کد خبر 109135
۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۹
 نوعی چادر که زیر آب نصب می‌شود

پرشین خودرو: دو غواص بازنشسته، نوعی چادر ابداع کرده‌اند که زیر آب نصب می‌شود و پناهگاهی امن را برای استراحت غواصان فراهم می‌کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، غواصان در کار خود با هزاران چالش متفاوت روبه‌رو هستند. آنها به خاطر محدود بودن ذخیره هوای مخزن‌هایی که به همراه دارند، نمی‌توانند زمان زیادی را زیر آب سپری کنند و رفتن به اعماق دریا برای آنها کار بسیار دشواری است.

بازگشت به سطح آب می‌تواند به کاهش این مشکلات کمک کند اما به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد و اگر غواصان به سرعت به سطح آب بروند، در معرض ابتلاء به "بیماری‌های ناشی از کاهش ناگهانی فشار" قرار می‌گیرند. بیماری ناشی از کاهش ناگهانی فشار یا "بیماری رفع فشار"(Decompression Sicknes) که با عنوان "بیماری غواصان" نیز شناخته می‌شود، عارضه‌ای است که بدن انسان پس از قرار گرفتن در فضایی پر فشار و سپس ورود سریع به فضای کم فشار، دچار آن می‌شود و با اختلالاتی روبرو می‌گردد.

دو غواص کهنه‌کار برای مقابله با این مشکلات تصمیم گرفتند نوعی چادر زیرآبی ابداع کنند که برای غواصان مانند یک اردوگاه عمل می‌کند و امکان سفرهای بلند مدت زیر آب را فراهم می‌سازد.

هدف از ساخت این سکونت‌گاه زیردریایی موسوم به "سکونت‌گاه فضای اقیانوس"(OSH) که توسط "مایکل لومباردی"(Michael Lombardi)، کاوشگر "نشنال جئوگرافیک"(National Geographic) و پروفسور "وینزلو برلسون"(Winslow Burleson)، استاد "دانشگاه نیویورک" (NYU) طراحی و آزمایش شده، غلبه بر بزرگترین مشکلات پیش روی غواصان است.

این سکونتگاه چادر مانند، مکانی ایمن و راحت برای غواصان است که می‌توانند هنگام پیمودن مسافت‌های طولانی زیر سطح اقیانوس، در آن بمانند. OSH را می‌توان به عمق مناسب برد، اندازه آن را تنظیم و سپس آن را محکم کرد تا غواصان در صورت نیاز از آن استفاده کنند.

این پناهگاه زیرآبی، از ترکیب منحصربه‌فردی شامل نایلون و تسمه‌های کمکی از جنس پلی‌استر ساخته شده و قسمت‌های محکم آن نیز از جنس فولاد ضد زنگ است. وزن این پناهگاه، در کل به ۲۲ کیلوگرم می‌رسد و می‌تواند براساس نوع ساخت به ۹۰ کیلوگرم نیز برسد.

یک سیستم آنبرد پاکسازی دی‌اکسید کربن نیز جو قابل تنفسی را در پناهگاه فراهم می‌کند که تا شش ساعت پایدار است. این سیستم به باتری‌های قابل شارژ مجدد مجهز است که نیروی پنکه‌های داخلی را تأمین می‌کنند. باتری‌ها برای راه‌اندازی دو صفحه نمایش داخلی بررسی اکسیژن نیز به کار می‌روند که به به دو حسگر اکسیژن متصل هستند.

OSH مانند یک پناهگاه زیرآبی قابل حمل عمل می‌کند که ایمنی غواصان را هنگام سفرهای طولانی فراهم می‌سازد. غواصان می‌توانند در پناهگاه، لباس غواصی و مخزن‌ها را درآورند، غذا بخورند و استراحت کوتاهی داشته باشند؛ در نتیجه نیازی نیست که با سرعت به سطح آب بروند.

از این پناهگاه می‌توان برای مقاصد دیگری از جمله کاربردهای نظامی و عملیات امداد و نجات هم استفاده کرد. OSH هنوز در مرحله ارائه نخستین نسخه به سر می‌برد اما لومباردی و برلسون در جستجوی شرکایی برای ارائه نسخه‌های تجاری و عرضه آن به بازار هستند.

کد خبر 109135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha