قطعه سازان قربانی مراسم عزا و عروسی خودروسازان شدند

پرشین خودرو : در اوضاع سخت و نگران کننده نقدینگی در صنعت قطعه سازی، ارائه توانمندی های قطعه سازان برای ساخت قطعات پیشرفته در نهایت چیزی عاید این صنعت نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی گفته می شود بیش از ۸۰ درصد نیاز صنعت خودرو توسط قطعه سازان داخلی تامین می شود که صنعت قطعه سازی کشور با وجود این همه ظرفیت و توانمندی به دلیل کمبود نقدینگی و افزایش مطالبات معوق از خودروسازان، کاهش تولید خودرو و عدم اصلاح قیمت توسط خودروسازان، در شرایط نامطلوبی به سر می برند و هر روز اخبارجدیدی را در خصوص تعطیلی و افزایش آمار بیکاری شاغلان در این صنعت شنیده می شود.

در شرایطی که مشکل نقدینگی در واحدهای قطعه سازی هر لحظه جدی تر می شود خودروسازان به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و تامین قطعات وارداتی، در فراخوانی از سازندگان و صنعتگران برای تولید داخلی قطعات پیشرفته خودرو دعوت به همکاری کردند بر این اساس در سومین نمایشگاه خودرو تهران که دو روز قبل به پایان رسید برخی از قطعات و مواد اولیه وارداتی توسط خودروسازان به نمایش درآمده تا قطعه سازانی که آمادگی برای تامین آن را دارند وارد عرصه تولید شده و به زنجیره تامین خودروسازان افزوده شوند.

طراحی چنین برنامه ای با هدف کاهش واردات مواد اولیه و ارزبری قطعات در حالی صورت می گیرد که با توجه به افت شدید نقدینگی واحدهای قطعه سازی، موضوع تامین سرمایه برای ساخت این قطعات با ابهامات زیادی همراه است.

در راستای برنامه توسعه داخلی سازی و ساخت قطعات پیشرفته خودرو، آرش محبی نژاد در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: زیرساخت های لازم برای تعمیق ساخت داخل در صنعت قطعه سازی فراهم است کما اینکه شرکتهایی مانند رنو و پژو و سیتروئن نیز پس از برجام با قرارداد تولید با شرکتها فرایند داخلی سازی خودروها را آغاز کردند که در این جریان مشکل خاصی وجود نداشت.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: متاسفانه امروز بحث تحریم داخلی از تحریم خارجی به مراتب قوی تر است و همین مساله مانعی بزرگ در تعمیق ساخت داخل و ساخت قطعات پیشرفته خودروها خواهد بود.

 



به گفته وی در اوضاع سخت و نگران کننده نقدینگی در صنعت قطعه سازی، ارائه توانمندی های قطعه سازان برای ساخت قطعات پیشرفته در نهایت چیزی عاید این صنعت نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: در این سالها قطعه سازان کشور ثابت کردند که امکان تولید قطعات با استانداردهای روز دنیا را دارند هر چند تحریم ها در ادامه این مسیر ثابت خواهد گذاشت اما همواره بخش خصوصی ثابت کرده که میتواند تحریم ها را دور بزند و مسیر را پیدا کند.

پیامد گزینه بدون انتقال ارز در ثبت سفارش قطعه سازان

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور با اشاره به تاثیر گزینه بدون انتقال ارز در روند تامین و تولید قطعه سازان گفت: در صورتی که گزینه "بدون انتقال ارز" در ثبت سفارش باز شود این امکان را به قطعه سازان خواهد داد تا از ارز صرافی ها برای واردات و تامین مواد اولیه استفاده کنند که می تواند کمک بزرگی در این زمینه به قطعه سازان باشد.

محبی نژاد تصریح کرد: قطعه سازان داخلی در تامین و ساخت قطعات پژو 301 و 2008 و سیتروئن C30 و در گذشته در تامین قطعات مگان و همچنین لوگان ثابت کردند که می توانند تمام قطعات خودروهای خارجی را داخلی سازی کنند بدون اینکه مشکل کیفی در تولیدات ایجاد شود منتهی باید دید در اوضاع فعلی خودروساز چه می خواهد و به چه صورتی با قطعه ساز تعامل خواهد کرد.

برنامه های وزارت صمت در حمایت از قطعه سازان در حد حرف باقی ماند

وی در پایان با اشاره به اینکه نباید همچون سنوات گذشته قطعه ساز قربانی مراسم عزا و عروسی صنعت خودرو کشور شود، به خبرنگار پرشین خودرو گفت: هر چند دولت و وزارت صمت برنامه های زیادی را در ماههای اخیر اعلام کرده که بخشی از آن مربوط به اصلاح قیمت قطعه سازان و تزریق نقدینگی به صنعت خودرو بوده است اما متاسفانه عمده آنها تاکنون در حد حرف باقی مانده و عملی نشده است.

کد خبر 108364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha