کد خبر 107941
۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
جنگ در سرزمین خودروسازان

پرشین خودرو: همه چیز به جنگ تمام عیار شبیه است. نوك حمله مهاجمان دومین صنعت بزرگ ایران زمین را نشانه گرفته است.

به گزارش پرشین خودرو، كارشناسان معتقدند كه تولید هر خودرو می‌تواند برای 3 نفر شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند. با فرض تولید یك میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو، این صنعت توان ایجاد اشتغال برای چهار میلیون و 500 هزار نفر را دارد.

كافیست این حجم از اشتغال مولد با بحران مواجه شود.

چنین لشكری می‌تواند برای هر جامعه‌ ای بحران اجتماعی ایجاد کند. بی جهت نیست كه كارشناسان تحریم صنعت خودرو را در جبهه اول تحریم‌ها قرار دادند.

خودروسازی در ایران صنعت نوپایی تلقی نمی‌شود، بیش از دهه در عرصه صنعتی ایران حضور داشته و چند دروه تحریم را از سرگذرانده است. با تمام انتقاداتی كه این سال‌ها از صنعت خودروسازی می‌شد، وضعیت چند ماه اخیر نشان داد كه دستتان این صنعت چندان خالی نبوده است.

 

جنگ در سرزمین خودروسازان


یكی از انتقادات اصلی بر صنعت خودروسازی ایران «نرخ محصولات» این صنعت و مقایسه آن با قیمت‌های خودرو در سایر كشورها بود، سایه این نقد با واقعی شده نرخ ارز به طور كلی از سر این صنعت برداشته شده است. به عبارت دیگر وقتی نرخ ارز واقعی شده باشد، تازه متوجه خواهیم شد كه قیمت محصولات خودروسازان ایرانی هم جذابیت فراوانی برای ایرانیان دارد و هم پتانسیل بالایی برای صادرات.

با آغاز دوره تازه تحریم‌های آمریكا، كاهش ظرفیت‌های تولیدی، خروج شركای تجاری، ایجاد اشكالات در نقل و انتقال ارز؛ ایجاد موانع بر ورود و خروج قطعات و ... با شدت بیشتری تعقیب شده است.

هر كدام از این اقدامات به مثابه شلیك موشك‌ های كروز به سمت كارخانه‌های خودروسازی است. در چالش‌های پیش‌ روی این صنعت، تنها عنصری كه می‌تواند به حیات آن كمك کند «حمایت» است.

متاسفانه دیده می‌شود در چنین هنگامه‌ ای كه تهاجم همه جانبه به صنعت خودرو با شدت و حدت فراوان ادامه دارد؛ عده‌ای هم می‌خواهند آب را گل آلوده‌تر كنند تا در جنگ خودروسازان به دنبال منفعت خود باشند.

هر چه باشد شرایط فعلی نشان داد كه اعتماد مردم به خودروسازان بیش از پیش است، آنها حاضرند در همین شرایط جنگی، با طیب خاطر سرمایه‌های خود را در اختیار خودروسازان قرار دهند، باید بدانیم كه چنین اعتمادی به راحتی به دست نیامده و به راحتی نیز نمی‌توان آن را سلب كرد.

- میترا مهرپرست كارشناس اقتصاد اجتماعی

کد خبر 107941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha