طرح تشویقی دولت برای کاهش توان مالی خریداران بازار خودرو چیست؟!

پرشین خودرو: دولت باید برنامه ای را برای مدیریت هزینه ها و زیان های قبلی خودروسازان ارائه و اعلام کنند چگونه می خواهد این زیان را تصحیح و جبران کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اعلام قیمت جدید خودروها هر چند رضایت چندانی را در میان فعالان این صنعت و قطعه سازان به همراه نداشته اما می تواند گام مهمی در اصلاح قیمت ها و جلوگیری از افزایش زیان خودروسازان باشد.

در این جریان نکته ای بسیار مهمی که مورد تاکید کارشناسان است اقدامات دولت برای ماههای آینده و مدیریت بازار خودرو و جبران زیان خودروسازان است موضوعی که اهمیت آن کمتر از اصلاح قیمت خودرو نیست.


دولت باید برنامه ای برای مدیریت هزینه و زیان قبلی خودروسازان ارائه کند

بر این اساس یک عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ضمن ابراز خرسندی از اقدام دولت در اصلاح قیمت خودرو عنوان می کند: پس از اصلاح قیمت دولتمردان باید برنامه 6 ماه آینده بازار خودرو را ارائه کنند و اعلام نمایند چه برنامه و رفتارهایی برای بازگشت تولید به ارقام گذشته و دست یابی به فن آوری ها و گلوگاههای تولیدی در نظر دارند.

امیر حسن کاکایی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: دولت باید برنامه ای را برای مدیریت هزینه ها و زیان های قبلی خودروسازان ارائه کند و اعلام نمایند چگونه می خواهد این زیان را تصحیح و جبران کند.

وی افزود: در نهایت وزارت صنعت باید برنامه ای برای مدیریت بازار به خصوص سه ماهه اول سال آینده ارائه کند که به طور قطع بسیار مهم است و اینکه چگونه می خواهد افت شدید تقاضا و رکود در بازار خودرو را از بین ببرند.

کاکایی با اشاره به رکود شدید حاکم بر بازار خودرو در چند ماه اخیر تاکید کرد: فروشی که در این چند ماهه اخیر صورت گرفته عمدتا از سوی خریداران و یا دلالانی بوده که به بهانه حاشیه سود خودرو خریداری کردند که با اعلام نرخ جدید و از بین رفتن حاشیه سود دست دلالان از بازار کوتاه می شود و مصرف کننده واقعی به میدان می آید و در این جریان به طور قطع قیمت خودرو کاهش خواهد یافت اما پایین تر از نرخ کارخانه نخواهد آمد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: با کاهش و متعادل شدن قیمت خودرو در بازار مساله مهم توان مالی خریداران و متقاضیان خرید مطرح می شود که باید برای این مساله فکراساسی شود.


حجم نقدینگی مورد نیاز بازار خودرو 2 برابر می شود

کاکایی با اشاره به تشدید مشکلات اقتصادی در سال آینده خاطر نشان کرد: در سال آینده با محدودیت نقدینگی و مالی بیشتری در کشور مواجه خواهیم شد که در این شرایط به تبع اولویت ها در خرید کالاهای اساسی تغییر می کند بنابراین با ایجاد چنین شرایطی با رکود بیشتر بازار خودرو در اردیبهشت ماه مواجه خواهیم شد.

 



وی گفت: زمانی که قیمت ها خودروهای پرتیراژ 50 تا 100 درصد افزایش پیدا می کند و خودروهای مونتاژی بعضا تا دو برابر می شود مسلما حجم نقدینگی مورد نیاز نیز حدود 2 برابر می شود.

این استاد دانشگاه افزود : امید است وزارت صنعت و معدن و تمام دست اندرکارانی که چنین برنامه های را برای اصلاح قیمت خودرو تدوین کردند بسیار سریع و با برنامه و گام به گام برنامه های پیش رو و بعدی را ارائه نمایند.


خودروسازان از فرصت تحریک بازار برای سرمایه گذاری و رفع مشکلات استفاده کنند

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در ادامه به اختصاص تسهیلات خرید در سال های گذشته برای کمک به مصرف کنندگان بازار خودرو اشاره کرد و یاد آور شد: سال 94 که دولت برنامه تشویقی برای بازار خودرو در نظر گرفت و اعتباری در حدود 2500 تا 3 هزار میلیارد تومان برای تسهیلات خرید خودرو اختصاص داد این تسهیلات نه تنها توسط دولت تزریق نشد بلکه از جیب خودروساز هزینه شد و زیان های سنگینی به یکی از خودروسازان بزرگ وارد کرد.

کاکایی اضافه کرد: بنابراین اختصاص تسهیلات خرید از نظر مالی مشکلاتی را برای دولت و خودروسازان به همراه خواهد داشت متاسفانه در 3 سال قبل و در جریان ارائه این تسهیلات سایپا با سود بالایی این پیش فروش ها را انجام داد و از محل بازپرداخت آنها زیان سنگینی کرد و امروز نیز به نحو دیگری در حال زیاندهی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که با شیوه های مختلف بازار را تحریک می کنیم به ظاهر اقدام خوبی برای شرکتهاست اما در ادامه خودروسازان باید از این فرصت برای سرمایه گذاری و تولید ارزش افزوده بالاتر و رفع مشکلات واقعی استفاده کنند در غیر این صورت عملا بدهکار تر خواهند شد.

کد خبر 108562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha