افزایش قیمت ارز قدرت خرید واگن را نصف کرده است

پرشین خودرو: معاون عمرانی و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه ما برای تامین هزینه‌های گمرکی خرید واگن با مجلس مکاتباتی انجام دادیم، گفت: طبق اینکه باید 30 درصد حمل ونقل کشور ریلی شود ولی اکنون ما توانسته‌ایم 14 درصد از این امر مهم را به نتیجه برسانیم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، مهدی جمالی‌نژاد معاون عمرانی و توسعه شهری و وروستایی وزیر کشور با بیان اینکه ما در وزارت کشور برای دریافت تسهیلات کافی در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و علی‌الخصوص خطوط ریلی با مشکل مواجه هستیم، گفت: به طور مثال قرارداد ارائه 615 دستگاه واگن مترویی که قرار بود از آن برای توسعه حمل و نقل شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز استفاده شود، اکنون با مشکل مواجه شده است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: ما بر اساس ارز 4200 تومانی برای خرید واگن قرارداد منعقد کردیم ولی اکنون با هماهنگی‌های انجام شده نیز تنها توانستیم تجهیزات خریداری شده را با ارز نیمایی 9500 تومانی تطابق دهیم. به عبارتی می‌توان گفت هزینه‌های خرید ما به دو برابر افزایش پیدا کرد و قدرت خرید ما بر این اساس نصف شد.

جمالی‌نژاد در ادامه گفت: بودجه‌ای که برای خرید واگن‌ها پیش‌بینی شد بر اساس ارز 4200 تومانی به ما تخصیص یافت ولی از قبل ما تعداد بسیاری واگن مورد نیاز جامعه را وارد کردیم که اکنون در گمرم وجود دارد و ما را برای ترخیص با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

 

واگن

 


وی بیان کرد: برای تامین هزینه‌های گمرکی خرید واگن ما با مجلس مکاتبات انجام داده‌ایم که در صورت امکان از طریق جمعی خرجی هزینه‌های موجود برای ترخیص واگن‌ها را فراهم کنند.

جمالی‌نژاد گفت: ما در حال حاضر با کمبود واگن مواجه هستیم. بر اساس چشم‌انداز موجود سالانه 800 میلیون سفر توسط خطوط مترو انجام می‌شود لذا طبق اینکه باید 30 درصد حمل و نقل کشور ریلی شود ولی اکنون ما توانسته‌ایم 14 درصد از این امر مهم را به نتیجه برسانیم؛ در صورتی که این مورد باید چندین سال پیش به حالت اجرایی درمی‌آمد.

معاون عمرانی و توسعه شهری و وروستایی وزیر کشور اظهار داشت: زمان انتظار رسیدن قطارها اکنون بین 5 تا 6 دقیقه است که برای پایین آمدن آن هفته گذشته قرارداد خرید 376 واگن به انجام رسید تا بتوانیم زمان انتظار رسیدن قطار را به 2 دقیقه برسانیم تا تمامی مشکلات از قبیل تراکم جمعیت، زیرگروه مشکلات فنی واگن‌های موجود و .. از بین برود. لذا مشکل اصلی ما اکنون کمبود واگن است و برای رفع آن باید بر اساس ویژگی‌های هر خط واگن از قبل طراحی و ساخته شود که پروژه 2 تا 3 سال زمان می‌برد.

کد خبر 108288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha