پرتقاضاترین خودروهای داخلی و وارداتی در سال97 را بشناسیم

پرشین خودرو: اتفاقات هفته‌ها و ماههای اخیر در بازار خودروهای داخلی و خارجی بسیاری را به این فکر فرو برده است که ماههای پایانی سال 97، روند تغییرات قیمت خودرو چگونه خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو در سال 97 تلاطمات و نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرد و خریداران خودرو سال 97 را به خوبی آغاز نکردند.

هر چند ورود به سال 97 با افت تقاضای چندانی همراه نبود اما با استارت رشد حبابی قیمت در سه ماهه دوم سال و روند صعودی اختلاف قیمت در بازار به تدریج مشتریان واقعی از بازار خودرو دست شستند و به این ترتیب بازار خودرو محل تاخت و تاز دلالان و سودجویان شد.

با تکمیل پازل اخبار خودرویی در سال جاری به خوبی می توان دریافت که اتفاقات اصلی در بازار خودرو از روزی آغاز شد که پروژه قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار کلید زده شد و با افت تولید و کاهش عرضه خودرو، اختلاف قیمت در بازار خودرو شتاب و سرعت بیشتری به خود گرفت.

به گفته فعالان بازار اوج اختلاف قیمت خودرو از مرداد ماه آغاز شد و تا مهر و آبان به بیشترین قیمت ها در بازار رسید و در پایه ای که افزایش یافت قیمت ها ثابت ماند.

با تثبیت قیمت پایه و تحرکات جزئی قیمت ها در بازار بود که بازار خودرو با رکود جدی تر همراه شد چنانچه بلاتکلیفی مشتریان و عدم تصمیم گیری دولت در اعلام قیمت های جدید خودروها طی سه ماه گذشته بر رکود بیشتر در بازار خودروهای داخلی دامن زد.


مسیر قیمت خودرو تا پایان سال کاهشی است

حال با اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی زیر 45 میلیون و رفع بلاتکلیفی خودروهای دپو شده در گمرکات به نظر می رسد بازار خودرو در ماه های پایانی سال وارد فاز جدیدی شود چنانچه به گفته فعالان بازار خودرو اتفاقات دو سه روز اخیر و تصمیمات جدید دولت بازار خودرو را با روند معکوس قیمتی همراه خواهد کرد و قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در آستانه سال جدید مسیر کاهشی را طی خواهد کرد.

 



هر چند کارشناسان بازار خودرو معتقد به تاثیر تصمیمات جدید قیمتی بر افت قیمت بازار خودروهای داخلی هستند اما به این مساله نیز اذعان دارند که قرار گرفتن بازار خودرو در مسیر شیب قیمتی مستلزم همراهی و بهبود جریان تولید خودروسازان و پاسخ مناسب شرکت ها به تقاضای بازار دارد.

به گفته فعالان بازار، در صورتی عرضه خودرو در هفته های پایانی سال متناسب با تقاضای بازار صورت گیرد جریان افت قیمت در روزهای پایانی سال رخ خواهد داد و در غیر این صورت شرایط ماههای اخیر بازار خودرو را مدیریت کرده و تغییری در قیمت حاصل نخواهد شد.

در این میان رفع بلاتکلیفی از بازار قیمت خودرو و عرضه گسترده خودروهای متوقف در پارکینگ ها توسط دلالان و فروش آنها در روزهای پایانی سال را نباید از نظر دور داشت که بدون شک بخش زیادی از تقاضای بازار را پاسخ داده و موجب اشباع بازار و افت قیمت ها خواهد شد.

با وجود پیش بینی کارشناسان از وضعیت بازار خودرو در روزهای آتی، برخی از فعالان بازار رفع التهاب بوجود آمده قیمتی و رونق خرید و فروش در بازار خودرو را در واردات و تزریق خودروهای دست دوم بالای 2015 می دانند و معتقدند با موافقت با واردات این خودروها ضمن کاهش التهاب بازار و برخورداری مشتریان از خودروهایی با کیفیت مناسب، قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز کاهش خواهد یافت.

با بررسی اوضاع بازار قیمت خودرو و پیش بینی کارشناسان بازار از اوضاع این بازار در هفته های آتی سوالی که مطرح می شود این است که در سالی که بازار خودرو جهش قیمتی همراه با رکود در بازار داخلی و وارداتی را تجربه کرده است مردم در این بازار بیشتر متمایل به خرید چه خودروهایی بودند، پرفروش‌ترین و پرتقاضاترین خودروها در 10 ماه اخیر را چه خودروهایی تشکیل می‌دهد؟

نتیجه بررسی فعالان بازار از وضعیت تقاضا در بازار خودروهای داخلی حاکی از آن است که بیشترین تقاضا در این بازار مربوط به خودروهای زیر 45 میلیون تومان بوده به طوری که حاصل این بررسی ها نشان می دهد که خودروهای پژو 206 تیپ 2، پژو 405 و پژو پارس و پراید 111 بیشترین تقاضا را بازار داشتند هر چند در بازار خودروهای بالای 45 میلیون نیز پژو207 اتومات نیز با تقاضای زیادی مواجه بود اما با افزایش قیمت این خودرو به بالای 110 میلیون تومان، تقاضا در این خودرو فروکش کرده است.

اما در بازار خودروهای مونتاژی و وارداتی و در محدوده قمتی 200 میلیون تومان رتبه بیشترین تقاضا مربوط به برند "هیوندای اکسنت 2018" و "جک S5" بوده و این در حالی است که در محدوده قیمتی 500 میلیون تومان، خودرو "هیوندای سانتافه" و در رنج قیمتی زیر 400 میلیون "هیوندای النترا" با بیشترین تقاضا و فروش را در بازار در چند ماه اخیر داشته و از محبوبیت بالایی نزد خریداران برخوردار بود و بیشترین آمار فروش را از آن خود کردند.

کد خبر 108899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha