چه مقدار بودجه برای توسعه متروی شهری اختصاص یافت؟

پرشین خودرو: سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ از مصوبه این کمیسیون برای اختصاص دو میلیارد دلار برای توسعه متروی شهری خبر داد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، محمدمهدی مفتح در نشست خبری صبح امروز (سه‌شنبه) خود در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ گفت: با توجه به ضرورت پایان یافتن هرچه سریعتر بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق و ایجاد امکان برای طرح آن در صحن علنی، مقرر شد مواردی مانند هدفمندی یارانه‌ها و حامل‌های انرژی با تامل بیشتری در کمیته‌ای که به همین منظور تشکیل شده است مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس کمیسیون تلفیق پیش از به نتیجه رسیدن موارد درآمدی، برای صرفه جویی در وقت وارد بخش هزینه ای شد تا این چند مورد در این کمیسیون جمع بندی شود.


وی افزود: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در بند د تبصره 1 وزارت نفت مکلف شد از محل سهم شرکت ملی گاز نسبت به گازرسانی به روستاها و اتمام پروژه های گازرسانی به روستاها با اولویت سیستان و بلوچستان، ‌هرمزگان، ‌جنوب کرمان و خراسان جنوبی اقدام کند. همچنین ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی به مدارس روستایی تخصیص پیدا کرد.

به گفته مفتح، طبق مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق از ۶۰۰۰ میلیارد تومانی که از منابع شرکت نفت برای تامین قیر تخصیص یافته بود، مقرر شد ۴۸ درصد برای روکش آسفالت شبکه راه های اصلی و فرعی، راه های روستایی و معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و پروژه های مسکن مهر و فرودگاه در اختیار وزارت راه قرار گیرد. همچنین مقرر شد ۱۱ درصد به آسفالت معابر شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌ها قرار گیرد، ۱۷ درصد نیز در اختیار سازمان جنگل‌ها برای مالچ پاشی و خاک پوشی مناطق تحت تاثیر ریزگردها قرار می‌گیرد. ۱۹ درصد از این مبلغ نیز برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها در اختیار بنیاد مسکن و ۵ درصد برای آسفالت کف حیاط مدارس و ایزولاسیون پشت بام مدارس در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: در تبصره ۳ به دولت اجازه داده بودیم که ۳۰ میلیارد دلار فاینانس کند. در تبصره های هزینه ای اعلام کردیم که یک میلیارد دلار از این فاینانس به تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای اختصاص یابد. همچنین مقرر شد دو میلیارد دلار از این منبع برای توسعه متروی شهری در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد.

به گفته مفتح، بانک‌های عامل اجازه یافتند برای طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک و جمع آوری گاز به وزارت نفت تسهیلات ارزی دهند. علاوه بر این بانک‌های عامل اجازه یافتند به طرح‌های توسعه‌ای سازمان‌های زیربنایی وزارت صنعت تسهیلات ارزی دهند؛ به شرط اینکه ۵۱ درصد این طرح‌ها از طرف بخش خصوصی و تعاونی تأمین شود و مناطق محروم در اولویت اجرای این طرح‌ها باشند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ همچنین اضافه کرد: علاوه بر این مقرر شد بانک‌های عامل بتوانند به سرمایه گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرح های صنایع تبدیلی چغندر قند، وام ارزی دهند.

 

مترو

 

به گفته وی، کمیسیون تلفیق مقرر کرد سهم ۱۵ درصدی آورده فاینانس برای طرح های راه آهن ملی از محل صندوق توسعه ملی تأمین شود.

مفتح ادامه داد: در بحث اوراق مشارکت به شرکت های دولتی اجازه داده شد به میزان ۴۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کنند و این اوراق باید برای طرح هایی اختصاص یابد که شورای اقتصاد تأیید کرده باشد و دارای توجیه اقتصادی، فنی و محیط زیست باشد. بازپرداخت این اوراق از طریق شرکت های دولتی تضمین خواهد شد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس اظهارداشت: در مصوبه دیگری دولت مجاز به انتشار اوراق مالی اسلامی برای طرح های عمرانی نیمه تمام، طرح های ساماندهی دانشگاه ها و طرح های عمرانی استانی شد. دولت در این بخش اجازه دارد تا ۲۹ هزار میلیارد تومان ایجاد بدهی کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: در مصوبه دیگری کمیسیون تلفیق به شهرداری ها اجازه داد تا میزان ۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق اسلامی را با تضمین خود منتشر کنند که ۶۰ درصد این اوراق برای طرح های متروی شهری و حمل و نقل شهری، طرح بازآفرینی بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، شاه عبدالعظیم اختصاص یافت.

مفتح همچنین تصریح کرد: مقرر شد برای ساماندهی اوراق مشارکت و سیاستگذاری یکسان در این زمینه کمیته ای مرکب از رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی تشکیل شود تا بر انتشار اوراق نظارت و نرخ سود اسمی این اوراق را تعیین کند.

به گفته وی، وزارت اقتصاد مسئول انتشار اوراق مشارکتی است که دولت مجاز به انتشار آن شده است و بانک مرکزی مجاز به انتشار اوراق اسلامی توسط دولت در بازار ثانویه با قیمت کشف شده در بازار ثانویه است.

کد خبر 108828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha