بازار خودرو پس از تغییرات قیمتی خودروسازان راکد ماند

پرشین خودرو: فعالان بازار معتقدند که قیمت خودرو در صورت عرضه مناسب خودروسازان تا پایان سال روند کاهشی دارد و با فروش خودروهای انبار شده توسط دلالان و برخی از متقاضیان غیر واقعی، روند کاهش قیمت تا اوایل سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از آنکه نیمه آذرماه استارت تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار توسط خودروسازان زده شد و قیمت چند محصول بر اساس فرمول 5 درصد زیر حاشیه بازار اعلام شد قضاوت های زیادی از سوی مسئولان و نمایندگان و حتی فعالان بازار در خصوص تبعات قیمت های جدید عنوان شد.

اولین واکنش ها مربوط به وزیر صمت بود که در پاسخ به پرسش یک خبرنگار، تعیین قیمت برخی از خودروها را خارج از مصوبه شورای رقابت عنوان کرد و این اقدام را درست دانست اما با این حال سازمان حمایت را مسئول نظارت بر قیمت های جدید اعلام کرد.

 

بازار خودرو


در پی اعلام قیمت جدید 4 محصول ایران خودرو بود که سایپا نیز قیمت چند محصول مونتاژی و خارج از شمول قیمت گذاری را اعلام کرد و پس از آن بود که زمزمه اعلام قطعی قیمت جدید خودروهای زیر 45 میلیون تومان توسط سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار بیشتر به گوش رسید و نهایتا پس از دو، سه ماه انتظار خودروسازان و بلاتکلیفی بازار مجوز افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ خودروسازان با افزایش 30 درصدی در هفته گذشته اعلام شد.

این افزایش قیمت پیش از آنکه واکنشی را در بازار ایجاد کند منجر به طرح اظهارات برخی مسئولان و مدیران شرکتها و حتی قطعه سازان از میزان افزایش صورت گرفته و نتیجه آن بر مدیریت بازار شد و حتی برخی قطعه سازان نیز با عدم نتیجه بخش بودن افزایش صورت گرفته در پرداخت مطالبات آنها، خواستار اصلاح فوری قیمت قطعات از سوی خودروسازان شدند.

حال در شرایطی که چند روزی از اعلام قیمت جدید خودروهای پرتیراژ می گذرد و قضاوت در خصوص تبعات نرخ های جدید بر بازار خودرو زود است و برای بررسی تاثیر قیمت های جدید در مدیریت بازار خودرو باید یکی دو هفته ای تامل کرد اما با این حال با توجه به انتظار خریداران واقعی از نتیجه تصمیم دولت بر اوضاع بازار خودرو و مدیریت قیمت ها در چند روز اخیر به سراغ فعالان بازار و بررسی آخرین تحولات قیمتی در بازار خودرو می رویم.

 

بازار خودرو


به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هر چند از نگاه فعالان بازار در چند روز گذشته بازار خودرو واکنشی نسبت به قیمت های جدید نداشته و اختلاف قیمت های قبلی را همچنان در بازار حاکم می دانند اما بررسی دقیق تر بازار قیمت ها در دو روز گذشته نشان می دهد که با وجود عدم واکنش بازار و رکود تقاضا، همچنان در برخی از خودروها نوسان قیمت وجود دارد به طوری که در چند روز اخیر قیمت مونتاژی ها متاثر از قیمت گذاری شرکتها با کاهش همراه شده اما قیمت برخی از خودروها نیز به دنبال جو بوجود آمده قیمتی، افزایش 500 هزار تومانی تا دو میلیونی را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش ، قیمت وانت آریسان که در هفته های اخیر با افت قیمت به 38 میلیون رسید روز گذشته به 40 میلیون تومان در بازار رسید و در گروه پژو به رغم افت یک میلیونی مدل 405 جی.ال.ایکس در بازار، قیمت انواع 206 به خصوص دو مدل تیپ 5 و وی 8 افزایش 500 هزار تومانی تا یک میلیونی را در بازار داشت.

البته تغییرات صورت گرفته تنها در همین چند مدل خودرو رخ داده و مابقی خودروهای بازار شرایط نسبتا آرامی را سپری کردند و اختلاف قیمت جدیدی را در بازار نداشتند.

بر این اساس فروش فوری شرکتها نیز تاثیری بر قیمت ها در بازار نداشته و همچنان پژو پارس 88 میلیون تومان در بازار است در حالی که قیمت انواع هایما روند کاهشی داشته به طوری که مدل s7 به 193 میلیون و مدل s5 آن به 168 میلیون تومان در بازار رسیده است.

با وجود افزایش بسیار کم قیمتی در یکی دو مدل از خودروهای پرتیراژ در بازار و عدم واکنش چند روز اخیر بازار به قیمت های جدید، همچنان فعالان بازار معتقدند که قیمت خودرو در صورت عرضه مناسب خودروسازان تا پایان سال روند کاهشی خواهد داشت و با فروش خودروهای انبار شده توسط دلالان و برخی از متقاضیان غیر واقعی در بازار ، روند کاهش قیمت تا اوایل سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

در این میان فعالان بازار خودرو تاکید دارند که تنها راه فروکش کردن التهاب بازار خودرو، فروش و عرضه به میزان نیاز بازار توسط خودروسازان است چرا که این شرایط تکلیف دارندگان خودروهای دست دوم را نیز روشن می کند و بدون دغدغه در روزهای پایانی سال اقدام به تبدیل خودرو خواهند کرد.

کد خبر 108440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha