وزیر صنعت و خودروسازان به مجلس فراخوانده شدند

پرشین خودرو: در نشست محرمانه کمیسیون صنایع مطرح شد: افزایش قیمت برخی از خودروها غیر منطقی است و باید شرکتهای خودروسازی ضمن تسریع در تحویل تعهدات، پاسخ گوی مشتریان باشند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در نشستی که عصر روز گذشته در کمیسیون صنایع و معادن برگزار شد، مقرر گردید تا در جلسه ای که امروز با حضور وزیر صنعت و مدیران شرکتهای خودروسازی برگزار می شود نسبت به اتفاقات اخیر در قیمت خودروها به اعضای کمیسیون توضیحاتی ارائه شود.

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: در جلسه روز گذشته کمیسیون که بخشی از آن به صورت محرمانه برگزار شد اعضای کمیسیون صنایع بر این نکته تاکید داشتند که مدیران شرکتهای خودروسازی و وزارت صنعت و معدن باید در خصوص مشکلات اخیر قیمتی و تعهدات معوق خریداران پاسخ گو باشند.

وی تاکید کرد: امروز با حضور وزیر صنعت و معاونان وی، مسئولان مرتبط صنعت خودرو و مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی جلسه ای در کمیسیون صنایع تشکیل و در خصوص وضع خودروسازان و تغییر و تحولات اخیر قیمتی بحث و تبادل نظر می شود.

رضیان با اشاره به جلسات متعدد مجلس و دولت در خصوص راهکار رفع مشکلات خودروسازان و بازار خودرو تصریح کرد: در ماههای اخیر جلسات زیادی بین دولت و مجلس در خصوص صنعت خودرو تشکیل شده که عمده این جلسات در کمیسیون صنایع مجلس بوده است.

تاخیر در تعهدات شرکتها تنها چالش اصلی روزهای اخیر بازار خودرو است

این عضو کمیسیون صنایع مجلس چالش اصلی روزهای اخیر بازار خودرو را تاخیر در تعهدات شرکتها به مشتریان عنوان و تاکید کرد: پس از تصمیم ستاد هماهنگی سران قوا، متاسفانه دولت و شرکتهای خودروسازی با سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار و شرکت ایدرو تصمیم گیری کردند و قیمت خودروها را افزایش دادند اما امروز چالش اصلی پیش فروش خودروهایی است که توسط شرکتها صورت گرفته و در موعد مقرر تحویل مشتریان نشده و تبدیل به مشکل جدی در روزهای اخیر و اعتراض مشتریان شده است.


تحمیل قیمت به خودروسازان توسط مجلس توجیه پذیر نیست

رضیان افزود: باید قیمت خودرو با توجه به افزایش قیمت تمام کالاها در شرایط بحرانی فعلی افزایش یابد شکی در آن نیست چرا که خودروسازی به عنوان بنگاهی اقتصادی مستثنی از چنین شرایطی نیست و باید سود و زیان و هزینه ها نیز در شرکتهای خودروسازی در نظر گرفته شود بنابراین باید در چارچوب و قاعده عرضه و تقاضا و هزینه تولید قیمت ها تعیین شود.

وی تحمیل قیمت به خودروسازان توسط مجلس را فاقد توجیه دانست و گفت: مجلس و دستگاهها نمی توانند در این شرایط قیمتی را به شرکتها تحمیل کنند و اصولا چنین روشی توجیه ندارد.

 



نماینده مردم قائمشهر در مجلس اضافه کرد: البته دولت دستگاه هایی را برای تعیین قیمت ها تعیین کرده که براساس وظایف این دستگاهها نظارت و تعیین قیمت ها توسط آنها صورت می گیرد.

رضیان همچنین به افزایش غیر واقعی قیمت برخی از خودروهای پرتیراژ اشاره و خاطرنشان کرد: مجلس موافق این میزان افزایش قیمت خودروها نبوده است بلکه معتقد است که قیمت باید بر اساس بررسی کارشناسی صورت گیرد هر چند افزایش بیش از انتظار قیمتا برخی از خودروها بر اساس اجازه ستاد سران قوا به وزارت صنعت بوده که در این زمینه وزارتخانه نیز ورود کرد و قیمت ها نیز افزایش یافت.

وی در ادامه نگاه مجلس در افزایش قیمت ها را جلوگیری از زیان شرکتها و کسب رضایت مشتریان اعلام کرد و اضافه کرد: نگاه مجلس همواره در اصلاح قیمت خودرو این بوده که باید بر اساس نوسان قیمت مواد اولیه و آنالیزی که صورت می گیرد قیمت ها مشخص و در همان محدوده 30 درصد افزایش قیمت ها اعمال شود که البته ایران خودرو این مساله را رعایت کرد اما سایپا با افزایش دوباره با واکنش منفی دولت مواجه شد. که نهایتا این امر موجب تغییر مدیرعامل این شرکت شد

رضیان با اشاره به علت تغییرات مدیریتی در سایپا گفت: تاکنون توضیح دقیقی در خصوص تغییر مدیریت سایپا اعلام نشده اما در جلسه امروز با وزیر صنعت این مساله روشن خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون صنایع معتقدند افزایش های اخیر قیمت خودروها غیر منطقی ونامتوازن بوده و باید شرکتهای خودروساز ضمن تسریع در تحویل خودروها ، پاسخ گوی مشتریان باشند.

کد خبر 108763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha