کد خبر 108313
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
حقایق جالب در مورد سفرهای هوایی طولانی

پرشین خودرو: حقایق جالبی در مورد سفرهای هوایی طولانی وجود دارد که ممکن است از آن‌ها بی‌اطلاع باشید و بخواهید آن‌ها را بدانید.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از زومیت، پرواز طولانی‌‌ مدت برای بیشتر مسافران خسته‌کننده و حتی عذاب‌آور است و آن‌ها را به ستوه می‌آورد. در اکثر هواپیماها امکاناتی جهت افزایش رفاه حال مسافران در پروازهای طولانی‌مدت ایجاد شده و اکثر شرکت‌های هواپیمایی نیز تهمیداتی را برای مقابله با مشکلات این گونه پروازها در نظر گرفته‌اند. البته سفرهای هوایی طولانی مدت مشکلاتی را برای هواپیما و مسافرین ایجاد می‌کند.

در ادامه به بیان برخی از حقایق جالب در مورد سفر هوایی طولانی می‌پردازیم و آمارهای قابل توجهی نیز در رابطه با این موضوع ارائه می‌دهیم. برخی از این حقایق مفید هستند و اطلاع از آن‌ها سفر هوایی شما را راحت‌تر و بی‌خطرتر می‌کند.
وجود اتاق خواب مخفی در برخی از هواپیماها

اتاق خواب مخفی هواپیما

بیشتر هواپیماها یک اتاق خواب کوچک مخفی در خود جای داده‌اند که خدمه پرواز می‌توانند در آن استراحت کوتاهی داشته باشند یا مطالعه کنند یا برای دور ماندن از مسافران قانون‌شکن یا مسافرین عصبی، مدت کوتاهی را برای آن سپری کنند. خدمه پرواز می‌توانند از طریق در ساده‌ای که در کابین خلبان قرار دارد، وارد این اتاق شوند. این اتاق‌خواب‌ها در برخی از هواپیماها دارای تخت‌خواب‌های تاشو، صندلی‌های کلاس اقتصادی یا حتی یک حمام کوچک هستند.
همسفر شدن با حیوانات عجیب و غریب

حیوات عجیب در هواپیما
عجیب‌‌ترین حیواناتی که در پروازهای طولانی انتقال داده شده، یک کرگدن بوده است

وجود حیوانات خانگی در قسمت حمل بار در پروازهای طولانی‌مدت امری عادی است و جابه‌جایی هزارن قلاده سگ و گربه برای شرکت‌های هواپیمایی بزرگ کاری متداول است؛ به‌عنوان مثال شرکت هواپیمایی کانتاس که یک شرکت هواپیمایی بزرگ است، سالانه ۶۵ هزار حیوان خانگی را جابه‌جا می‌کند؛ اما گاهی اوقات تعداد زیادی از حیوانات عجیب و غریب نیز در این گونه سفرها همسفر شما می‌شوند و ممکن است در حین سفر صداهای عجیب و غریبی به گوش شما برسد؛ طبق گفته یکی از مسئولان فعال در زمینه حمل‌و‌نقل هوایی، عجیب‌‌ترین حیواناتی که در پروازهای طولانی انتقال داده شده، یک کرگدن بوده است.
تعویض ۴۰ هزار وسیله مورد استفاده برای سرو غذا در هر پرواز

چرخ دستی حمل غذا

شرکت‌های ‌هواپیمایی مطرح در هر یک از این سفرها تعداد زیادی از وسایل مورد استفاده برای سرو غذا را تعویض می‌کنندِ؛ به‌عنوان مثال شرکت هواپیمایی کانتاس در هر پرواز طولانی‌مدت هواپیماهای خود، ۷۰ چرخ دستی حمل غذا، ۲۵۰۰ لیوان و ۵۰۰۰ قاشق و چنگال را تعویض می‌کند.
ایجاد بی‌نظمی در هنگام تاخیر یکی از مسافران

مسافرین فرودگاه

آیا می‌دانید اگر مسافران بار خود را تحویل فرودگاه دهند، اما زمانی که هواپیما می‌خواهد پرواز کند، خود را به هواپیما نرسانند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ حتما تصور می‌کنید که هواپیما فرودگاه را بدون آن مسافر ترک می‌کند؛ اما اصلا اینچنین نیست؛ در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، شرکت هواپیمایی موظف است دوباره بارهای مسافر را به او تحویل دهد.

خدمه پرواز شرکت هواپیمایی کانتاس برای مقابله با این مشکل و جلوگیری از ایجاد مشکلات مرتبط با این موضوع، ۱۵ دقیقه قبل از آغاز حرکت هواپیما جستجو برای یافتن بارهای مسافرین غایب را آغاز می‌کنند و حتی برای اطلاع دادن به مسافران و جلوگیری از زیان مالی شرکت هواپیمایی، با تلفن همراه آن‌ها تماس می‌گیرند.
تاخیر هواپیماها سالانه باعث زیان مالی ۸ میلیارد دلاری ایرلاین‌ها می‌شود

طبق برآوردهای تخمینی، شرکت‌های هواپیمایی سالانه ۸ میلیارد دلار به دلیل تاخیر هواپیماها، زیان مالی می‌بینند که بخش عمده‌ای از آن مربوط به هزینه‌های صرف شده برای تامین سوخت، ارائه خدمات به خدمه پرواز و خدمات نگه‌داری هواپیما می‌شود.
وجود مشکلات جزئی در هواپیماها در اغلب اوقات

مهندسین پرواز

حسگرهای پیچیده و دقیق هواپیما در هر لحظه اطلاعات ضروری را برای افرادی که مسئولیت کنترل ترافیک هوایی را بر عهده دارند، ارسال می‌شود و همیشه یک‌سری مشکلات جزئی و بی‌اهمیت در هواپیما وجود دارد که کاملا متداول است و مشکل خاصی برای آن ایجاد نمی‌شود؛ درست مانند مشکلات جزئی یک خودرو.

طبقه گفته آقای دیوید پارتن که مدیریت یکی از مراکز کنترل هوایی را بر عهده دارد، چنانچه هواپیما مشکل خطرناکی داشته باشد، افرادی که اطلاعات ارسالی از حسگرها را بررسی می‌کنند، می‌توانند سریعا با شخص خلبان یا کمک خلبان تماس بگیرند و موضوع را اطلاع دهند؛ البته آن‌ها در مواقع حساسی مانند صعود هواپیما یا فرود آن، هرگز این کار را انجام نمی‌دهند
سرو یک میلیارد پرس غذا در هواپیما در هر سال

غذای هواپیما

تنها شرکت هواپیمایی کانتاس در سال ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار پرس غذا در سفرهای طولانی هواپیمای خود سرو می‌کند که شامل ۴۰۰ هزار پرس در قسمت فرست کلاس، ۲ میلیون پرس در بیزینس کلاس یا کلاس تجاری و ۵ میلیون پرس در قسمت اکونومی کلاس یا کلاس اقتصادی می‌شود.
روزانه ۳۱۰۰۰ پرس غذا برای ایرلاین کانتاس تهیه می‌شود

این حجم گسترده از غذا در آشپزخانه‌های بزرگ یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات پذیرایی در لندن تهیه می‌شود. در این شرکت که در اختیار شرکت هواپیمایی کانتاس قرار دارد، ۱۰۵ آشپز در روز ۳۱۰۰۰ پرس غذا تهیه می‌کنند.

نکته جالب دیگری که در رابطه با این موضوع باید بدانید، این است که ارتفاع زیاد باعث می‌شود عملکرد غدد چشایی ما مختل شود و رطوبت پایین هم باعث می‌شود مجراهای بینی خشک شود. همچنین فشار هوای داخل کابین نیز باعث می‌شود غدد چشایی حساسیت خود را از دست بدهند؛ به همین دلیل در هواپیماها غذاهایی مانند خورشت‌های شور یا غذاهای دارای ادویه‌های تند سرو می‌شود.
در آشپزخانه ایرلاین‌ها اتاقی با شرایط کابین هواپیما وجود دارد

شرکت‌های هواپیمایی قبل از ارائه یک منوی غذایی جدید و سرو آن برای مسافران، آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. معمولا در آشپزخانه‌هایی که غذاهای هواپیما در آن‌ها تهیه می‌شود، اتاقی مهر و موم شده وجود دارد که شرایط کابین هواپیما در آن شبیه‌سازی شده است.
استفاده مهمانداران از کلمات خاص شبیه به رمز

مهمانداران هواپیما

در کشورها و شرکت‌های هواپیمایی مختلف خدمه پرواز از کلماتی استفاده می‌کنند که منظور آن‌ها از بیان این کلمات معنای حقیقی آن‌ها نیست؛ بلکه از این کلمات به‌عنوان یک رمز استفاده می‌کنند؛ مثلا وقتی مهمانداران ایرلاین کانتاس وقتی از کلمه تام کروز استفاده می‌کنند، منظورشان بازیگر معروف هالیوود نیست؛ بلکه منظورشان این است که روی چرخ‌دستی حمل غذاها و نوشیدنی‌ها، اول فنجان‌های چای چیده شود و بعد قهوه. گاهی اوقات خدمه پرواز از این کلمات خاص برای ارتباط با یکدیگر نیز استفاده می‌کنند.
نظافت دستشویی هواپیما در فواصل زمانی بسیار کوتاه

دستشویی هواپیما

جالب است بدانید دستشویی‌ هواپیما تقریبا هر نیم ساعت یک بار تمیز می‌شوند و مواد بهداشتی کافی در آن گذاشته می‌شود. بهترین زمان برای دستشویی رفتن، درست پس از نظافت آن است. البته ممکن است صبح‌‌ها با راه رفتن در راهرو باعث ایجاد مزاحمت برای مسافرین شوید.
امکان ارتقای کلاس پروازی در حین پرواز

کلاس پروازی

در برخی از شرکت هواپیمایی امکان ارتقای کلاس پروازی در حین پرواز وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به دلایل مختلفی همچون مشکلات ایجاد شده ناشی از ارتفاع، بارداری، سفر ماه عسل، معیوب بودن صندلی، تمایل برای استفاده از سیستم‌های صوتی و تصویری سرگرم‌کننده و سایر موارد، متمایل به استفاده از کلاس پروازی بهتر باشید.
تقاضاها و انجام کارهای عجیب و نامتداول توسط مسافران

مهماندار هواپیما

گاهی اوقات مسافرین در حین سفرهای طولانی تقاضای نامتداولی دارند؛ مثلا تقاضای ازدواج نیز در این گونه سفرها گزارش شده است! در ضمن کارهای عجیب و غریب دیگری نیز گزارش شده است که از میان آن‌ها می‌توان به گذاشتن کودک در محفظه بار بالای صندلی‌ها توسط مادر و استفاده از دو پد بهداشتی به‌عنوان چشم‌بند در هنگام خواب اشاره کرد!
ایجاد پدیده‌های طبیعی خطرناک در هوا در هنگام پرواز هواپیماهای بزرگ مسافربری

 

هواپیما

 

 


تلاطم پسایه

یکی از پدیده‌های طبیعی خطرناک در هوا در هنگام پرواز هواپیماهای بزرگ مسافربری، پدیده «Wake turbulence» یا «jet wash» بوده که در فارسی به آن «تلاطم پسایه» گفته می‌شود و به معنای ایجاد آشفتگی در هوا در پشت سر هواپیماهای در حال عبور است. این پدیده در پشت سر یک هواپیمای بزرگ مسافر بری مانند ایرباس A380 به دفعات رخ می‌دهد.

طبق گفته یکی از متخصصین حمل و نقل هوایی، امن‌ترین فاصله برای پرواز یک هواپیمای کوچک، فاصله‌ای در حدود ۳۰۵ متر و ۱۱٫۱۱ کیلومتر پشت سر یک هواپیمای بزرگ مسافربری پرواز است. چنانچه هواپیمایی کوچک یا سبک در نزدیکی یک هواپیمای بزرگ پرواز کند و گرفتار پدیده تلاطم پسایه شود، احتمال واژگونی آن وجود دارد.
کنترل هواپیما توسط سیستم Autopilot در بیشتر مواقع

سیستم Autopilot

جالب است بدانید که هواپیما در بیشتر مواقع توسط سیستم هدایت خودکار یا اتوپایلت (Autopilot) هدایت می‌شوند و هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی اصلا این موضوع را انکار نمی‌کنند. هواپیما در ۹۰ درصد پرواز خود توسط سیستم هدایت خودکار کنترل می‌شود و خلبان تنها در هنگام ارتفاع گرفتن هواپیما و فرود آن، کنترل هواپیما را در دست می‌گیرد.
عدم تخلیه فاضلاب دستشویی‌ها در حین سفر

دستشویی هواپیما

فاضلاب دستشویی هواپیما در ارتفاع ۱۰۶۶۸ متری تخلیه نمی‌شود؛ زیرا هیچ راهی برای تخلیه آن در این ارتفاع وجود ندارد. فاضلاب هواپیما پس از فرود تخلیه می‌شود و به یک تانک انتقال داده می‌شود.
تمیز کردن هواپیما که باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود

شستن هواپیما
هواپیمای تمیز سوخت کمتری مصرف می‌کند

هیچ نوع آلودگی در هوا وجود ندارد؛ اما هواپیما کثیف می‌شود و باید مرتب تمیز شود؛ شاید از خود بپرسید چه چیزی باعث کثیفی هواپیما می‌شود؟ عواملی مثل برخورد حشراتی مانند مگس و پروانه با بدنه هواپیما، تکه‌های لاستیک جدا شده در تایرهای هواپیما در هنگام بلند شدن هواپیما از زمین یا فرو آن، گازهایی که از موتور هواپیما خارج می‌شود و نشتی روغن هیدرولیک، باعث کثیف شدن هواپیما می‌شود. جالب است بدانید که یک هواپیمای تمیز سوخت کمتری مصرف می‌کند؛ بنابراین نظافت آن ضروری است.
مریض شدن مسافران در سفرهای طولانی

بیماری در سفر هوایی

تحقیقات ثابت کرده است که احتمال ابتلای به سرماخوردگی در هواپیما ۱۰۰ برابر می‌شود و دلیل این موضوع هم عدم وجود رطوبت در داخل کابین است. خشک بودن محیط داخلی هواپیما باعث می‌شود افراد در برابر عفونت‌ هوایی، عفونت‌های تنفسی و ویروس‌هایی که در محیط‌های کم رطوبت می‌توانند رشد کنند، آسیب‌پذیر شوند.
احتمال مریض شدن در هواپیما ۱۰۰ برابر می‌شود

در ضمن وقتی مسافران به یک بیماری مسری مبتلا می‌شوند، آن را به دیگران نیز انتقال می‌دهند. در ضمن در موارد معدودی ابتلای بیماران به بیماری‌های شدید‌تری مثل سل و سرایت آن به دیگران نیز گزارش شده است.

کد خبر 108313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha