وضعیت درخواست ۳۰ میلیون یورویی برای واگن‌های مسافری

پرشین خودرو: معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران آخرین وضعیت درخواست ۳۰ میلیون یورویی با ارز دولتی برای واگن‌های مسافری که به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است را تشریح کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، از ۱۵ دی‌ماه سال جاری بود که توقف فروش بلیت قطارهای پرسرعت در دستور کار قرار گرفت و اعلام شد که آغاز به کار مجدد فعالیت قطارهای پرسرعت (ترنست‌ها) نیازمند اعتبار ۳۰ میلیون یورویی است. در آن زمان نیز مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا اعلام کرد که از دو ماه قبل نسبت به توقف فروش بلیت قطارهای پرسرعت از ۱۵ دی‌ماه سال جاری هشدار داده و این موضوع به راه آهن اعلام و به صورت بخشنامه ارائه شد، چرا که امکان فعالیت این قطارها با توجه به هزینه‌های بسیار بالای تعمیر و نگهداری و نبود بودجه کافی و لازم امکان‌پذیر نبود.

رجبی همچنین تاکید کرد که در صورت فعالیت مجدد ترن‌ست‌ها باید حدود ۳۰ میلیون یورو ارز دولتی که به کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد مدنظر قرار گیرد و درحالی که در دهه ۸۰ به رجا یارانه تعلق می‌گرفت، اما متاسفانه از سال ۱۳۸۸ به بعد یارانه رجا قطع شده است و طی ۹ سال اخیر هیچ پولی به این شرکت تخصیص نیافته است.

با این وجود چند روز پس از توقف فروش بلیط قطارهای پرسرعت، مجددا فروش بلیت این قطارها (ترنست) پس از یک هفته در دستور کار قرار گرفت، هرچند رجا  اعلام کرد که مشکلات مالی کماکان وجود دارد و امیدوار است با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته یارانه قطارها توسط سازمان برنامه و بودجه از ابتدای سال ۱۳۹۸ تخصیص داده شود و در حال حاضر علی‌رغم وجود برخی مشکلات با کمک‌های صورت گرفته از سوی سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت مربوط به ترن‌ست‌ها را از سرگرفته‌ایم.


اما سید حسن موسوی -معاون مسافری راه آهن در تشریح آخرین وضعیت درخواست ۳۰ میلیون یورویی با ارز دولتی برای واگن‌های مسافری، اعلام کرد: درخواست مربوطه به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است و باید در کارگروه وزارت صنعت مورد بررسی و تصویب قرار گیرد و پس از آن در کمیسیون اجتماعی دولت نیز بررسی خواهد شد و درنهایت پس از بررسی و تصویب در کمیسیون اقتصادی دولت، به هیات دولت جهت تصویب ارجاع خواهد شد.

 

واگن

 


وی ادامه داد: اگر با درخواست ۳۰ میلیون یورویی برای واگن‌های مسافری با ارز ۴۲۰۰ تومانی موافقت شود این میزان ارز در اختیار شرکت‌های حمل و نقل مسافری قرار می‌گیرد و در تامین قطعات با کمترین مشکل مواجه خواهیم بود. در مجموع برخی از قطعات قطارهای مسافری از خارج از کشور وارد می‌شود و با توجه به تلاطم‌های ارزی هزینه‌های مربوط به این واگن‌ها چند برابر شد و از سوی دیگر امکان تامین به سرعت و در زمان مناسب فراهم نشد.

معاون مسافری راه آهن در مورد قطارهای تندرو (ترن ست) خاطرنشان کرد: وضعیت قطارهای ترن‌ست حادتر است و به دلیل اینکه این قطارها به وسایل و تجهیزات خاصی نیاز دارند، خودکشش هستند و دارای لوکوموتیو و واگن‌اند، بنابراین به قطعات بیشتری نیاز دارند.

موسوی با بیان اینکه مشکل به وجود آمده در تامین قطعات قطارهای تندرو (ترن ست) مسائلی را به وجود آورد، گفت: این مسئله موجب شد تا پیگیری‌های قبل و بعد توسط راه آهن در دستور کار قرار گیرد تا اگر این امکان وجود دارد که به شرکت‌های مسافری ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق گیرد، این موضوع عملیاتی شود.

وی ادامه داد: این درخواست در دستور کار و بررسی قرار گرفته است و امیدوار هستیم که با درخواست ۳۰ میلیون یورویی برای واگن‌های مسافری موافقت و تامین اعتبار موردنظر مصوب شود تا تا شاهد هیچ گونه مشکلی برای شرکت‌ها در خدمت رسانی نباشیم.

به گفته معاون مسافری راه آهن ج. ا. ا چند روز بعد از مشکلات پیش آمده که منجر به توقف فروش بلیت شد با توجه به جلسات برگزار شده و نیز تامین اعتبار و کمکی که به شرکت حمل و نقل ریلی رجا شد بلافاصله فعالیت‌های لازم در دستور کار قرار گرفت و قطعات مورد نیاز تامین شد و تعداد قطار مورد نیاز برای جابجایی مسافران در سیر قرار گرفت و با پیش بینی‌های صورت گرفته در پیک نوروزی نیز مشکلی نخواهیم داشت.

کد خبر 109544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha