نامه رئیس شورا به رئیس جمهور با محوریت مترو + جزییات

پرشین خودرو: محسن هاشمی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، چالشهای متروی پایتخت را تشریح کرد و درخواست کرد در جلسه‌ای این مشکلات مترو بررسی شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، محسن هاشمی در نامه ای به حسن روحانی با اشاره به چالش ها پیش روی متروی پایتخت قوانین حمایتی از مترو را یادآوری و درخواست کرد در جلسه حضوری این مکشلات را با جزییات بیشتری تشریح کند.

جزییات این نامه را در زیر می خوانید:

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی

با سلام و احترام

همانگونه که مستحضرید اهمیت و نقش موثر احداث و توسعه متروی تهران در راستای توسعه پایدار، کاهش مصرف سوخت، رفع مشکلات ترافیکی، کاهش آلاینده های زیست محیطی، صرفه جویی در وقت و عدالت محوری محرز و بر این اساس همواره تسریع در راه اندازی و بهره برداری موثر از این طرح مورد تاکید بوده است.

طراحی مترو از سال ۱۳۵۴ آغاز و کلنگ ساخت آن در سال ۱۳۵۶ به زمین زده شد. اما به دلایلی که قطعا مستحضرید تا سال ۱۳۶۰ ساخت آن متوقف گردید. آیت الله هاشمی رفسنجانی با ایراد خطبه مترو در نماز جمعه، به همراه دیگر نمایندگان تهران در مقابل تفکر عدم ساخت مترو به دفاع پرداختند که ساخت مجدد مترو در دولت تصویب و اجرای آن از سال ۱۳۶۶ آغاز و به تبع آن با سرمایه گذاری سنگینی که طی این ۳۰ سال انجام شد طول مجموعه شبکه مترو تهران و ریل حومه ای، شامل ۱۲ خط اعم از خط‌های بهره‌برداری شده که متاسفانه بطور کامل تجهیز نشده به حدود ۵۰۰ کیلومتر با ۱۹۵ ایستگاه می رسد. با تکمیل و تجهیز موثر این سامانه بهم پیوسته و با کمک سامانه اتوبوسرانی باتری دار عمود بر آن، امکان انجام حدود ۱۰ میلیون سفر روزانه بدون آلایندگی فراهم است. که برای بازه ده ساله و با احتساب ۳۵ میلیارد سفر، صرفه جویی حدود ۱۰ میلیارد لیتر سوخت و در ضمن کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی به میزان ۲۶ میلیون تن دی‌اکسیدکربن را در پی خواهد داشت.

شایان ذکر است که خوشبختانه تاکنون بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در مترو تهران و حومه صورت گرفته، اما متاسفانه فقط و فقط بدلیل عدم تکمیل و تجهیز مناسب و بهره مندی از ناوگان کافی، امکان ظرفیت گیری تا ۷ میلیون نفر در روز محقق نشده و عملا با یک سوم ظرفیت در حال فعالیت می باشد. با ادامه این روند، نه تنها وضعیت ترافیک و آلودگی هوای پایتخت به مراتب بحرانی‌تر خواهد شد، بلکه حرکت در سطح مجموعه شهری تهران نیز با پیشروی ترافیک، قفل می‌شود. درحال حاضر شمار واگن‌های مترو تهران کمتر از ۱۵۰۰ دستگاه است و این در حالی است که مترو به بیش از ۳۰۰۰ واگن برای سرویس‌دهی مناسب نیاز دارد.

علیهذا مدیریت شهری طی یک و نیم سال گذشته تمامی توان خود را در زمینه گسترش و نگهداشت شبکه و ناوگان ریلی بخرج داده است. لیکن به علت بدهی انباشته شهرداری به شبکه بانکی، عملاً بدون دریافت کمک از دولت و دخالت موثر جنابعالی، ادامه وضعیت کنونی و حل مشکلات ناممکن به نظر می رسد و ان شا الله در جلسه حضوری توضیحات تکمیلی ارائه می گردد.


جدول


مزید استحضار قوانین و ظرفیت های متعددی جهت حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی وجود دارد که به درستی عمل نمی شود:

قانون تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه

قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت

قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه

پیش بینی اعتبارات درخصوص پرداخت ۱۰ سنت به ازای هر سفر ریلی شهری از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر

اختصاص تسهیلات خارجی از محل بند د تبصره ۳ ماده واحده بودجه سال ۱۳۹۷

امکان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی

تسریع در تامین ۸۰۰ دستگاه واگن که مناقصه آن از طریق وزارت کشور برگزار شده است

اجرایی شدن اوراق مالی اسلامی از محل بند د تبصره ۵ ماده واحده بودجه سال ۱۳۹۷

پیش بینی اعتبار مناسب بابت یارانه بلیت و تخصیص بموقع و ۱۰۰ درصدی آن به مترو تهران

مساعدت دولت جهت خرید اتوبوس، تاکسی و موتور برقی در شهر تهران اختصاص یابد.

در همین راستا، با ملاحظه اهمیت موضوع و اوامر مقام معظم رهبری، خواهشمند است با امعان نظر ویژه، در صورت صلاحدید، دستور برگزاری جلسه ویژه با حضور حضرتعالی، معاون اول محترم ریاست جمهوری، رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه، وزیر محترم کشور، رئیس کل محترم بانک مرکزی و شهردار محترم تهران و به مدت حداقل ۲ ساعت را صادر فرمایید.

امید است، موانع و مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران هرچه زودتر مرتفع و بالاخص شاهد تکمیل شبکه مترو تهران و افزایش ظرفیت مسافرپذیری سامانه (مترو، ریل حومه ای و اتوبوس) تا روزانه ۱۰ میلیون سفر باشیم. پیشاپیش از حسن نظر و توجهات حضرتعالی کمال تشکر را دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش

کد خبر 109533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha