کد خبر 109318
۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۵
 بهره برداری از 40 جایگاه سی ان جی در دهه فجر

پرشین خودرو: مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از راه اندازی 40 جایگاه جدید عرضه سی ان جی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبرداد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، حمید قاسمی ده‌چشمه» افزود: تاکنون دو هزار و 449 جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور به بهره‌برداری رسیده که با راه‌اندازی 40 جایگاه از 128 جایگاه در حال ساخت کشور، همزمان با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی این تعداد به 2 هزار و 489 جایگاه می‌رسد.

وی به راه‌اندازی چهار جایگاه عرضه کوچک مقیاس سی‌ان‌جی در محل‌های پرتردد مانند ایستگاه‌های تاکسیرانی، میدان‌های میوه و تره‌بار و ایستگاه‌های حمل‌و‌نقل عمومی به مناسبت ایام دهه‌ فجر اشاره کرد و اظهارداشت: از مزایای این جایگاه‌ها که حدود 600 تا یک هزار و 500 مترمکعب در ساعت ظرفیت دارند و تعداد مخازن و امکانات جانبی و رفاهی آنها در مقایسه با جایگاه‌های بزرگ کمتر است، ارائه خدمات مدرن سوخت‌گیری به شهروندان، حل مشکل گرانی زمین در کلانشهرها و شهرهای بزرگ، هوشمند‌سازی جایگاه و کاهش تعداد مخازن و دیسپنسرها و همچنین ساده‌سازی نحوه ورود و خروج خودروها به جایگاه‌‌ با قرارگیری تجهیزات در ارتفاع و سرانجام کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری است.

وی درباره میزان سرمایه‌گذاری در جایگاه‌های کوچک‌مقیاس تصریح کرد: رقم سرمایه‌گذاری در یک جایگاه کوچک با 600 هزار مترمکعب ظرفیت، حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان بدون انشعاب است که این رقم در جایگاه کوچک مقیاس با 1500 مترمکعب ظرفیت به 3 میلیارد و 700 میلیون تومان ‌می‌رسد.

** 400 جایگاه سی ان جی تا پایان سال هوشمند سازی می شود

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از هوشمند سازی 400 جایگاه سی ان جی تا پایان سال 97 خبرداد و گفت: تاکنون 40 جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در کشور به‌طور پایلوت هوشمندسازی شده است.
وی با اشاره به این که هزینه هوشمند‌سازی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی 14 تومان برای هر مترمکعب به ازای یکسال است که در بودجه سال 97 و 98 پیش‌بینی شده و آماده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش نیز هستیم، افزود: هوشمند‌سازی جایگاه‌ها از منطقه خراسان رضوی آغاز شده و تاکنون سه جایگاه در سطح شهر تهران و دو جایگاه در شهر اصفهان هوشمندسازی شده است.

قاسمی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها در بحث جایگزینی سوخت‌های مصرفی بخش حمل و نقل را هوشمندسازی جایگاه‌ها عنوان و تاکید کرد: هوشمند‌سازی جایگاه‌ها لازمه توسعه صنعت توزیع فرآورده و نیز برنامه‌ریزی صحیح در بخش سبد سوخت خودروهاست و با دریافت مصوبه بودجه این طرح از سازمان برنامه و بودجه، حلقه زنجیره هوشمندسازی در حال تکمیل‌ است.

وی تصریح کرد: تفاوت هوشمند‌سازی در جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی با جایگاه‌های عرضه بنزین در آنلاین بودن آن است و هر خودرویی که وارد جایگاه می‌شود، هم‌زمان اطلاعات نوع و مقدار سوخت مصرفی آن به مرکز ارسال شده، مدیریت هزینه انجام شده و در همان لحظه پرداخت هزینه، همزمان سهم دولت و جایگاه‌دار به حساب‌شان واریز می‌شود.

صنعت سی‌ان‌جی در ایران در سال 79 پایه‌ریزی شد و در سال‌های بعد توسعه یافت، به نحوی که تا پایان سال 96، 2 هزار و 413 جایگاه‌ عرضه سی‌ان‌جی در کشور راه‌اندازی شد که از این تعداد، حدود یک هزار و 100 جایگاه به صورت مشترک بنزین و سی‌ان‌جی توزیع می‌کنند.

اکنون بیش از 2 هزار و 440 جایگاه سی‌ان‌جی راه‌اندازی شده در کشور ظرفیت توزیع بیش از 2 میلیون و 832 هزار مترمکعب گاز طبیعی فشرده را به وجود آورده‌اند؛ سهم‌ سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها هم‌اکنون 13 درصد است که این رقم باید تا پایان سال 99 به 22 درصد افزایش یابد.

افزایش روزافزون تعداد خودروها و رشد شتابان مصرف سوخت در کشور، نیازمند مدیریت صحیح مصرف سوخت و حمل‌ونقل در کشور است که افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت خودروها و تنوع‌بخشی به سبد سوخت در این میان نقشی موثر و راهگشا ایفا خواهد کرد.

کد خبر 109318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha