مجلس هیچ چراغ سبزی را به خودروسازان نشان نداد!

پرشین خودرو: به رغم تایید دولت با افزایش قیمت خودرو، تا این لحظه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هیچ چراغ سبزی را به خودروسازان نشان نداده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از ماهها بلاتکلیفی در بازار خودرو، بالاخره هفته گذشته سازمان حمایت با تایید ستاد تنطیم بازار با درخواست خودروسازان و افزایش 30 درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ موافقت کرد اما این موضوع همچنان نقدهایی را به دنبال دارد در تازه ترین اظهار نظر، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس است که در گفت و گو با خبرنگار ما وضع فعلی را ناشی از ساختار غلط و سوء مدیریت در شرکتهای خودروساز عنوان کرد و معتقد است ادامه این روند منجر به افزایش هزینه زیان دهی شرکتها و جبران آن از جیب مصرف کنندگان شده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه با هر گونه افزایش مطلق قیمت خودرو مخالف نیستم، به خبرنگار پرشین خودرو گفت: باید خودروسازان با اصلاح ساختار هزینه های سربار و قیمت تمام شده را کنترل کنند تا هزینه تمام شده خودرو کاهش یابد.


جبران هزینه ناکارآمدی خودروسازان از جیب مردم انصاف نیست

رضا علیزاده با توجه به مجوز سازمان حمایت مبنی بر افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ و فروش خودروهای بالای 45 میلیون در حاشیه بازار گفت: با شرایط تورمی و مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبان هستند به جای اینکه خودروسازان سیاست کنترل هزینه و قیمت تمام شده را اجرایی و ساختار تولید را اصلاح شود به دنبال افزایش قیمت هستند تا هزینه های تحمیلی را از مصرف کنندگان دریافت کنند.

وی تصریح کرد: بدون شک ادامه چنین روالی در شرکتهای خودروسازی و جبران هزینه ناکارآمدی از جیب مردم انصاف نیست.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه کمیسیون صنایع هیچ زمان چنین روندی را در شرکتهای خودروساز را تایید نکرده است، افزود: به رغم تایید دولت با افزایش قیمت خودرو، تا این لحظه کمیسیون صنایع هیچ چراغ سبزی را به خودروسازان نشان نداده است.

 



علیزاده همچنین به طرح کاهش قیمت خودرو در جریان قیمت گذاری در حاشیه بازار اشاره کرد و گفت: طرحی که وزارت صنعت و معدن نیز بر آن صحه می گذارد فروش در حاشیه بازار است و تحلیل وزارتخانه بر این است که در صورت فروش در حاشیه بازار می توان با کنترل تقاضا و افزایش تیراژ تولید، بازار و قیمت خودرو را کنترل نمود.

وی اضافه کرد: در صورتی طرح کارشناسی شده دولت قابل اجرا است که همزمان با شروع آن، نظارت مداوم دولت بر بازار اعمال شود و خودروسازان در مراحل مختلف زمانی متعهد به افزایش تولید شوند تا قیمت خودرو در شیب نزولی قرار گیرد.

علیزاده در ادامه با توجه به افزایش مشکل نقدینگی قطعه سازان و طرح اختصاص کمک 12 تا 15 هزار میلیاردی دولت به خودروسازان و قطعه سازان گفت: چنانچه دولت در نظر دارد مبلغی را برای حمایت از صنعت خودرو و قطعه سازی پرداخت کند باید این رقم مستقیم به قطعه ساز پرداخت شود.

نماینده اهر در مجلس خاطر نشان کرد: در صورتی که این مبلغ برای پرداخت مطالبات به خودروسازان داده شود باز هم خودروسازان تا این پول را تا به دست قطعه ساز برسانند بخشی از آن را هزینه خواهند کرد و رقم معقولی به دست قطعه ساز نخواهد رسید.

علیزاده در پایان با تاکید بر اینکه باید مشکل قطعه سازان هر چه سریعتر حل شود، یادآور شد: باید مبلغی که برای حمایت از قطعه سازان در نظر گرفته شده هر چه زودتر به واحدهای قطعه سازی پرداخت شود. بدون تردید رفع مشکل نقدینگی قطعه سازان موضوع بسیار مهمی است و برای ادامه فعالیت صنعت خودرو بسیار حیاتی است.

کد خبر 108561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha