کد خبر 108760
۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
کسب درآمد از آلودگی هوا

پرشین خودرو: محقق دانشگاه تربیت مدرس با انجام یک طرح آزمایشگاهی- صنعتی با همکاری صنایع مس سرچشمه موفق به سنتز نانوکاتالیستی شد که می‌توان به کمک آن گاز آلاینده دی‌اکسید گوگرد را به محصول ارزشمند و قابل‌فروش گوگرد تبدیل کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سید ابراهیم موسوی دانش‌آموخته مقطع دکتری مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: این طرح از سال 89 و در قالب دو پایان‌نامه کارشناسی ارشد و یک رساله دکتری پیگیری شده و اکنون به قابلیت کاربرد در مقیاس صنعتی رسیده است.


وی بیان کرد: انتشار دی‌اکسید گوگرد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های سمی، مشکلات بسیاری از جمله آلودگی شدید هوا و اثرات سوء بر سلامت انسان‌ها و سایر جانداران، تخریب منابع آبی و غذایی انسان و سایر موجودات و کاهش حاصلخیزی خاک را از طریق باران اسیدی ایجاد خواهد کرد، ازاین‌رو، همواره در تمام دنیا از جمله ایران، ارائه راهکاری مناسب برای جلوگیری از انتشار این گاز به محیط‌زیست با جدیت دنبال شده است.
وی ادامه داد: در این راستا، با همکاری و حمایت شرکت صنایع مس سرچشمه موفق به سنتز نانوکاتالیستی شده ایم که نه‌تنها آلودگی ناشی از انتشار گاز دی‌اکسید گوگرد را مرتفع می‌کند، بلکه این گاز سمی را به یک محصول کاربردی و قابل‌فروش تبدیل می‌نماید.

 

آلودگی هوا

 


موسوی با اشاره به مشکلات روش‌های رایج حذف دی‌اکسید گوگرد، بر لزوم ابداع یک روش قابل‌قبول تاکید کرد و افزود:یکی از روش‌های حذف دی‌اکسید گوگرد، تبدیل آن به اسیدسولفوریک است که خاصیت اسیدی قوی و خورندگی شدید آن، باعث ایجاد مشکل در ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل و فروش شده و همین امر در مواقعی که امکان مصرف اسید در محل وجود نداشته باشد این روش را غیرقابل استفاده می‌نماید. با عنایت به این موضوع، در این طرح نانوکاتالیستی سنتز شده است که می‌تواند با تسریع و تسهیل واکنش متان با دی‌اکسید گوگرد، گاز آلاینده دی‌اکسید گوگرد را به عنصر گوگرد تبدیل کند.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری نانو و نشاندن نانوذرات کاتالیستی بر روی پایه مناسب باعث شد تا نانوکاتالیست حاصل ضمن برخورداری از انتخاب گری و طول عمر مناسب، واکنش تبدیل دی‌اکسید گوگرد به گوگرد به‌طور کامل انجام‌شده و متعاقب آن آلودگی به‌طور کامل برطرف شود، همچنین، متان احیاکننده‌ای که برای حذف آلاینده دی‌اکسید گوگرد به کار گرفته شده است که با توجه به ذخایر عظیم گازی کشور به‌راحتی و با قیمت ارزان در هر جای کشور در دسترس بوده و همین امر، صنعتی کردن طرح را در هر جای کشور امکان‌پذیر می‌ کند..
وی یاداور شد: از این طرح سه اختراع 'ساخت کاتالیست مخلوط نانو اکسیدهای سریم-لانتانوم-نیکل جهت حذف SO2 از طریق احیاء آن به گوگرد' به شماره ثبت 87960، ساخت کاتالیست مخلوط نانو اکسیدهای سریم-لانتانوم-مس جهت احیاء SO2 به گوگرد' به شماره ثبت 92599 و'فرایند کاتالیستی حذف دی‌اکسید گوگرد از طریق احیاء آن به گوگرد در واکنش با متان' به شماره ثبت 92676 به ثبت رسیده است.
این طرح در قالب رساله دکتری سید ابراهیم موسوی و با راهنمایی دکتر حسن پهلوان‌زاده و دکتر حبیب آل ابراهیم با همکاری شرکت صنایع مس سرچشمه انجام‌شده است وتحت عنوان پایان‌نامه‌ی موردنیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ توسعه‌‌ فناوری نانو نیز رسیده است

کد خبر 108760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha