پس از برجام در توسعه قطعه سازی غفلت شد!

پرشین خودرو: تنها راه جبران مشکلات کنونی صنعت خودرو، سرمایه گذاری در حوزه قطعه سازی است و صرف ارائه تصمیمات دستوری و دور زدن تحریم ها جوابگوی وضع فعلی خودروسازان نخواهد بود و باید فکرهای اساسی تری برای این صنعت شود.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با با اشاره به اجرای برخی راهکارها در دوران تحریم اول و پس از برجام در صنعت خودرو اظهار داشت: با وجود اینکه پس از برجام برنامه های خوبی در حوزه همکاری با شرکتهای خارجی صورت گرفت اما بخش توسعه قطعه سازی در این جریان مغفول ماند و عملا برنامه ای در این زمینه وجود نداشت.


امیر حسن کاکایی، افزود: صنعت خودرو برای غلبه بر مشکلات و بهبود تیراژ تولید علاوه بر تزریق مالی، نیارمند برنامه ای راهبردی به خصوص در حوزه قطعه سازی است.


به گفته وی، هر چند در جریان همکاری ها و پس از برجام اقداماتی در حوزه قطعه سازی صورت گرفت اما برنامه ای در این حوزه وجود نداشت و بدون هیچ گونه برنامه راهبردی این جریان به بخش خصوصی سپرده شد.


تصمیمات دستوری و دور زدن تحریم ها جوابگوی وضع فعلی خودروسازان نیست

کاکایی فقدان چنین برنامه ای در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور نگران کننده دانست و گفت: با حرف نمی توان مشکل برنامه ریزی در این صنایع را حل کرد و برای صنعتی مثل خودرو باید اطمینان حاصل شود که برنامه ها متوازن باشد زیرا اگر بخشی از قطعه سازی رشد کند و بخش های دیگر رشدی نداشته باشد توسعه ای در صنعت خودرو رخ نخواهد داد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به برخی نقاط ضعف موثر در منجر در تولید محصولات داخلی تاکید کرد: آنچه که امروز در تولید برخی محصولات جدید مانند پژو 301 موانعی را ایجاد کرده در خودروهایی که تا 95 درصد تولید داخل است نیز مشکلاتی را بوجود آورده است و نمی تواند این نقاط ضعف را کتمان کند بنابراین هر گونه حرکت در مسیر توسعه در صنعت خودرو نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری است.

 



کاکایی گفت: هر چند زمانی که مجموعه شرکتهای خودروسازی هزاران میلیارد تومان زیان کردند تنها می توانند به فکر گذران شرایط فعلی بوده تا تولید را به رقمی برسانند تا تاخیرها را جبران کنند .

وی با توجه به برنامه حمایتی دولت در کمک مالی به خودروسازان اضافه کرد: برنامه کمک 4 هزار میلیارد تومانی دولت به دو شرکت بزرگ خودروسازی نه تنها تزریق مالی نیست و بلکه وام گیری مجدد است که به طور قطع مشکل اصلی این صنعت حل نخواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در همین راستا به جریان ورشکستگی دو شرکت بزرگ جنرال موتورز و کرایسلر و کمک دولت آمریکا اشاره کرد و گفت: دولت آمریکا زمانی جنرال موتورز و کرایسلر ورشکست شد مکانیزم هایی بکار برد و سهام را خرید و با برنامه ریزی بسیار دقیقی و پس از چند سال مجدد سهام این شرکت را با سود بسیار خوبی فروخت و از طریق فروش سهام و سود حاصل از آن پول خود را بازگرداند.


چه کسی مسئول زیان 2 هزار میلیاردی خودروسازان در سال گذشته است؟

کاکایی تاکید کرد: در حالی که در کشور ما هر چند وقت یکبار به صورت دستوری تسهیلاتی با بهره سنگین برای تحریک بازار و صنعت خودرو تخصیص می یابد که تبعات و زیان های سنگینی به این صنعت وارد می کند به طوری در بواسطه تسهیلاتی که سال 95 اختصاص یافت در سال 96 یکی از خودروسازان زیان سنگینی در حدود 2 هزار میلیارد تومان کرد و هیچ کس سوال نکرد این زیان از کجا صورت گرفت و چه کسی مسئول این زیاندهی است.

وی در پایان با تاکید براهمیت برنامه ای متوازن ،دقیق و محاسبه شده برای صنعت خودرو خاطر نشان کرد: ترکیبی از برنامه مدون و راهبردی و تزریق پول با کمترین بهره نیاز امروز صنعت خودروسازی و قطعه سازی است.

کد خبر 109335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha