در صورت تامین مالی، فاز اول مرکز آزمون جاده ای، عملیاتی می شود

پرشین خودرو: در صورت تامین منابع مالی، فاز اول پروژه مرکز آزمون جاده ای خودرو تا پایان امسال علمیاتی می شود.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اعلام این خبر و با اشاره به آخرین وضع راه اندازی مرکز آزمون جاده ای خودرو اظهار داشت: ایجاد مرکز آزمون جاده ای یکی از الزامات اساسی برای تولید خودرو با کیفیت در کشور است که خلأ آن به شدت در کشور احساس می شود.

اشکان گلپایگانی در ادامه با توجه به اهمیت این پروژه افزود: مرکز آزمون جاده ای خودرو پروژه عظیمی است و سرمایه گذاری و تکنولوژی قابل توجهی را نیاز دارد در حالی که در شرایط فعلی برای راه اندازی این پروژه در هر دو حوزه سرمایه گذاری و تکنولوژی با مشکلات اساسی مواجه هستیم.

وی گفت: متاسفانه شرکتهای خارجی که به عنوان مشاور و پیمانکار طرف قرارداد پروژه آزمون جاده ای قرار داشتند و قرار بود خدماتی را ارائه کنند با توجه به شرایط فعلی همکارهایشان را متوقف کردند البته در تلاشیم تا حد ممکن از کانال های قابل دسترسی و با استفاده از تکنولوژی و دانش متخصصان داخلی؛ وقفه ای در پروژه ایجاد نشود.

مدیرعامل ISQI، با اشاره به نقش تامین منابع مالی در پیشرفت پروژه، تاکید کرد: با توجه به اینکه سهامداران اصلی پروژه آزمون جاده ای شرکتهای خودروسازی و تایرسازان هستند باید تزریق منابع مالی مورد نیاز توسط این شرکتها صورت گیرد که با شرایط اقتصادی که برای خودروسازان وجود دارد تا حدودی تزریق منابع مالی به پروژه دستخوش مشکلاتی شده و همین امر منجر به طولانی شدن پروژه آزمون جاده ای خودرو گردیده است.

گلپایگانی همچنین به موانع اجرای پروژه در سال جاری پرداخت و تصریح کرد: در سال گذشته روند خوبی برای پروژه آزمون جاده ای تعریف و اتفاقات قابل توجهی در کنار عملیاتی شدن پروژه شکل گرفت اما متاسفانه از ابتدای سال 97 و ظرف چند ماه گذشته اجرای پروژه بسیار کند شد و همکاری و توان سهامداران و مساعدت مالی آنها به شدت کاهش یافت.


آزمون جاده ای خودرو


تعهد شرکت بازرسی کیفیت در تامین تمامی تجهیزات مرکز آزمون جاده ای خودرو


وی اضافه کرد: با وجود موانع موجود با تمام توان در تلاشیم تا پروژه آزمون جاده ای را به پیش ببریم بر همین اساس شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان یکی از سهامداران این پروژه متعهد شده تا تمام تجهیزات مورد نیاز تست را به محض آماده سازی فضای فیزیکی مرکز تست در اختیار پروژه قرار دهد.

گلپایگانی تصریح کرد: بخش زیادی از تجهیزات در حال حاضر موجود است و در مرکز آزمون شرکت ISQI وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد اما بخشی از تجهیزات نیز باید از خارج از کشور تامین شود از این رو در حوزه تجهیزات دغدغه کمی وجود دارد اما در خصوص آماده سازی پیست تست با مشکلاتی مواجهیم.

مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ادامه در خصوص زمان بهره برداری از مرکز آزمون جاده ای خودرو گفت: هر چند نمی توان زمان بندی دقیقی را برای اجرای پروژه اعلام کرد اما امیدواریم فاز اول این پروژه که در تعهدات قبلی قرار بود شهریور ماه امسال راه اندازی شود با تامین منابع مالی که صورت می گیرد تا پایان سال علمیاتی شود.

گلپایگانی افزود: امید است شرکتهای خودروسازی تامین مالی مناسبی را برای پروژه داشته باشند در غیر این صورت باید به نحو دیگری تامین مالی صورت گیرد که البته تاکنون همکاری خاصی نیز در این زمینه صورت نگرفته است.


مشکلات جاری خودروسازان اجازه تامین مالی پروژه آزمون جاده ای را نداده است

وی با اشاره به برخی دلایل و مشکلات در عدم بهره برداری از پروژه مرکز آزمون جاده ای اظهار کرد: هر پروژه ملی باید حمایتی را از جایگاه قوی داشته باشد تا منابع مالی تامین شود در حالی که تامین منابع مالی پروژه مرکز آزمون جاده ای وابسته به شرکتهای خودروسازی است و همواره در این سالها مشکلات جاری خودروسازان اجازه تامین مالی را نداده و همین مساله پروژه را طولانی کرده است.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به اینکه عملیات اجرایی کار در مرحله بسیار روان و سریع قرار دارد در صورتی که بتوان ساز و کار و تدبیری برای حمایت های دولتی و تامین مالی پروژه صورت گیرد اجرای سختی را برای راه اندازی فاز اول پیش رو نخواهیم داشت و با تامین مالی به موقع می توان شاهد اتفاقات خوبی در پروژه مرکز آزمون جاده ای بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تقریبا سال 82 بود که شرکت آزمون جاده‌ای خودرو به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن وقت و به منظور جلوگیری از صرف هزینه‌های بالا برای تست جاده‌ای خودروها در خارج از کشور، با مدیریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) تأسیس شد و با گذشت 15 سال از آن زمان همچنان راه اندازی این مرکز مانند بسیاری از پروژه های دیگر همچنان در حال طی مراحل اجراست.

شرکتهای آرتاویل تایر، گروه بهمن و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از بخش خصوصی و دو شرکت ایران خودرو و سایپا، جز پنج سهام دار و سرمایه گذار اصلی پروژه مرکز آزمون جاده ای هستند.

کد خبر 108382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha