توییت هایی که صنعت خودرو را در می نوردد!

پرشین خودرو: استفاده نادرست از فضای مجازی آسیب هایی را به صنایع کشور وارد می کند که در بهترین حالت شرکت ها را وارد حواشی ناخواسته ای می کند که اصل کار را تحت الشعاع قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، گسترش استفاده از فضای مجازی و نبود فرهنگ صحیح استفاده از این تکنولوژی در میان برخی از ما موجب شده است تا خواسته و ناخواسته درگیر حواشی بی شماری در موارد اجتماعی شویم. این حواشی بعضا بسیار قدرتمند است، در بسیاری از موارد آنچنان متن، کار را تحت تاثیر قرار داده است که آسیب های زیادی به مردم وارد ساخته است و حاکمیت نیز برای مدیریت این فضا چاره ای جز فیلترینگ و پاک کردن صورت مساله نیافته است.

نتیجه رشد استفاده از فضای مجازی پررنگ شدن رسانه های اجتماعی همچون توییتر، تلگرام و اینستاگرام است که با وجود فواید بی شمار، گاها اشخاص و صنایع کشور را با آسیب هایی مواجه ساخته است.

در شبکه اجتماعی این چنینی، شاید بتوان صفحات شخصی خبرنگاران را از جذاب ترین موارد دنبال کردنی دانست چرا که به واسطه ارتباط فعالان این صنف با مدیران و مسئولان، می توان اخبار دست اولی را در این صفحات مشاهده کرد که گاها در هیچ رسانه رسمی منتشر نمی شود.

با وجود جذابیت های صفحات خبرنگاران در توییتر، اما در میان همین قشر نیز به دلیل انتقال نادرست شنیده ها و درک مفهومی غیر از منظور گوینده، شاهد بودیم که شایعاتی شکل گرفت که هر چند با تکذیب اشخاص و نهادهای مرتبط مواجه شده است اما به دلیل کارکرد شبکه های اجتماعی اصل خبر بسیار بیشتر از تکذیبیه مورد استقبال و بازنشر قرار گرفته است.

 

توییت و صنعت خودرو


در آخرین مورد از این موارد، می توانیم به حواشی حضور مدیرعامل سایپا در خبرگزاری دولتی ایرنا اشاره کنیم که موجب شد تا این بازدید از خبرگزاری دولتی تحت الشعاع توییت یکی از مسئولان ایرنا قرار گیرد.

هر چند این توییت بعد از انتشار به دلیل نادرست بودن حذف می شود اما همچون سایر توییت های این چنینی، هنوز هم تصاویر آن در حال وایرال شدن است.

محمدرضا سروش مدیرعامل سایپا در این بازدید و در میان خبرنگاران به مقایسه قیمت زمین وسکه و خودروی پراید از سال 1372 تا امروز می پردازد و در آخر با اتکا به همین مقایسه می گوید که خودروی پراید کاهش قیمت داشته است.

کاری به صحیح بودن یا نبودن این مقایسه نداریم و اینکه اساسا می شود پراید را با نرخ سکه مقایسه کرد یا نه. مسئله ما این است که چرا باید بر اساس فهم نادرست از سخنان یک شخص اقدام به انتشار توییتی کنیم که نه تنها به فروکش کردن فضای ملتهب این روزهای صنعت و بازار خودرو کمکی نمی کند بلکه موجب شکل گرفتن هجمه ای شدید به سوی خودروسازان و صدالبته موج سواری برخی از افراد برای ضربه زدن به این صنعت، می شود آن هم بر اساس توییتی که دیگر وجود ندارد و از آن مهمتر نادرست بوده است.

داستان آنجایی پیچیده تر می شود که متوجه می شویم که نویسنده توییت نه یک خبرنگار بلکه از معاونان بخش اخبار این خبرگزاری دولتی است و به نوعی خود تایید کننده صحیح بودن یا نبودن اخبار تهیه شده خبرنگاران این رسانه دولتی و تایید انتشار آن است.

کد خبر 108394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha