باید از محل تضامین در قرارداد رنو و پژو غرامت قطعه سازان پرداخت شود

پرشین خودرو: سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور از موافقت ایران خودرو با افزایش 70 درصدی قراردادهای قطعه سازان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فرهاد به نیا امروز در نشستی با خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: پس از ماهها پیگیری انجمن سازندگان قطعات کشور و جلسات مستمر با معاونت ریاست جمهوری، وزارت صمت و مجلس و شورای رقابت در نهایت انجمن موفق شد تا مجوز افزایش 70 درصدی قراردادهای قطعه سازان را از مدیر عامل ایران خودرو دریافت کند.

مجوز افزایش 70 درصدی قیمت قطعه سازان توسط ایران خودرو صادر شد

وی گفت: بر اساس موافقت صورت گرفته انجمن قطعه سازان با مدیرعامل ایران خودرو چنانچه قطعه سازان مدارک مثبت افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه تولید را ارائه کنند ایران خودرو افزایش قیمت 70 درصدی را در قراردادهای جدید قطعه سازان اعمال خواهد کرد.

وی افزود: با اعمال این افزایش و رشد تولید بنگاههای قطعه سازی و افزایش تیراژ خودرو بدون شک قیمت خودرو روند نزولی را یافته و در ماههای آینده شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود.

به زودی نظر مثبت سایپا را هم برای افزایش قراردادهای قطعه سازان دریافت می کنیم

وی همچنین در خصوص وضعیت قراردادهای قطعه سازان با شرکت سایپا گفت: تا کنون به دلیل تغییر و تحولات در شرکت سایپا موفق به براگزار جلسات منظمی با مدیرعامل جدید سایپا نشده ایم اما به محض سامان یافتن اوضاع این شرکت، در این زمینه جلساتی را برگزار و نظر مثبت مدیر عامل جدید سایپا را نیز در خصوص افزایش 70 درصدی قیمت قطعات و قراردادهای قطعه سازان را دریافت خواهیم کرد.

به گفته وی در صورتی که قراردادهای قطعه سازان با سایپا اصلاح و افزایش قیمت ها اعمال نشود به طور قطع با افت شدید تولید در این شرکت، این شرکت تعطیل خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان  قطعات و مجموعه های خودرو ایران در ادامه تعهد مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر اختصاص 85 تا 90 درصد تسهیلات 2 هزار میلیاردی این شرکت به مطالبات قطعه سازان خبر داد.

بهنیا با توجه به طرح اختصاص 11 هزار میلیارد تسهیلات ارزی و ریالی دولت به خودروسازان و قطعه سازان اظهار داشت: بر اساس جدیدترین تصمیمات وزارت صمت، دولت بنا دارد 11 هزار میلیارد به منظور رفع مشکلات دو خودروساز بزرگ و قطعه سازان به این شرکتها اختصاص دهد که 4 هزار میلیارد آن تسهیلات ریالی و 7 هزار میلیارد به صورت ارزی است که 2 هزار میلیاردی که به شرکت ایران خودرو اختصاص میابد بر اساس وعده مدیرعامل ایران خودرو 85 درصد آن به مطالبات قطعه سازان اختصاص خواهد یافت و این رقم تا 90 درصد نیز قابل افزایش است.

نه خودروساز و نه قطعه ساز از قیمت های فعلی خودروها راضی نیستند /عدم تصمیم گیری به موقع قیمت ها را افزایش داد

وی در ادامه به برخی از دلایل افزایش قیمت خودرو در ماههای اخیر اشاره کرد و گفت: نه خودروساز و نه قطعه سازان از قیمت های فعلی خودرو ها راضی نیستند چرا که این افزایش قیمت موجب کاهش مصرف و نهایتا بحران در این صنایع خواهد شد اما عدم تصمیم گیری به موقع مسئولان منجر به این اتفاقات شد و قطعه سازان نیز ناگزیر به افزایش قیمت شدند.

سود 7 هزار میلیاردی دلالان از آشفتگی قیمت خودرو

سخنگوی انجمن قطعه سازان افزود: پس از مخالفت شورای رقابت با افزایش منطقی قیمت خودرو در جریان افزایش 300 درصدی قیمت مواد اولیه، بسیاری از بنگاههای قطعه سازی ناگزیر به تعدیل نیرو و کاهش تولید شدند و این روند منجر به افت تولید خودروسازان و افزایش تقاضا و رشد قیمت خودرو در بازار گردید و این آشقتگی قیمت سود 7 هزار میلیارد تومانی را نصیب دلالان کرد در حالی که با تزریق این رقم به صنعت قطعه سازی کل این صنعت را می توانستیم بازسازی کنیم.

 



بهنیا افزود: دولت نباید با مقاومت و تاخیر در تصمیم گیری اجازه رانت در بازار را می داد تا دلالان از این بازار آشفته چنین سودی را کسب کنند.

باید زمان پرداخت مطالبات قطعه سازان به سرعت در اختیار انجمن قرار گیرد

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در ادامه بر لزوم پرداخت فوری مطالبات قطعه سازان تاکید کرد و گفت: باید هر چه سریع تر مطالبات قطعه سازان و زمان پرداخت آن از سوی خودروسازان اعلام شود و در اختیار انجمن قطعه سازان قرار گیرد.

لزوم نظارت مستمر دولت بر سناریوی قیمت گذاری تا کاهش قیمت خودرو

بهنیا همچنین ضمن تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر قیمت گذاری خودرو یاد آور شد: انجمن قطعه سازان معتقد است که باید همزمان با فروش خودرو زیر 5 درصد حاشیه بازار ، نظارت کافی بر سناریوی قیمت گذاری صورت گیرد تا کاهش قیمت رخ دهد.

خودروسازان از محل تضامین در قرارداد رنو و پژو غرامت قطعه سازان را پرداخت کنند

وی در ادامه با اشاره به قراردادهای قبلی خودروسازان با پژو و رنو و تحمیل هزینه هایی از این بخش به قطعه سازان خواستار پرداخت غرامت از محل تضامین خودروسازان شد و اظهار داشت: خودروسازان و دولت باید از محل تضامین اخذ شده هر چه سریعتر غرامت قطعه سازان را به جهت زیان وارد شده از این قراردادها پرداخت کنند و اگر پرداخت نشود از مراجع قانونی پی گیری خواهیم کرد.

تعهد مشروط قطعه سازان برای کیفی سازی قطعات

وی همچنین در ادامه این نشست با اعلام این نوید که با حل مشکلات وانجام تعهدات، کیفیت تولیدات قطعه سازان و خودروسازان افزایش خواهد یافت و در این راستا تاکید کرد: انجمن قطعه سازان این نوید و تعهد را می دهد که با رفع مشکلات ارزی و ریالی و پرداخت مطالبات، تمام انرژی مجموعه های قطعه سازی صرف افزایش کیفیت تولیدات شود.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو همچنین خواستار ارائه گزارشات ماهانه دولت و مسئولان در خصوص قیمت خودرو به منظور جلب رضایت مصرف کنندگان شد.

بهنیا در ادامه از دخالت اشخاص فاقد مسئولیت در صنعت خودرو و قطعه سازی انتقاد کرد و افزود: باید از حضور و دخالت افراد بی مسئولیت در صنعت خودرو و قطعه سازی جلوگیری شود و باید اجازه داد فضای صنعتی به روال قبلی خود بازگردد به طور قطع در چنین شرایطی شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود.

سایپا تمام اموال مازاد خود را فروخته است

وی در پایان در خصوص فروش اموال مازاد ( غیر تولیدی ) دو خودروساز بزرگ کشور گفت: چند سالی است که فروش اموال مازاد این دو شرکت مطرح است و البته در ایران خودرو اقداماتی در این زمینه صورت گرفته اما کار بسیار سخت و نیازمند عزم جدی است اما سایپا تقریبا تمام اموال مازاد را به فروش رسانده است.

کد خبر 109001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha