داستان ادامه‌دار افت تولید در خودروسازان خصوصی‌

پرشین خودرو: بعد از تکمیل حلقه تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا علیه اقتصاد ایران، در ۱۳ آبان‌ سال‌جاری، گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با ادامه همکاری شرکت‌های چینی با شرکای ایرانی آغاز شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، تا این لحظه هیچ منبع رسمی از دولت یا بخش خصوصی درباره ادامه این شراکت یا قطع همکاری اظهار نظری نکرده است؛ با این حال آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با تولید خودروسازان خصوصی در آذرماه، گویای این مساله است که مانعی در راه ادامه شراکت چینی‌ها با شرکای ایرانی وجود دارد، زیرا آمارهای مذکور حکایت از روند کاهشی تولید این شرکت‌ها دارد.

براساس آمارهای منتشر شده تا پایان آذرماه امسال در مجموع ۸۴ هزار و ۶۶۵ دستگاه انواع محصولات شرکت‌های خصوصی در خطوط تولید تکمیل و روانه بازار شده است. این میزان خودروی تولید شده در شرکت‌های خصوصی ۸/ ۱۱ درصد کل آمار تولید خودرو تا پایان آذرماه ۹۷ را شامل می‌شود. در ۹ ماهی که از سال‌جاری گذشته است شرکت‌های خودروساز داخلی ۷۱۳هزار و ۲۳۳دستگاه خودرو را تحویل بازار داده‌اند.

تولید ۸۴ هزار و ۶۶۵ دستگاه خودرو در شرکت‌های خصوصی تا پایان آذرماه در شرایطی است که در مدت مشابه سال گذشته تا پایان آذرماه، شرکت‌های خصوصی توانسته بودند ۹۳هزار و ۳۴۷ خودرو تولید کنند. بنابراین شاهد هستیم که میزان تولید تا پایان نهمین ماه از سال‌جاری، ۳/ ۹ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

 



در حالی شاهد کاهش ۳/ ۹ درصدی آمار تولید طی ۹ ماهه سال‌جاری با مدت مشابه سال گذشته هستیم که مقایسه آمار آذر به نسبت آبان‌ماه امسال که حلقه تحریم‌ها کامل شده است، گویای افت ۶/ ۱۸ درصدی است.

طی آبان‌ماه ۹۷، شرکت‌های خودروساز توانسته بودند ۶ هزار و ۵۷۸ دستگاه از محصولات خود را تکمیل کنند. این در حالی است که در آذر این عدد با کاهش هزار و ۲۲۷ دستگاهی به ۵هزار و ۳۵۱ دستگاه کاهش یافته است.


ریز آمار تولید خصوصی‌سازان

حال سراغ تک‌تک شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی می‌رویم تا وضعیت تولیدشان را تا پایان آذرماه سال‌جاری بررسی کنیم.

از میان شرکت‌های خصوصی تولید‌کننده خودرو سه شرکت بهمن، خودروسازان بم و صنعت خودروی آذربایجان رشد تولید را تجربه کرده‌اند.

شرکت بهمن در ۹ ماهی که از سال‌جاری می‌گذرد توانسته ۷ هزار و ۵۴۴ دستگاه خودرو تولید کند، این در شرایطی است که این شرکت در مدت مشابه سال گذشته ۶ هزار و ۲۵۱ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کرده بود. با توجه به این آمار، شرکت بهمن رشد ۷/ ۲۰ درصدی را به نسبت مدت ذکر شده در سال گذشته ثبت کرده است. این شرکت خصوصی در آذرماه سال‌جاری تعداد ۸۸ دستگاه مزدا ۳ و ۹۴ دستگاه هاوال تولید کرده است. شرکت بهمن در آبان‌ماه تنها یک دستگاه مزدا ۳ تولید کرده بود.

شرکت خودروسازی بم نیز توانسته تا پایان آذرماه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد ۱/ ۱۱۱ درصدی را به‌نام خود ثبت کند. این شرکت تا پایان آذرماه سال‌جاری، توانسته تا ۲هزار و ۲۵۵ دستگاه خودروی جیلی تولید کند.

شرکت صنعت خودروی آذربایجان نیز تا پایان آذرماه سال‌جاری در مجموع ۵ هزار و ۳۴ دستگاه خودرو تولید داشته این در شرایطی است که این شرکت در همین مدت در سال گذشته تنها ۲۲۱دستگاه خودرو تولید کرده است.

حال سراغ شرکت‌های خودروساز خصوصی می‌رویم که تا پایان آذرماه ۹۷ رشد منفی را به نسبت مدت مشابه سال قبل از خود به جا گذاشته‌اند.

مدیران خودرو در مدت زمان ذکر شده در سال‌جاری، ۳۶ هزار و ۷۲ دستگاه انواع محصولات خود را تولید و به بازار عرضه کرده است. این شرکت طی مدت مشابه سال گذشته ۵۲ هزار و ۵۷۲ دستگاه را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است. با توجه به آمارهای ذکر شده این شرکت در نهمین ماه از سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال ۹۶، رشد منفی ۴/ ۳۱ درصد را ثبت کرده است.

کرمان موتور دیگر خودروساز خصوصی نیز تا پایان آذرماه امسال به نسبت مدت مشابه پارسال، رشد منفی را نشان می‌دهد. این خودروساز کرمانی طی ۹ ماهه ابتدایی سال‌جاری توانسته تا ۳۱ هزار و ۴۴۱ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کند. در حالی که تا پایان آذرماه سال گذشته، ۳۱ هزار و ۷۶۴ دستگاه انواع محصولات خود را تولید کرده بود. بنابراین این شرکت در مدت ذکر شده سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته، رشد منفی یک درصدی را به‌نام خود ثبت کرده است. این شرکت در آذرماه ۳۲۷ دستگاه هیوندایی النترا تولید کرده است. کارمانیا نیز رشد منفی داشته است، این شرکت در مدت ذکر شده سال‌جاری ۸۵۴ خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کرده، این در حالی است که در همین مدت در سال گذشته یک هزار و ۴۷۱ دستگاه را تولید کرده بود. بنابراین این شرکت با رشد منفی ۹/ ۴۱ درصدی بیشترین افت تولید را تا پایان آذرماه به نام خود ثبت کرده است.

ریگان خودرو نیز تا پایان آذرماه امسال هزار و ۴۶۵ خودرو تولید کرده است.

کد خبر 107887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha