کد خبر 108700
۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
 پروژه مترو شهر کرج 1 درصد پیشرفت داشته است

پرشین خودرو: رئیس کمیسیون عمران شورای شهرکرج گفت:از سال ۸۷ تاکنون یک اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی کرج اضافه نشده است.

بهگزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، مهدی حاجی قاسمی با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۷ شورای شهر و شهرداری محدود بود، اظهار کرد: با توجه به این مشکل، پروژه های عمرانی را براساس درصد پیشرفت آنها اولویت بندی کرده ایم.

وی اضافه کرد: پروژه ها را در دوره های قبل بدون در نظرگرفتن تأمین منابع و اهمیت آنها تعریف کرده بودند اما این دوره با همفکری شورا و شهرداری، تخصیص منابع مالی برای پروژه هایی صرف شده است که درصد پیشرفت زیادی داشته اند.

این مسئول با تاکید بر اینکه پروژه بزرگراه شمالی از مهمترین اولویت های شورا و شهرداری است، بیان کرد: اجرای این پروژه از وظایف دولت است و نماینده‌های دولت از این پروژه بازدید کرده‌اند، قول مساعدت‌هایی برای تکمیل آن را داده‌اند اما تا این لحظه حتی یک ریال بودجه دولتی برای این پروژه جذب نشده است.

حاجی قاسمی تشریح کرد: تاکنون کل بار مالی این پروژه بر دوش شهرداری بوده و در حدود ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که برای تکمیل آن به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: با توجه به محدویت منابع مالی شهرداری و دیون ۱۰۰ میلیاردی پیمانکار، امکان توقف این پروژه وجود دارد در حالی که دولت هیچ برنامه ای برای حل این مشکل انجام نداده است.

عضو شورای اسلامی شهر توضیح داد: طی دو سال گذشته این پروژه حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته و در صورت بهره برداری آن، نقش به سزایی در کاهش ترافیک کرج و تسهیل در تردد خودروهای مسافرها را نخواهدداشت.

این مسئول با بیان اینکه اتوبان تهران کرج، بیش از ۱۴ استان را به هم متصل می کند، تصریح کرد: تکمیل پروژه بزرگراه شمالی بخشی از مشکل ترافیک اتوبان کرج–تهران را حل و در شمال شهر نیز جاذبه گردشگری ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه مدیریت شهری کرج نیست عوارض ترافیکی این استان ها را پرداخت کند چنان چه دولت در این زمینه همکاری کند، بزرگراه تا ۲۰ ماه آینده تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

حاجی قاسمی یادآور شد: برای تأمین مالی شهرداری به مسئولان وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داده ایم زمین های اطراف این بزرگراه و پل ورودی بزرگراه B۱ (بیلقان) که از لحاظ ارتفاع و دهنه جز منحصر به فردین پل های کشور است، برای ساخت امکانات تفریحی و گردشگری به مدیریت شهری کرج واگذار کنند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر کرج در ادامه اشاره ای به پروژه مترو شهری کرج داشت و اظهار داشت: این پروژه پس از ۴ سال تعطیلی در شورای پنجم بحث احیاء پروژه مطرح شد. در طی یک سال گذشته ۱% پیشرفت کار داشته که حدود ۳۵% پیشرفت فیزیکی پروژه است.

وی بیان داشت: شرکت سابیر (پیمانکار خط ۲ مترو شهری کرج) اذعان کرده است برای اتمام فاز ۱ این پروژه با توجه به جهش نرخ دلار به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به همراه ناوگان نیاز دارد که به دلیل منابع مالی محدود مدیریت شهری، امکانپذیر نیست.

این مسئول ادامه داد: در ابتدای قرار بود برای این پروژه سرمایه گذار خارجی (فاینانسر) آورده شود که تاکنون به دلایل تحریم محقق نشده است.

حاجی قاسمی با اشاره بر اینکه پیمانکار قول داده است در صورت تأمین مالی، ایستگاههایF تا K ( ۴۵متری گلشهر تا چهارراه طالقانی) تا دو سال دیگر راه اندازی خواهد شد، اضافه کرد: این مسیر طولانی نیست و نمی تواند در کاهش ترافیک شهر تاثیر بسزایی داشته باشد ضمناً به خط سراسری مثل تهران وصل نمی شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهرکرج در پایان گفت: اتوبوس های شهر کرج به دلیل اینکه از سال ۸۷ نوسازی نشده اند، فرسوده هستند پس با توجه به منابع مالی محدود مدیریت شهری، بهتر است برای بهبود حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک، بازسازی ناوگان اتوبوسرانی را در اولویت قرار دهیم.

کد خبر 108700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha