داد خریداران خودروهای تجاری هم درآمد!

پرشین خودرو: در شرایط فعلی فرسودگی ناوگان سنگین کشور و نیاز شدید نوسازی در ناوگان حمل و نقل بار، وجود ممنوعیت برای واردات کامیون تصمیم بسیار اشتباهی است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در ماههای اخیر با شدت گرفتن تبعات ناشی از تحریم ها، نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و ایجاد موانع جدی برای تامین برخی قطعات، تولید خودروهای سواری با افت جدی همراه شد و این وضعیت منجر به تاخیر در تحویل و برخی نگرانی ها برای متقاضیان خودروهای پیش فروش شد که البته در ادامه انتقادات زیادی را نیز به شرکت ها وارد کرد اما خوشبختانه با تصمیم و تدبیر وزارت صنعت و تشکیل ستادی در شرکتهای خودروساز پاسخ گویی به مشکلات و دغدغه مشتریان آغاز شده است اما در این میان آنچه که به نظر می رسد از نگاه مسئولان تا حدودی دور مانده مشکل خریداران خودروهای سنگین است.

اگر چه در چند ماه گذشته حمل ‌‌و نقل جاده‌ای شاهد نارضایتی برخی رانندگان کامیون‌ داران در سطح جاده‌های کشور بود که عمده این اعتراضات مربوط به افزایش قیمت لاستیک و قطعات مصرفی کامیون‌ها با توجه به نوسانات نرخ ارز بود که با پیگیری‌های دولت و مجلس برای رفع کمبود لاستیک مورد نیاز رانندگان و توزیع محموله لاستیک با نرخ دولتی بین رانندگان تاحدودی مشکل رانندگان بار در این بخش برطرف شد اما مشکل جدیدی که این روزها در حوزه خودروهای سنگین موجب انتقاد و برخی اعتراضات مقابل شرکتهای خودروساز سنگین شده، تاخیر در تحویل و افزایش سرسام آور قیمت از سوی شرکت هاست که بر اساس اعلام شرکتها به خریداران، افزایشی 200 تا 300 درصدی داشته است.

در این وضعیت سوالی که مطرح است اینکه دولت چه برنامه ای برای تاخیر در تحویل خودروهای سنگین و شرکت کنندگان در طرح نوسازی از سال گذشته در نظر گرفته است و تکلیف این افراد در وضعیت کنونی چیست؟

فرسودگی، افت تولید و سیر صعودی قیمت در حوزه ناوگان سنگین در حالی داد خریداران را در آورده که به گفته رئیس اتحادیه حمل و نقل بار تنها راهکار بهبود نسبی وضع کنونی نیاز بازار خودروهای سنگین و پاسخ گویی به متقاضیان نوسازی کامیون های فرسوده مجوز دولت برای واردات به صورت سی بی یو (CBU ) است که می تواند ضمن تامین نیاز بازار داخل، از انحصار برخی از شرکتهای داخلی جلوگیری کرده و قیمت در حوزه سنگین را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

 



به گفته وی، مسائل ناشی از مشکلات افزایش نرخ ارز و از سویی انحصار واردات کامیون توسط چند شرکت داخلی موجب شده تا این کارخانجات به هر نحو که می خواهند عمل کرده و پاسخ گوی هیچ نهاد و دستگاهی نباشند.

محمد خان بلوکی، در همین راستا به خبرنگار پرشین خودرو می گوید: ممنوعیت واردات کامیون به صورت CBU به کشور موجب شده تا شرکت ها تنها کامیون را به صورت CKD وارد کنند تا کمکی به اشتغال زایی شود اما در وضعیت فعلی، فرسودگی ناوگان سنگین و نیاز شدید نوسازی در ناوگان حمل و نقل بار وجود چنین شرایطی برای واردات کامیون تصمیم بسیار اشتباهی است.

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار معتقد است با وجود بیش از 250 هزار خودرو سنگین فرسوده در ناوگان حمل و نقل کشور واردات کامیون به صورت CKD پاسخ گوی این حجم از نیاز داخل برای جایگزینی نخواهد بود و ولت باید اجازه دهد تا بخشی از نیاز بازار داخل به صورت کامل و CBU وارد شود.

خان بلوکی ضمن تاکید بر لغو مصوبات قبلی واردات خودروهای تجاری و کامیون به کشور عنوان می کند: وزارت صنعت و معدن باید با لغو مصوبات قبلی، واردات کامیون به صورت CBU را برای حداقل 3 سال آزاد کند تا چرخه نوسازی در این حوزه به حرکت در آید در غیر این صورت ادامه ممنوعیت واردات در این حوزه وضعیت ناوگان حمل و نقل بار را با مشکلات حادتری مواجه خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول در حوزه حمل و نقل بار با لغو این ممنوعیت مشکلی در واردات وجود نخواهد داشت و می توان با دور زدن تحریم، بخشی از واردات را از طریق کشورهای ثالث تامین کرد.

کد خبر 109063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha