کد خبر 109521
۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
تشخیص سرطان ریه با کمک حسگر

پرشین خودرو: پژوهشگران انگلیسی تلاش می‌کنند با کمک یک حسگر از جنس گرافین، سرطان ریه را در مراحل ابتدایی آن تشخیص دهند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، امکان دارد ماده شگفت‌انگیز گرافین، در آینده بتواند سرطان ریه را در مراحل ابتدایی تشخیص دهد.

گروهی از پژوهشگران "دانشگاه اکستر"(University of Exeter) انگلستان، با کمک روش جدیدی، یک حسگر زیستی از جنس گرافین بسیار حساس را به کار برده‌اند که قابلیت شناسایی مولکول‌های نشانگرهای زیستی متداول‌ترین نوع سرطان ریه را دارد.

شاید طراحی این حسگر زیستی بتواند تحولی در ابداع ابزار موسوم به "بینی الکترونیکی"(e-nose) ایجاد کند که برای شناسایی ترکیبات خاص موجود در یک ترکیب خاص بخار مانند مثل نفس انسان و تحلیل عناصر آن ابداع شده‌اند.

پژوهشگران باور دارند که این ابزار جدید، قابلیت شناسایی نشانگرهای سرطان ریه را در نخستین مراحل آن دارند و می‌توانند این کار را با روشی ساده و مقرون به صرفه انجام دهند که برای خدمات مربوط به سلامتی در سراسر جهان کارآمد است.

"بن هوگان"(Ben Hogan)، پژوهشگر دانشگاه اکستر و از نویسندگان این پژوهش گفت: این حسگر جدید نشان می‌دهد که گرافین، ظرفیت بالایی دارد تا جایگزین الکترود در بینی الکترونیکی شود. ما برای نخستین بار نشان داده‌ایم که می‌توان با الگوبرداری درست، از گرافین به عنوان یک ردیاب ویژه و حساس برای نشانگرهای زیستی استفاده کرد. ما باور داریم که با پیشرفت این ابزار می‌توان از یک تنفس ساده، به عنوان آزمایش کم‌هزینه و کارآمدی برای شناسایی سرطان ریه در مراحل ابتدایی استفاده کرد.

با این که سرطان ریه، یکی از متداول‌ترین و تهاجمی‌ترین انواع سرطان است و سالانه حدود ۱.۴ میلیون نفر را در سراسر جهان از بین می‌برد اما کمبود نشانه‌های بالینی در مراحل ابتدایی بیماری موجب می‌شود پزشکان تا رسیدن به آخرین مرحله، آن را تشخیص ندهند و درمان آن دشوار شود.

در حال حاضر، هیچ روش ساده و کم‌هزینه‌ای برای تشخیص سرطان ریه در مراحل ابتدایی وجود ندارد اما پژوهشگران در این پروژه، ظرفیت گرافین را در شکل دادن یک حسگر زیستی جدید مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران با استفاده از گرافین چند لایه نشان دادند که بینی‌های الکترونیکی کنونی که حسگرهای الکترونیکی را با مکانیسم‌هایی برای تشخیص الگو مانند شبکه عصبی ترکیب می‌کنند، می‌توانند به تحول روش‌های تحلیل تنفس منجر شوند. آنها با به کار بردن الکترودهای گرافین چند لایه توانستند قابلیت‌های بیشتری در تشخیص متداول‌ترین نشانگرهای زیستی مربوط به سرطان ریه یعنی اتانول، ایزوپروپیل و استون نشان دهند.

این گروه پژوهشی باور دارند که روش جدید آنها، نخستین گام در ابداع نسخه‌های جدید، بهبود یافته و ارزان‌تر بینی‌های الکترونیکی به شمار می‌رود که امکان تشخیص سرطان ریه را در مراحل ابتدایی فراهم می‌کند.

کد خبر 109521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha