استقبال از خودروهای برقی در کدام کشورها بیشتر بوده است؟

پرشین خودرو: مردم برخی از کشورهای جهان در استقبال از خودروهای برقی و دوستدار محیط زیست از سایر کشورها سبقت گرفته و به نظر می رسد که بازار این محصولات در کشورهای مذکور با رشد و پیشرفت قابل توجهی روبرو شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

بنابراین بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

به گفته کارشناسان و تحلیلگران فعال در صنعت خودرو، آن دسته از کشورهایی که دولت آنها تبلیغات و تمرکزی بیشتر و موثرتری را برای خریداری و استفاده از وسایل نقلیه پاک برقی و الکتریکی و همچنین مسئولیت اجتماعی شهروندان در قبال حفاظت از محیط زیست و تلاش برای کاهش انتشار آلاینده‌های سمی و کشنده به جو زمین انجام داده است، در حقیقت نیز استقبال بسیار بیشتری از این گونه محصولات نشان داده‌اند. به گفته برخی دیگر از آنها، همچنین رابطه مستقیمی بین پیشرفته بودن کشورها و تمایل شهروندانشان برای خریداری و استفاده از خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست وجود دارد.

در فهرست زیر به ترتیب ۱۰ کشوری که بیشترین سهم از خرید و فروش و استقبال از خودروهای برقی و الکتریکی در جهان را به خود اختصاص داده‌اند، آمده و ذکر شده است:

 



لازم به ذکر است که کشورهای اسکاندیناوی واقع در شمال اروپا از جمله نروژ، هلند، آلمان، دانمارک و سوئد همگی از جمله کشورهای پیشگام در حوزه توسعه زیرساخت‌های لازم برای خودروهای برقی و همچنین ترغیب مشتریان برای خرید وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست بوده است در راستای این هدف، اقدامات بسیاری برای کاهش استقبال از خودروهای آلاینده بنزینی و دیزلی و افزایش محبوبیت و استفاده از خودروهای پاک برقی و الکتریکی انجام داده‌اند و این امر در نهایت موجب شده خریداری و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی در این کشور با یک رشد بی سابقه و بی نظیر مواجه شود که در نوع خود در جهان بی‌سابقه و بی‌نظیر بوده است.

بر اساس گزارش وب سایت انجمن توسعه خودروسازی( theaa)، مقامات و مسئولان این کشورها بارها اعلام کرده‌اند که با هدف به صفر رساندن خریداری خودروهای بنزینی و دیزلی آلاینده و همچنین کاهش شدید گازهای گلخانه‌ای و کربنی به جو زمین، قصد دارند به توسعه و ساخت زودهنگام زیرساخت‌های لازم برای استفاده بهینه و آسان از خودروهای برقی بپردازند.

با این‌که وسایل نقلیه الکتریکی در جهان تنها سهم بسیار اندک و کوچکی از بازار خودرو را به خود اختصاص می‌دهند، اما آمار استفاده، خریداری و استقبال از آن در کشورهای مختلف تحت‌تأثیر سیاست‌گذاری‌های مختلف دولت‌ها تفاوت معناداری دارد. در برخی کشورها فروش خودروهای برقی چنان رو به صعود گزارش می‌شود که به نظر می‌رسد در سال‌های نه چندان دور، از فروش خودروهای بنزینی و دیزلی سبقت خواهد گرفت. این در حالیست که برخی دیگر از کشورها به‌ویژه جهان سومی‌ها، هنوز حتی فکر عرضه یک خودروی الکتریکی را نیز غیرممکن می‌دانند.

در این میان، کشورهای اروپایی به‌ویژه شمال اروپا بیشتر از سایر کشورها در جهان به دنبال توسعه وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست هستند؛ به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۸ میلادی تقریباً نیمی از مجموع کل خودروهای فروخته شده در نروژ، برقی و الکتریکی بوده است.

این کشورها همچنین تلاش‌های گسترده‌ای به منظور توسعه و ساخت ایستگاه‌های شارژ سریع برای خودروهای برقی کرده‌اند. لازم به ذکر است که شهر اسلو – پایتخت نروژ – لقب پایتخت خودروهای الکتریکی در جهان را به نام خود ثبت کرده است.

دولت‌های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدوداً دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

کد خبر 109299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha