بررسی سهم قطعه سازان در افزایش 30 درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ

پرشین خودرو : بعید است 30 درصد افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ، دست خودروسازان را برای به روز کردن قیمت های قطعه سازان باز بگذارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی پس از ماهها انتظار، خودروسازان مجوز افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ را دریافت کردند که به نظر می رسد این تصمیم پاسخ قانع کننده ای را به انتظار طولانی شرکتها به همراه نداشته است هر چند اعمال این افزایش قیمت در اوضاع کنونی زیان هنگفت خودروسازان و افت شدید تولید می تواند مانع از ادامه زیان خودروسازان شود اما با این حال برخی از کارشناسان و فعالان این صنعت معتقدند که با وجود اینکه 30 درصد رقم کمی نیست اما بعید است در شرایط بحرانی صنعت خودرو رقم 30 درصد به شرکتها اجازه دهد که هزینه های تمام شده قطعه سازان را با سود معقول 7 تا 8 درصد پوشش دهند.

در شرایطی دولت با افزایش 30 درصدی قیمت خودروها موافقت کرده است که تاخیر چند ماهه دولت در اعلام قیمت جدید خودروهای زیر 45 میلیون زیانی در حدود 10 هزار میلیارد تومان به خودروسازان و سود هنگفتی را به جیب دلالان سرازیر کرده است.

در همین زمینه مدیر یکی از مجموعه های بزرگ قطعه سازی کشور نیز با اشاره به لزوم به روزرسانی قیمت تمام قطعه سازان توسط خودروسازان می گوید: بعید است 30 درصد افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ، دست خودروسازان برای به روز کردن قیمت های قطعه سازان را باز بگذارد.

رضا رضایی در همین خصوص به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در صورتی که قیمت قطعه سازان اصلاح نشود قطعه سازانی که در این ماهها به شدت آسیب دیدند به طور کامل از بین خواهند رفت.

 



وی همچنین جبران بخشی از هزینه ها بواسطه قیمت خودروهای مونتاژی را موجب امیدواری شرکتها دانست و تاکید کرد: هر چند بخشی از این کاستی ها می تواند از فروش خودروهای مونتاژی که در حاشیه بازار قیمت گذاری می شوند تامین گردد اما در شرایط کنونی که تامین قطعات این خودروها که به صورت CKD و وارداتی است و تولید این خودروها را با مشکل و افت زیادی مواجه کرده است بالطبع چندان پاسخ گوی هزینه های وارد شده نخواهد بود.

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در ادامه به افزایش هزینه 68 درصدی مواد اولیه واحد قطعه سازی خود در 6 ماهه دوم سال جاری پرداخت و گفت: تا قبل از تحریم ها مواد اولیه ای که به صورت 3 تا 4 ماهه و بدون افزایش قیمت خریداری می کردیم امروز علاوه بر افزایش قیمت مواد، باید هزینه خرید را به صورت نقد پرداخت کنیم!

رضایی با اشاره به اینکه کمبود نقدینگی در ماههای اخیر واحدهای قطعه سازی را ناگزیر به دریافت تسهیلات با بهره بالا از بانک ها و بازار سرمایه کرده است، اضافه کرد: باز پرداخت این ارقام با بهره های آن بعید است مورد قبول خودروساز قرار گیرد بنابراین 30 درصد افزایش قیمت برای قطعه سازان رقم بسیار نگران کننده ای است چرا که با این رقم خودروسازان نمی توانند حتی قیمت مواد اولیه قطعه سازان را به روز کنند.


تکلیف به روزرسانی قیمت قطعه سازان پس از افزایش قیمت خودروسازان چه می شود؟

به گفته این فعال قطعه سازی 30 درصد پاسخ گوی شرایط فعلی برای به روز کردن قیمت قطعه سازان نخواهد بود.

وی در ادامه در خصوص وعده حمایت مالی دولت به خودروسازان و قطعه سازان به خبرنگار پرشین خودرو گفت: وزارت صنعت در آخرین جلسات خود با خودروسازان قول داده که 4 هزار میلیارد تومان به هر دو خودروسازی پرداخت کند که البته این رقم قرار است با شروطی تخصیص یابد. همچنین وزارت صمت متعهد شده تا 800 میلیون یورو اعتبار ارزی به بخش قطعه سازی کشور اختصاص دهد.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: وعده پرداخت چنین تسهیلات و کمک هایی در حالی از سوی وزارت صمت مطرح می شود که هم اکنون دولت با محدودیت منابع مواجه است و باید دید این ارقام چگونه تخصیص خواهد یافت.

کد خبر 108360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha