کد خبر 109571
۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۶
تاثیر گرمایش زمین بر روی رنگ اقیانوس ها

پرشین خودرو: تحقیقات جدید نشان می دهد تغییرات آب وهوایی، رنگ اقیانوس ها را نیز دگرگون می کنند به طوریکه تا پایان قرن جاری میلادی رنگ اقیانوس ها سبزتر و کدرتر می شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، در پایان قرن میلادی جاری، به دلیل گرمایش جهانی اقیانوس های جهان کدرتر و سبز رنگ تر می شوند.

طبق تحقیق جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه MIT انجام شده، هرچند تغییر رنگ به چشم انسان نامحسوس خواهد بود اما نشانگر تغییراتی عمیق در حیات آبزیان است.

دلیل این پدیده وجود میکروارگانیسم هایی به نام فیتوپلانکتون یا جلبک است که در شبکه های غذایی اقیانوسی و همین طور بازچرخانی کربن در سراسر جهان نقش مهمی دارند. این میکروارگانیسم ها نسبت به دمای آب اقیانوس حساس هستند. به دلیل شیوه انعکاس نور توسط این میکروارگانیسم ها، آنها الگوهای رنگی در سطح اقیانوس ایجاد می کنند.

 

اقیانوس

 

محققان در این پژوهش یک مدل جهانی توسعه دادند که در آن رشد و واکنش انواع مختلف فیتوپلانکتون یا جلبک ها و چگونگی ترکیب این گونه ها در نقاط مختلف جهان همزمان با افزایش دما شبیه سازی شد.

آنها همچنین شیوه جذب و انعکاس نور فیتوپلانکتون ها را نیز شبیه سازی کردند.

محققان این مدل را تا پایان قرن بیست و یکم بررسی کردند و متوجه شدند تا ۲۱۰۰میلادی بیش از ۵۰ درصد اقیانوس های جهان به دلیل تغییرات آب وهوایی تغییر رنگ می دهند.

این تحقیق نشان داد در برخی مناطق مانند مناطق استوایی رنگ اقیانوس آبی تر می شود و در مناطق دیگری که رنگ آن سبز است مانند نزدیک قطب های زمین رنگ آب سبزتر می شود زیرا دمای گرمتر به شکوفایی بیشتر فیتوپلانکتون ها منجر می شود.

کد خبر 109571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha