می‌کند.

این شرکت، موانع مختلفی را برای جاده‌ها، تونل‌ها و انواع و اقسام راه‌ها تولید می‌کند.

تست تصادف سه وسیله نقلیه متفاوت روی این گاردریل انجام شد و توانست تمام معیارهای ایمنی را برآورده کند.

اولین تست با یک خودروی کوچک 900 کیلوگرمی انجام شد که در طول ارزیابی، مشاهده شد که گاردریل توانست خودروی تصادفی را به مسیر عادی خود بازگرداند و از سرنشینان محافظت کند. ضمن اینکه از وقوع دومین تصادف نیز جلوگیری کرد.

دومین آزمایش با یک کامیون 10 تن انجام گرفت که طی ارزیابی، مشاهده شد که گاردریل باز هم توانست کامیون را به مسیر عادی خود بازگرداند و از راننده محافظت کند. در اینجا نیز مانع از وقوع دومین تصادف شد.

اما سومین تست با یک اتوبوس 13 تنی انجام گرفت. در طول آزمایش، مشاهده شد که گاردریل به خوبی برخورد را به اصطکاک چرخشی تغییر داد تا برخورد برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند و اتوبوس منحرف نشود.

کد خبر 107675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha